Sas og codeshare - I don't get it

Joker7913

ScanFlyer Blue
SAS har code share på en række flyvninger som man ikke kan booke på SAS.dk

Hvorfor?

Eksempel: Jeg sidder pt og planlægger at skulle til LCA til sommer.
På både BLL-FRA og FRA-LCA begge med LH, findes SK codeshare, men de kan ikke købes hos SAS, hvad er så egentlig pointen?

SAS har code share på en række flyvninger som man ikke kan booke på SAS.dk

Hvorfor?

Eksempel: Jeg sidder pt og planlægger at skulle til LCA til sommer.
På både BLL-FRA og FRA-LCA begge med LH, findes SK codeshare, men de kan ikke købes hos SAS, hvad er så egentlig pointen?
Dette har jeg også lurt på. Jeg fatter ikke vitsen med codeshare dersom man ikke kan kjøpe billetter gjennom det selskapet som har et av flightnumrene. Det er flott hvis noen kan oppklare dette!

Denne saken har vært oppe mange ganger her inne uten at noen har et fornuftig svar så langt.

Siden LN-MOW antyder at WIAS kan selge disse Codeshare og siden WIAS benytter Amadeus, kan det vaere saa enkelt (og kloenete) at SAS ennaa bruker ResAid og disse Code Shares ikke lastet inn i ResAid.....mere kloenete kan vaere at SAS forsoeker aa styre trafikken til eget metall paa enkelte ruter...jeg mener aa ha sett en del CodeShare paa andre ruter paa FlySAS.dum - men LCA burde absolutt komme opp som CodeShare...

Finner BLL-FRA uten problemer på sas.dk, men ikke FRA-LCA - der er dog ikke problemet at det er codeshare, men at Kypros ikke finnes i listen...

Det er nok så enkelt at noen ikke helt har kontrollen på hvilke destinasjoner soim skal legges inn i rullegardinen. Hos oss kan man søke på hvilken som helst flyplasskombinasjon, men hos SAS er man begrenset til de som står i menyen ..

Det er nok så enkelt at noen ikke helt har kontrollen på hvilke destinasjoner soim skal legges inn i rullegardinen. Hos oss kan man søke på hvilken som helst flyplasskombinasjon, men hos SAS er man begrenset til de som står i menyen ..
Hvis det er så enkelt, hvorfor får jeg ikke opp annet enn SKs egne flighter på et søk OSL-FRA på sas.no..?

DET er nok et helt annet spørsmål. Her er det trolig et bevisst filter. Menyene legges nok inn manuelt, så her er det trolig menneskelig svikt.

Hvis det er så enkelt, hvorfor får jeg ikke opp annet enn SKs egne flighter på et søk OSL-FRA på sas.no..?

Ta et nytt søk! SAS endret dette for noen måneder siden, og du finner nå også Lufthansas avganger til Frankfurt om du søker opp Oslo-Frankfurt. Det samme gjelder til f.eks. Düsseldorf og München.

Litt relatert til dette: Hvorfor finner man priser på mange flere SAS avganger fra f.eks. TOS til LON på wideroe.no kontra sas.no? Det er f.eks. ikke priser for connections via SVG på sas.no (alle billettkategorier har kun en "strek"....), mens wideroe.no gir priser (og disse er ikke veldig forskjellig fra det sas.no oppgir for feks. TOS-OSL-LHR). I tillegg gir wideroe.no priser via CPH, noe jeg ikke får opp på sas.no. Hva er årsaken til dette?

enkelt svar: Generelt er wideroe.no den beste søgemaskine for priser.

Specielt hvis du har behov lidt "ukonventionelle" ruter og/eller kombination af forskellige selskaber.

Personligt finder jeg det en skam at den ikke markedsføres bedre end den gør.

Siden LN-MOW antyder at WIAS kan selge disse Codeshare og siden WIAS benytter Amadeus, kan det vaere saa enkelt (og kloenete) at SAS ennaa bruker ResAid og disse Code Shares ikke lastet inn i ResAid.....mere kloenete kan vaere at SAS forsoeker aa styre trafikken til eget metall paa enkelte ruter...jeg mener aa ha sett en del CodeShare paa andre ruter paa FlySAS.dum - men LCA burde absolutt komme opp som CodeShare...

Litt relatert til dette: Hvorfor finner man priser på mange flere SAS avganger fra f.eks. TOS til LON på wideroe.no kontra sas.no? Det er f.eks. ikke priser for connections via SVG på sas.no (alle billettkategorier har kun en "strek"....), mens wideroe.no gir priser (og disse er ikke veldig forskjellig fra det sas.no oppgir for feks. TOS-OSL-LHR). I tillegg gir wideroe.no priser via CPH, noe jeg ikke får opp på sas.no. Hva er årsaken til dette?

Kaaaan det være så enkelt som at samme teori som dc-8-63 bruker om codeshare og ResAid kan overføres til connections og ResAid? Bare en tanke.

Skjønner ikke helt hvorfor alle reagerer så mye på dette: SAS ønsker vel at folk flyr med dem og på den reisemåten som er enklest/billigst for dem? Samtidig ville så mange alternativer som det kommer opp hos Widerøe gjøre det uoversiktelig for mange.

Ta et nytt søk! SAS endret dette for noen måneder siden, og du finner nå også Lufthansas avganger til Frankfurt om du søker opp Oslo-Frankfurt. Det samme gjelder til f.eks. Düsseldorf og München.
Jeg søkte før jeg skrev - men søkte nå igjen - og ser ut som greien er at SAS ikke vil selge enveis-billetter med LH, og det kan man jo nesten forstå...

SAS vil selge enveis-billetter - det er LH som ikke vil selge OW!

Skjønner ikke helt hvorfor alle reagerer så mye på dette: SAS ønsker vel at folk flyr med dem og på den reisemåten som er enklest/billigst for dem? Samtidig ville så mange alternativer som det kommer opp hos Widerøe gjøre det uoversiktelig for mange.

Poenget er at connections kommer opp på sas.no, men ikke med priser. Det var iallefall det jeg spurte om. I tillegg er det vel slik at folk selv vil velge hvilken reiserute som passer dem...;) Av og til innebærer dette å fly via SVG på vei til London, og av og til innebærer det å fly via FRA eller MUC. Det er jo bare å sortere routingene enten mhp pris eller reiselengde.

Last edited:
En gang for noen år siden hadde SAS kampanje på BGO-LGW, og da booket jeg TRD-BGO-LGW på SAS.no, så noen connections er det. Det var den gangen hele familien dro tur / retur london uten å være innom LHR. Kampanje både BGO-LGW og OSL-LCY...

Saken er vel den at SAS gjennom å gjøre det vanskelig å fly codeshare med dem også støter fra seg kunder, som da vil lete andre steder - fx på Lufthansa.com eller hos våre venner i midt-Norge (:colgate:) - og dermed kan SAS tape på en slik proteksjonisme i lengden.

Men om jeg forstår CK og dc-8-63 er det også andre faktorer som er minst like viktige for hvorfor det ikke er mulig.

Last edited:
Back