SAS og Den grønne bog

SAS og Den grønne bog

Femstjernede hoteller og gratis luksus weekendophold til piloterne og deres familier - de ansatte i SAS kaldte det betalt ferie. Læs endnu et kapitel fra Berlingskes single om SAS' vej fra verdensberømmelse til overlevelseskamp.

http://www.business.dk/transport/den-groenne-sas-bog-og-de-andre-aag

Mulig at mange synes Janne Carlzon var den bedste chef SAS nogen sinde har haft, men med fare for at lægge mig ud med mange kolleger, så er jeg bestemt ikke enig. JC var fantastisk til at motivere sit personale, men han var så sandelig også verdensmester i at bruge pengene, og det var penge der ikke fandtes..SAS`s problemer startede med Carlzon og er fortsat lige siden. selvfølgelig håber jeg der kommer styr på det nu, der gøres i alle fald en indsats for det.
Hilsen Ole

Re: SAS og Den grønne bog

Femstjernede hoteller og gratis luksus weekendophold til piloterne og deres familier - de ansatte i SAS kaldte det betalt ferie. Læs endnu et kapitel fra Berlingskes single om SAS' vej fra verdensberømmelse til overlevelseskamp.

http://www.business.dk/transport/den-groenne-sas-bog-og-de-andre-aag

Mulig at mange synes Janne Carlzon var den bedste chef SAS nogen sinde har haft, men med fare for at lægge mig ud med mange kolleger, så er jeg bestemt ikke enig. JC var fantastisk til at motivere sit personale, men han var så sandelig også verdensmester i at bruge pengene, og det var penge der ikke fandtes..SAS`s problemer startede med Carlzon og er fortsat lige siden. selvfølgelig håber jeg der kommer styr på det nu, der gøres i alle fald en indsats for det.
Hilsen Ole

Helt enig Ole, JC startade SAS spiral neråt och den glorifieringen han har fått är han INTE förtjänt av.

Helt enig Ole, JC startade SAS spiral neråt och den glorifieringen han har fått är han INTE förtjänt av.

...og ifølge redegjørelsen om boken så har sannelig de ansatte (kanskje spesielt pilotenes fagforeninger) gjort sitt for å sørge for at det ikke ble noen endringer... Dette (fagforeningenes rolle) har vel forøvrig vært diskutert her inne opp og i mente.

Takk for linken til en meget interessant artikkel. Beste jeg har lest på lenge.
Burde bli en "sticky" i forumet for "Arbeid i Flybransjen".

Det utrolige og ikke minst tragiske er at foreningene (SAS) fortsatt fraskriver seg etthvert ansvar
for situasjonene man har havnet i og heller ikke har lært noe som helst av historien. Derimot har man varslet
"Tøffe krav" den dagen SAS går bedre.

Altså ikke mye (utad) som tyder på at foreningene i SAS har forrandret seg nevneverdig.

W

Takk for linken til en meget interessant artikkel. Beste jeg har lest på lenge.
Burde bli en "sticky" i forumet for "Arbeid i Flybransjen".

Det utrolige og ikke minst tragiske er at foreningene (SAS) fortsatt fraskriver seg etthvert ansvar
for situasjonene man har havnet i og heller ikke har lært noe som helst av historien. Derimot har man varslet
"Tøffe krav" den dagen SAS går bedre.

Altså ikke mye (utad) som tyder på at foreningene i SAS har forrandret seg nevneverdig.

W
Fra en som var ansatt i SAS mens mye av dette skjedde, og som for ordens skyld aldri har vært medlem av noen Fagforening, så blir det så altfor enkelt å dumpe skylden på fagforeningene. Ja de har sin del av skylden, men langt i fra alene og det er mye som vi som jobbet med dette så som på ingen måte kommer frem.

Jeg er ikke 100% enig med Sk931 og Savipix - om man ser på hele perioden Janne Carlzon var VD så et jeg enig, men samtidig er jeg svært sikker på at nettopp JC reddet SAS når han tok over. Munkberg som var VD før JC var rett ut en katastrofe, virkelighetsfjern og totalt uten strategier, ideer - her snakker vi om orange seter med turkise uniformer, en Første Klasse som omtrent kun var fyllt opp med ledelse fra andre flyselskaper og store reisebyråer og eneste visjon var en skrantete plan om kostnadskutt.

JC hadde gode visjoner og ideer - hans tanker rundt EuroClass var på den tiden fremtidsrettet og helt riktige i markedet, uten tvil en "Kjos Effekt". Air France og British Airways hadde startet, men de tok begge et tillegg på 5-10% over Normal Økonomi pris, JC kjempet hardt for at EuroClass skulle være Normal Økonomi pris - han ville at de som betalte "mest" skulle få mere. Det førte til en lang stridighet med Air France og det Franske markedet, men en fikk en rask løsning med British Airways og det britiske markedet, Normal Økonomi prisen ble øket til de 5% som BA tok for sin Club Class.

JC fløy også mye med SAS, han lærte seg selskapet på godt og vondt (mye vondt på den tiden), at han aldri var populær i Danmark skylden tildels at han var den første som tok tak i den verkebyllen Kastup var på den tiden, det var ikke bra - muligens ble Dansker bedre behandlet, men det var på nivå med leiebil selskaper i Nice.

JC's tanker om allianser ser vi også at var en helt riktig tankegang, Alcazar som bestod av Swissair, Austrian, KLM og SAS var på mange måter forløperen til Star Alliance - mange av de som jobbet med Alcazar endte opp i Star Allianse forprosjektet og senere i Alliansen.

Det var en stor forskjell for oss i Frontlinjen også, vi fikk lov til å ta ansvar - vi kunne ta avgjørelser selv uten godkjenning av en fjern supervisor, dette virket utmerket og gav selskapet en ny giv.

Men det gikk jo galt og noe av det jeg tror har kostet minst like mye som fagforeningene (antagelig langt mere) var Konsulent Veldet som JC innførte. Mange av disse var meget gode og fortjente nok de betydelige beløpene de fikk. Men det var også mange utrolig dårlige med total mangel på selvfølgelige ting som vanlig folkeskikk. InDevo var kanskje de aller værste - fra min barndom var det en tegneseriefigur som het den Tasmanske Djevel eller noe sånt noe, og slik så det ut på bakrommene etter at InDevo var ferdige. Dette kostet og det foregår nok den dag i dag. De som stod bak "smilekursene" ble alle millionærer i løpet av 6 måneder, og selv om det var mye bra, kostet dette utrolige summer. Det banet også vei for en løs sluppet holdning med godkjenning av utrolige beløp, jeg jobbet med et par av disse gruppen, blant annet med utvikling av EuroBonus bestilling av Bonus Billetter gjennom salgskontorene og det var en helt annen standard enn hva jeg var vant med som ansatt.

Det jeg tror var JC sin største feil og som virkelig kostet SAS store summer var kjøpet av InterContinental Hotellene - JC hadde vel en Norsk Konsulent som nærmest var hans høyre hånd så lenge det var snakk om bruke penger, når en måtte begynne å spare forsvant Nordmannen. Kjøpet ble vel lånefinansiert og det var enorme summer, og her var det Danskene som var de forsiktige og skeptiske - såvidt jeg husker var alle Danske Styremedlemmer og SAS ledelse i mot kjøpet, men tapte.

Jeg tror det kunne vært skrevet minst en bok om Konsulent Veldet i SAS og fra innsiden dengangen snakker vi om langt mere enn Fagforeningene.

Det var en god beskrivelse, Finn Erik. Tak for det..
Du skrev det meget godt alt det som JC også var kendt for. Men stadig synes jeg han brugte penge som det var toiletpapir...
Jeg medgiver at han var foregangsmand på mange punkter, men samtidig var der et sløseri med penge, som sjældent er set...bl.a på såkaldt "konsulent bistand" som du beskriver...Det var jo nærmest et "tag-selv-bord"
Hilsen Ole

SAS og Den grønne bog

Vi har vel en annen tråd hvor denne 'boken' omtales. Kan ikke annet enn å si meg enig med DC-8-63. Konsulenter kom og gikk, og mange av de mer oppegående ble skiftet ut da de begynte å forstå hvordan ting fungerte - og hvordan de burde fungere. Og det passet ikke alltid de som bestilte rapporten.

Slike bøker kunne vel vært skrevet om de fleste selskap, iallefall BU

Overforenklede forklaringer på hva/hvem som er skyld SAS’ uføre er ikke akkurat mangelvare. Oftest lanseres disse etter formelen A førte til B – der A er ”fagforeningene” eller ”de flyvende”, og B er ”alt som gikk galt”.

Det er lite tvil om at massive feilinvesteringer og uheldige disposisjoner på sent 80-tall og tidlig på 90-tallet plaget SAS i årevis, nettopp på terskelen til deregulering og industrielle omstillinger uten sidestykke. Når dét er sagt: ansatte av alle kategorier får vær-så-god å slurpe i seg sin del av ansvaret, og de flyvende må tåle å bli konfrontert med sin særstilling. Jeg var selv en del av det, en tid.

(Enslags memory lane) Trip report mid-1990s:
HKG-slingen strakk seg så vidt inn i åtte arbeidsdager (egentlig seks, med litt i hver ende).

Dag 1 besto i å hente en god bunke per diem-dollar på FBU før avreise, tidlig på kvelden, som passasjer til CPH (titt MD81, og gjerne med en gin tonic) hvor man ble transportert til SAS hotellet for å opparbeide hvile/slappe av.
Dag 2 startet vi fra CPH. Typisk EET var 11 timer, dermed sov vi drøye tre timer om bord.

Etter ankomst i HKG tidlig dag 3 ventet 4 døgn layover (96 timer) på 5* hotell. Hotellet lå seaside på Kowloon, skrått over for The Peninsula, med om lag fem minutters gange til Star Ferry. Aktiviteter: Bade, shoppe, båttur, spise, sightseeing. Macao var populær utflukt.
Tidlig dag 7 (sent dag 6 UTC) avgang fra HKG. Landing i CPH sent dag 7 for transport til SAS hotellet der man skulle ”hvile”, igjen. Tidlig dag 8 fløy man som passasjer hjem til FBU.

SAS 767-383 OY-KDO Kai Tak.jpg

Bildet: B767-383ER OY-KDO, som ble solgt til LAN, og var såvidt innom Aeromexico før den ble endelig parkert. SAS config: Fwd cabin 36 C (38 -2 pga. rest bunks for pilotene), mid cabin 30 C, main/aft 122 Y. Besetning: 3/8.

(I jet-lag-ørska, hvis man var heldig, kunne man av og til høre LN-MOW over høytaleranlegget på FBU: ”SAS beklager forsinkelsen på SK… ”. )

Siden mitt egentlige virke var studier på universitetet jobbet jeg 75% stilling. Følgelig utløste HKG-turene elleve (11!) fridager. Den gangen var det slik at denne stillingsprosenten fulgte et system der det ble lagt til to fridager, slik at fem dager på jobb gav syv dager fri. Tre dager på jobb (f.eks. FBU-EWR-FBU) gav fem dager fri. Hvorfor HKG utløste 11 fridager i stedet for 10 spurte jeg aldri om.

Forretningsmessig vanvidd, ja, men jeg får vel si tusen takk. Fløy hele studietiden, kjøpte leilighet, og etter syv års universitetsstudier ante jeg ikke hva studielån var.

Selv om slike uforstandig gunstige ordninger for selskapets ansatte selvsagt bidro til uthulingen av det som måtte finnes av lønnsomhet for SAS’ langruteproduksjon på 1990-tallet, var det ille å se hvordan en forvirret toppledelse strevde med ettervirkningene av de katastrofale investeringene fra årene før: Intercontinental Hotels og ideen om ”det totale reisekonsept” fra dør til dør. I limousin, naturligvis.

Hva som senket SAS fra Airline of the Year til en middels LCC-wannabe, stadig balanserende på kanten av kollaps, blir vi vel aldri 100% enige om. Én ting er likevel sikkert: ensidige forklaringer er til liten nytte for den som vil forstå hva som egentlig foregikk.

Last edited:

Bildet: B767-383ER OY-KOD, som ble solgt til LAN, og var såvidt innom Aeromexico før den ble endelig parkert. SAS config: Fwd cabin 36 C (38 -2 pga. rest bunks for pilotene), mid cabin 30 C, main/aft 122 Y. Besetning: 3/8.

Den gikk faktisk til Ryan International etter Aromexico og fløy amerikanske militære og andre charterkunder inntil Ryan stengte dørene for noen måneder siden. Den står nå på Marana, fullt brukbar, og håper på ny operatør.

(I jet-lag-ørska, hvis man var heldig, kunne man av og til høre LN-MOW over høytaleranlegget på FBU: ”SAS beklager forsinkelsen på SK… ”. )

HAHA! Those were the days ... Speakerbua i fjerde etasje var der det skjedde! Høres ut som jeg kjenner deg?

Det varmer hjertet å høre at gode Svea Viking ennå ikke er helt død. Men hun må da koste en formue å få på vingene? Mener å huske at hun drakk Jet-A1 som enkelte i forumet her drikker Dom på First Class. Blir vel stående i Arizona... (googlet Marana).

Slightly off topic: om bord på OY-KDO til HKG var den eneste - eneste! - gangen jeg opplevde at noen meldte seg inn i 10 000-meters-klubben.
Trodde det var vanlig, men nei. På den annen side, akkurat den innmeldingen var uforglemmelig og det var like før besetningen gav stående applaus da paret gikk i land. De traff hverander om bord. Hehe.

Den gikk faktisk til Ryan International etter Aromexico og fløy amerikanske militære og andre charterkunder inntil Ryan stengte dørene for noen måneder siden. Den står nå på Marana, fullt brukbar, og håper på ny operatør.

HAHA! Those were the days ... Speakerbua i fjerde etasje var der det skjedde! Høres ut som jeg kjenner deg?

Vi er nok mange som kjenner deg fra den tiden, men du kjenner neppe meg. Snek meg lettskremt rundt hjørnene på FBU.
Husker vagt at du (nei? ja?) svinset innom Swissair en tid, de relanserte med MD80 i tre-klasser fra FBU-ZRH, tror jeg?

Men du var på SK-aircraft parking? Utvilsomt med FBUs beste utsikt, hvor du avløste en sunnmøring, tror jeg?

Milde måne. Lenge siden.

Når dét er sagt: Husker fortsatt din fløyelsmyke stemme på FBUs høyttaleranlegg, som fortalte oss at vi måtte pelle oss til gate, eller at det var tåke - så tuff luck for den som ikke fulgte ordre. :lol:

Last edited:

Vi er nok mange som kjenner deg fra den tiden, men du kjenner neppe meg. Snek meg lettskremt rundt hjørnene på FBU.
Husker vagt at du (nei? ja?) svinset innom Swissair en tid, de relanserte med MD80 i tre-klasser på FBU-ZRH, tror jeg?

Men lenge, å SK-park. med FBUs beste utsikt, satt du og en sunnmøring, tror jeg?

Milde måne. Lenge siden.

Hæhæ - nå ble vi litt private her, men hvorfor ikke? Sunnmøringen var på C-laget. Jeg var på B, men vi jobbet jo en del sammen for det.

Stemmer med Swissair. :) (og 767'en var OY-KDO) - senere LN-RCF.)

65177_10151172328521036_73787486_n.jpg

Hæhæ - nå ble vi litt private her, men hvorfor ikke? Sunnmøringen var på C-laget. Jeg var på B, men vi jobbet jo en del sammen for det.

On topic: tusen takk - har korrigert til KDO, sorry for kluss. Ante ikke at den etter hvert ble LN-registrert. Det øvrige tror jeg skal være riktig, med mindre jeg har drømt det hele.

Off topic: Privat-schmimat, har lest mye på forumet, i alle retninger, så et par linjer får folk tåle. :)

Jodda, serru, mister. Vi husker deg...
En, blant flere, årsaker til at jeg husker deg er:
På vei til en hverdagslig avgang til SVG eller noe tilsvarende ueksotisk fra B28, sto du der med en glinsende MD80 fra Swissair på B27 (eller noe).
Vertinnene ble invitert om bord - "vil dere se på skikkelig fly, jenter" - som de selvsagt svarte et fnisende "ja" til. (Billig trix, Andreas!)
Dermed hang jeg med, mens du fremviste Swissairs elegante maskin så vi fikk tårer i øynene.

Deprimerte gikk vi om bord for å jobbe til SVG eller EVE eller en annen ydmykende destinasjon. Det svei litt.

Likevel: Husker deg best fra 4 på FBU, på parkering.

Overforenklede forklaringer på hva/hvem som er skyld SAS’ uføre er ikke akkurat mangelvare. Oftest lanseres disse etter formelen A førte til B – der A er ”fagforeningene” eller ”de flyvende”, og B er ”alt som gikk galt”.

Nice Trip rapport!

Jeg hører forøvrig ikke til dem som kritiserer at man levde i "sus-og-dus" i glansdagene i monopoltiden.
Pr definisjon fører monopol til tilstander som dette og det kan man derfor ikke klandre ledelse/ansatte for å utnytte dette.
Derfor gjør man i den vestlige verden idag det man kan for å kvitte seg med det som finnes av monopoler.

Min kritikk går på det som skjedde ETTER dette for ca 15 år siden og frem til idag.
Festen var definitivt over og da får man bli edru rydde opp etter seg, men det skjedde ikke.
Istedet valgte man å feste bort vannvittige 100 milliarder til..

Ledelsen får selvsagt ta sin del av ansvaret, men det har de gjort... De har tatt sin hatt og gått av en etter en.
(Mens inkompetente fagforeningsledere blir sittende).

W

Last edited:

Det er for en outsider nokså klart at ansvaret for dagens SAS finnes i en rekke faktorer, hvorav fagforeningene og ledelsen definitivt sitter på en god del av ansvaret. Uten den ene hadde nok ikke den andre vært et problem, men med dels udugelig ledelse og en sterk fagforening så er ikke det akkurat en kombinasjon som bygger en konkurransedyktig enhet.

I tillegg tror jeg SAS i senere år (da snakker vi om de siste 10 årene, eller deromkring) har vært altfor opptatte av å ikke miste markedsandeler til nye aktører som f.eks. DY. Dette har gjort at SAS har måttet selge seg altfor billig i forhold til kostnadene. Dette har dessverre også satt et ekstra press på yield'en, for setter den ene sin pris ned så følger den andre etter. SAS hadde tidligere, i motsetning til DY, et betydelig bedre produkt og kunne hentet ut høyere pris, men kanskje med noe mindre volum. Det innså man for sent, men har i senere år justert ned kapasiteten (og etterhvert begynt å øke den igjen).

Jodda, serru, mister. Vi husker deg...
En, blant flere, årsaker til at jeg husker deg er:
På vei til en hverdagslig avgang til SVG eller noe tilsvarende ueksotisk fra B28, sto du der med en glinsende MD80 fra Swissair på B27 (eller noe).
Vertinnene ble invitert om bord - "vil dere se på skikkelig fly, jenter" - som de selvsagt svarte et fnisende "ja" til. (Billig trix, Andreas!)
Dermed hang jeg med, mens du fremviste Swissairs elegante maskin så vi fikk tårer i øynene.

Deprimerte gikk vi om bord for å jobbe til SVG eller EVE eller en annen ydmykende destinasjon. Det svei litt.

Likevel: Husker deg best fra 4 på FBU, på parkering.

Nå dør jeg på meg her jeg sitter ...... hæhæhæhæhæhæhæhæhæ .....
Vi pleide å stå på 24 - sentralt plassert, hvor de fleste måtte forbi. ;)

Husker ikke den konkrete episoden, men hadde SAS crew ombord noen ganger, og alle likte så godt det digre kjøkkenet bak. Det var jo derfor vi hadde 'omvendt' seating.

Nice Trip rapport!
Min kritikk går på det som skjedde ETTER dette for ca 15 år siden og frem til idag. Festen var definitivt over og da får man rydde opp etter seg, men det skjedde ikke. Istedet valgte man å feste bort vannvittige 100 milliarder til..

Ledelsen får selvsagt ta sin del av ansvaret, men det har de gjort... De har tatt sin hatt og gått av en etter en.
(Mens inkompetente fagforeningsledere blir sittende).

W

Du får få motargumenter fra meg, min venn. Enig, enig og enig.

Bortsett fra akkurat det med at ledelsen (et upresist begrep her) utpekes som dem som har "tatt sitt ansvar", og har hatt åndsnærværelse til å gå av. Altså: ledelsen har vært ansvarlig og rettroende, mens de øvrige (ansatte) har forfjamset seg og ødelagt hele dritten.

Jo. Ja. Sure. Ok. Muligens. Det kan jo ha vært slik det foregikk?

Uansett; du treffer rimelig bra, og vi kan bare istemme: Whaoo!

Last edited:

hæhæ...gode minder fra en svunden tid...Det var nu koseligt, som i vel siger i Norge...jeg kan da se på billedet at de gode gamle PCère, undskyld ikke PCère var der og at i på FBU havde den bedste udsigt..
Hilsen Ole

Min kritikk går på det som skjedde ETTER dette for ca 15 år siden og frem til idag.
Festen var definitivt over og da får man bli edru rydde opp etter seg, men det skjedde ikke.
Istedet valgte man å feste bort vannvittige 100 milliarder til..

Det er nå engang slik at det er mye vanskeligere å ta enn å gi. Se bare på hylene som kom da man fjernet avisene på norsk innenriks. Å ta fra ansatte fordeler, enten det er lønn eller andre ting, blir mye av det samme, bare med en mer personlig effekt.

Problemet ligger mye i den forandringen bransjen har vært igjennom, både teknologisk, kostnadsmessig og når det gjelder konkurranseforhold og -vilkår. Den bransjen og det SAS vi ser i dag har lite til felles med Det Gode Liv på åttitallet. Og når man ser den seigpiningen mange har vært utsatt for de siste årene, kan man gripe se i å lure på om det beste hadde vært å skrote 'gamle' SAS ved årtusenskiftet og bygge opp et nytt og enhetlig SAS med blanke ark og fargestifter til.

SAS har vært igjennom en smertefull prosess, og er ikke ferdig ennå. Man vil aldri komme ned på enhetskostnadene til et lavkostselskap, og det er heller ikke noe mål i seg selv, men for å levere ett produkt som er bedre enn disse, må man være smartere og bruke teknologien bedre, Her har SAS fortsatt langt igjen, men vi får se hva H-P Aanby klarer å trylle frem.

Back