Re: SAS Vinterprogram 2024/2025
Vi är säkert överens om många saker men definitivt att jag är otålig
Det är möjligt att saker sker långsammare och lite åt gången. Men har de tid till det? Hur stor kassa har de och hur otåliga är de nya ägarna…?
Mina förhoppningar om strategibyte log nog mer i att de blev av med två statliga ägare med olika mål. Nu kunde de fokusera på vad som var kommersiellt bäst. Mer det än att de fick nya ägare i KLM/AF.
Såg kanske inte TLL som kanariefågeln, det var bara det som diskuterades. Jag ser snarare att ledig kapacitet läggs på rovaniemi eller Las Palmas som en kanariefågel. Kan klart förstå att en omläggning tar tid, men när man inte ens gör en häntydan att man byter strategi utan fortsätter i samma hjulspår, så blir jag otålig. Ingenting tyder på att man satsar på att flyga in fler till CPH och deras LH. Ingen ny morgonavgång, ingen ny feed-linje… Så kan man argumentera att det är inte deras strategi, problemet är bara att den strategin de kör med nu har bara genererat röda tal. Kanske skall man börja att justera smått medan man fortfarande har pengar i kassan och de nya ägarnas uppbackning
Nå mener jeg SAS i stor grad har slitt mer med gjennomføring, enn strategien. Å fly folk til, fra og innen Skandinavia, er jo vanskelig å komme bort i fra for et flyselskap som opererer her.
Jeg tror du nok her både er for utålmodig og kanskje overdriver hva oppkjøpet nå betyr. Spesielt på shorthaul, tror jeg det heller er snakk om justeringer enn akkurat de helt store endringene. Uansett er dett ting som kommer til å ta tid, og sikkert også gjennomføres litt etter litt.
Jeg sliter litt med å se at man kutter CPH-TLL på vinteren som kanarifuglen i kullgruven. Dette er jo både en destinasjon med ganske store sesongvariasjoner og mye av næringslivet her er jo rettet mot Finland og Sverige.
Gambia mener jeg er fornuftig. Det er jo heller ikke en SAS rute, men de får leid ut kapasitet til Apollo, på en tid av året hvor de typisj har for stor kapasittet på longhaul. Og det uten kommersiell risiko.
Vi är säkert överens om många saker men definitivt att jag är otålig

Mina förhoppningar om strategibyte log nog mer i att de blev av med två statliga ägare med olika mål. Nu kunde de fokusera på vad som var kommersiellt bäst. Mer det än att de fick nya ägare i KLM/AF.
Såg kanske inte TLL som kanariefågeln, det var bara det som diskuterades. Jag ser snarare att ledig kapacitet läggs på rovaniemi eller Las Palmas som en kanariefågel. Kan klart förstå att en omläggning tar tid, men när man inte ens gör en häntydan att man byter strategi utan fortsätter i samma hjulspår, så blir jag otålig. Ingenting tyder på att man satsar på att flyga in fler till CPH och deras LH. Ingen ny morgonavgång, ingen ny feed-linje… Så kan man argumentera att det är inte deras strategi, problemet är bara att den strategin de kör med nu har bara genererat röda tal. Kanske skall man börja att justera smått medan man fortfarande har pengar i kassan och de nya ägarnas uppbackning