Jag tror vi kommer se Lufthansa och SWISS, kanske till och med Austrian och Brussels, öka sina aktiviteter i hela Norden så inget är omöjligt där… och så länge SAS kontrar med att flyga norrskensturister till Rovaniemi, soltörstande nordbor till Las Palmas och flyger för Apollo till Gambia, tänker jag att de kommer att få agera relativt ostört.
En rant… men det skall ut. Ursäkta. Jag är extremt besviken på det som kom. I min naiva tro trodde jag att det var det politiska landskapet som gjorde att SAS saknade en enhetlig strategi. Med mer än en statlig ägare så var det svårt att tillfredsställa alla. Därmed, under pretexten att SAS flyger skandinavier överallt, så blev det plockepinn. SAS flyger lite hit och dit. Fler hubs, en hub, Point to Point, lite charter samt konkurrera med norwegian. Det var en strategi som inte fungerade och det är inte något jag säger, det är något som talen säger. SAS har inte tjänat pengar på den ”strategin”. De har överlevt för att de haft statliga ägare som kastat pengar efter dem. En vanlig investerare hade dragit ur kontakten för länge sedan. När nu Danmark blev ensam ägare så trodde jag att en liten revolution skulle komma. SAS skulle samla trupperna, ta efter sina ägare och gå hårt ut för en enhetlig strategi. En som de kunde tjäna pengar på. Visst de skruvar lite på det, samlar LH lite mer och styr över till Deltas hubs, men ingen omläggning av feeds och man använder tom en 321LR till Apollo/Gambia. Det hela blir…mellanmjölk (en kompromiss, inget stort, inget sticker ut). För att använda TLL som exempel så hade jag räknat med att istället för att lägga ner linjen så hade man startat med en tidig avgång. Men man fortsätter i stort sett i samma hjulspår och man kommer fortsätta med att blöda pengar. Det var inte bara ett problem med fler ägare, det är något annat som sitter i väggarna.