SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Nå mener jeg SAS i stor grad har slitt mer med gjennomføring, enn strategien. Å fly folk til, fra og innen Skandinavia, er jo vanskelig å komme bort i fra for et flyselskap som opererer her.

Jeg tror du nok her både er for utålmodig og kanskje overdriver hva oppkjøpet nå betyr. Spesielt på shorthaul, tror jeg det heller er snakk om justeringer enn akkurat de helt store endringene. Uansett er dett ting som kommer til å ta tid, og sikkert også gjennomføres litt etter litt.

Jeg sliter litt med å se at man kutter CPH-TLL på vinteren som kanarifuglen i kullgruven. Dette er jo både en destinasjon med ganske store sesongvariasjoner og mye av næringslivet her er jo rettet mot Finland og Sverige.

Gambia mener jeg er fornuftig. Det er jo heller ikke en SAS rute, men de får leid ut kapasitet til Apollo, på en tid av året hvor de typisj har for stor kapasittet på longhaul. Og det uten kommersiell risiko.

Vi är säkert överens om många saker men definitivt att jag är otålig ;) Det är möjligt att saker sker långsammare och lite åt gången. Men har de tid till det? Hur stor kassa har de och hur otåliga är de nya ägarna…?

Mina förhoppningar om strategibyte log nog mer i att de blev av med två statliga ägare med olika mål. Nu kunde de fokusera på vad som var kommersiellt bäst. Mer det än att de fick nya ägare i KLM/AF.

Såg kanske inte TLL som kanariefågeln, det var bara det som diskuterades. Jag ser snarare att ledig kapacitet läggs på rovaniemi eller Las Palmas som en kanariefågel. Kan klart förstå att en omläggning tar tid, men när man inte ens gör en häntydan att man byter strategi utan fortsätter i samma hjulspår, så blir jag otålig. Ingenting tyder på att man satsar på att flyga in fler till CPH och deras LH. Ingen ny morgonavgång, ingen ny feed-linje… Så kan man argumentera att det är inte deras strategi, problemet är bara att den strategin de kör med nu har bara genererat röda tal. Kanske skall man börja att justera smått medan man fortfarande har pengar i kassan och de nya ägarnas uppbackning
 
Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Vi är säkert överens om många saker men definitivt att jag är otålig ;) Det är möjligt att saker sker långsammare och lite åt gången. Men har de tid till det? Hur stor kassa har de och hur otåliga är de nya ägarna…?

Mina förhoppningar om strategibyte log nog mer i att de blev av med två statliga ägare med olika mål. Nu kunde de fokusera på vad som var kommersiellt bäst. Mer det än att de fick nya ägare i KLM/AF.

Husk at de nye eierene ennå ikke er på plass. Før restruktureringen er gjennomført eier Castlelake og AFKL 0% av selskapet og har begrenset direkte innflytelse ;)
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Formellt har de inte bytt ägare, men undrar om de inte redan nu borde börja se vart vinden blåser. Och som sagt nu behöver de inte längre uppfylla både den svenska och danska statens önskningar om vad som skall prioriteras. Man hade ju hoppats på något nytt…redan med vinterprogrammet
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Formellt har de inte bytt ägare, men undrar om de inte redan nu borde börja se vart vinden blåser. Och som sagt nu behöver de inte längre uppfylla både den svenska och danska statens önskningar om vad som skall prioriteras. Man hade ju hoppats på något nytt…redan med vinterprogrammet

Det skjer mye mer bak kulissene enn det du ser. Men ettersom de fortsatt er under administrasjon, har de ikke full handlefrihet.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Man kan jo nesten si ATL og doblingen til JFK, gikk nesten overraskende raskt her.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Spent på når de integrerer skyteam for awards også, da snakker vi integrasjon.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det skjer mye mer bak kulissene enn det du ser. Men ettersom de fortsatt er under administrasjon, har de ikke full handlefrihet.

Det tror jag att du har rätt i. Det sker säkert mycket bakom kulisserna, än så länge sker det dock bara bakom kulisserna. Likadant så förstår jag att de har vissa begränsningar. Men de begränsningarna gäller väll inte om man prioriterar norrsken i Rovaniemi istället för en tidig avgång från tex Berlin?

Som avslutning vill jaga ursäkta mitt klagande och att det tar så mycket plats.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det tror jag att du har rätt i. Det sker säkert mycket bakom kulisserna, än så länge sker det dock bara bakom kulisserna. Likadant så förstår jag att de har vissa begränsningar. Men de begränsningarna gäller väll inte om man prioriterar norrsken i Rovaniemi istället för en tidig avgång från tex Berlin?

Det kan man si, men samtdig kan de har funnet ut av at det gir mer inntekter å fly noen ganger i uken midt på vinteren til Rovaniemi, enn til Berlin. Og faktisk mer feed til nettverket
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Har lite svårt att se hur det ger mer feed men antar att vi pratar om tex asiatiska turister som vill se norrsken. Min poäng är att istället för att jaga enskilda linjer gör att man missar den stora poängen. Du blir ett bolag som flyger lite hit och dit, plockepinn. I övrigt är den lönsam så garanterar jag att norwegian har den på sitt program snart. En enhetlig strategi med ett mål och fokus menar jag har visat vägen fram för mer traditonella bolag. Så kan man krydda det med att skumma grädden med linjer som Rovaniemi, men det gör man först när man fått den grundläggande affärsmodellen på plats.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jeg tror personligt at der er større sandsynlighed for SLC end SEA, I hvert fald på den korte bane. SEA for Delta er primært Asien, Hawaii og Alaska, krydret med lidt leisure og hub-ruter..
SLC dækker mere eller mindre hele det vestlige USA, som supplement til LAX

Naa skal ikke jeg promotere SEA for mye (jeg bor paa en øy 30 minutter fra Seattle og min mor jobbet som SAS Flyvertinne paa første nonstop rute fra Europa til Seattle ;)

Men noe som ikke er kommet frem her er det faktum at Seattle er USA’s 4 stoerste by maalt i oeknomisk sammenheng. New York, Los Angeles og Seattle den lille byen som kan….men SAS forlot Seattle naar alle andre flyttet inn og gjoer straalende butikk og kun SAS har lagt ned.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Men grunnen til at SAS la ned SEA og LAX var vel nettopp at de ikke tjente penger på å fly dit?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Men grunnen til at SAS la ned SEA og LAX var vel nettopp at de ikke tjente penger på å fly dit?

LAX ja…SEA nei…. SAS tjente gode penger i Seattle, men ble redd for at Lufthansa flyttet fra Portland til Seattle. Det var noen haaploese skandinaver som satt i SAS USA Ledelsen og det luktet ikke arbeid av dem ! Kort sagt solgte SAS med fortjeneste ca. USD 2-3000 under BA som var den eneste konkurrenten dengang for Business Class SEA - Europa - SEA(beregnet av en haaploes svenske som baserte alle kontrakter paa New York - Europa med 15+ konkurrenter ! (Vet litt siden min kone jobbet i SAS og flyttet til Air France og var ansvarlig for at Air France aapnet Paris Seattle (hun er Italienerinne og er absolutt ikke redd for aa konkurrere - hun vil nok vinne over dragen til SudCaravelle i tennis :colgate:)) sorry Knut det blir noe (())…..!! Jeg skriver som jeg snakker rett fra leveren :cool:

Icelandair tok rett over den dagen SAS la ned og de er oppe i 2 Daglige !!

Det var nok av penger SAS kunne tjene, men de gav fra seg butikken ……
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Og når det er snakk om SEA. Icelandair skal fly 3 ganger daglig i sommer til SEA, så SEA er mye større en du tror.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Fra SAS’ Seattle-flyvninger til Suds kones tennis i én og samme post er egentlig ganske fascinerende.

Nuvel, tilbake til SAS og eierskiftet…
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Virgin bekrefter det kommer codeshare med SAS, uten at detaljer er på plass ennå.

https://www.businesstravelnews.com/Global/Virgin-to-Add-Three-Codeshare-Partners

The second partnership is with SAS, which will become a SkyTeam member on Sept. 1. Virgin Atlantic and SAS are working "on a new commercial partnership with the best access to and from Scandinavian key hubs," according to the U.K.-based carrier. The routes are still to be finalized, but the codeshares will begin once SAS formally joins SkyTeam. Virgin Atlantic's Flying Club loyalty program members will receive instant earning and redemption opportunities on Sept. 1, and SAS Eurobonus members will be able to earn and redeem their points on Virgin Atlantic.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Spent på denne ATL-ruten.. Flightene vi har til og fra nå i juli er jo mer eller mindre tomme.. Vi sitter alene på Biz så langt fra CPH til ATL.

Er det en fare for at de kansellerer noen av flightene? (Har jo hatt litt dårlig hit rate på de siste US turene)
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Spent på denne ATL-ruten.. Flightene vi har til og fra nå i juli er jo mer eller mindre tomme.. Vi sitter alene på Biz så langt fra CPH til ATL.

Er det en fare for at de kansellerer noen av flightene? (Har jo hatt litt dårlig hit rate på de siste US turene)
Nå annonserte jo SAS Atlanta ruten noe sent og før man fikk på plass alle codeshare avtalene (som begynner å falle på plass nå). Søkte f.eks på SVG-IAH og fikk da oftes opp stopover på alle andre steder (t.o.m i LAX) enn ATL også med andre selskaper på US siden.
Nå er ATL uslåelig på transfer (har vel høyest antall avg pr rute fra en hub globalt), så tipper når ting begynner å falle på plass ift SkyTeam så vil du se at de fleste connections i USA (unntatt nordøst og nordre sentral statene), mellom- og Sør Amerika vil bli routet via ATL.

Ser derfor ikke en fare for at ATL ruten vil forsvinne. Men spørsmålet blir om SAS og Delta vil bytte på å fly ruten vinter/ sommerstid (JV).
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Spent på denne ATL-ruten.. Flightene vi har til og fra nå i juli er jo mer eller mindre tomme.. Vi sitter alene på Biz så langt fra CPH til ATL.

Er det en fare for at de kansellerer noen av flightene? (Har jo hatt litt dårlig hit rate på de siste US turene)

Tror ikke du skal bekymre deg for det. På sommeren er det mest turister som reiser, og de ser utelukkende på pris. Sjelden de vil betale for å forhåndsreservere seter uansett.

Vi har samme til Chicago i Juli, ser ut som vi får privatfly pr i dag, men erfaringsmessig blir det fullt...

Kim
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

En annen grunn til lavt belegg på SAS ATL rute kan jo være at ruten og codeshare med Delta kom for sent og at man da allerede hadde fylt opp connection flyene videre fra ATL.
Da er det jo ikke vits å sende pax via ATL, men heller via andre steder slik jeg nevnte ovenfor. Eksempelet med transfer via LAX var med Delta mellom LAX og IAH.

Nå vet jeg ikke om det finnes noen begrensinger på hvor mange seter på et fly som selges som codeshare/ via 3. part, men tviler på at man åpner 100% for codeshare og booking sider. Tipper selskapene er interessert i å beholde/ reservere noen seter selv.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

En annen grunn til lavt belegg på SAS ATL rute kan jo være at ruten og codeshare med Delta kom for sent og at man da allerede hadde fylt opp connection flyene videre fra ATL.
Da er det jo ikke vits å sende pax via ATL, men heller via andre steder slik jeg nevnte ovenfor. Eksempelet med transfer via LAX var med Delta mellom LAX og IAH.

Nå vet jeg ikke om det finnes noen begrensinger på hvor mange seter på et fly som selges som codeshare/ via 3. part, men tviler på at man åpner 100% for codeshare og booking sider. Tipper selskapene er interessert i å beholde/ reservere noen seter selv.

Det er (ennå) ikke noe codeshare på plass mellom Delta og SAS.

Det de har er en litt "utvidet" interline.
 
Back
Top