I forbindelse med SAS Eurobonus nye fueltillegg på bonusbilletter..

Re: I forbindelse med SAS Eurobonus nye fueltillegg på bonusbilletter..

Merk også at antallet EuroBonus-medlemmer faktisk går tilbake. Programmet mistet 1.4 prosent av medlemsmassen mellom januar og desember 2008 og hadde ved utgangen av året vel 2.8 millioner medlemmer:

- Danmark +1.6 prosent til 524.515 medlemmer
- Norge -3.5 prosent til 925.958 medlemmer
- Sverige -0.8 prosent til 736.743 medlemmer
- International -1.3 prosent til 665.673 medlemmer

Andel gullmedlemmer: 2.5 prosent, fra 2.6 prosent
Andel sølvmedlemmer: 5.5 prosent, fra 5.7 prosent

Kilde: SAS årsrapport for 2008
I årsrapporten skriver SAS for øvrig følgende om arbeidet med å forbedre EuroBonus:

An improved EuroBonus program and many new services (for example, cell phone boarding passes and access to lounges for Economy Extra passengers) will be launched within the framework of the new commercial offering.

I årsrapporten skriver SAS for øvrig følgende om arbeidet med å forbedre EuroBonus:

Kan ikke akurat si jeg har merket noe til de forbedringene.....derimot har diverse "enhancements" drevet meg over til anfre programmer innen Star

Kan ikke akurat si jeg har merket noe til de forbedringene.....derimot har diverse "enhancements" drevet meg over til anfre programmer innen Star

Det eneste jeg har merket er en rekke tilfeldige kampanjer der man får doble grunnpoeng eller x antall ekstrapoeng for å fly SAS. Dette er for så vidt fint og flott og en viktig del av et bonusprogram, men så lenge ikke det grunnleggende er på plass, er ikke SAS EuroBonus et bærekraftig program, slik Tommy skriver. Større endringer ventes imidlertid i løpet av høsten eller ved nyttår, blant annet gjennom kvalifisering til sølv og gull gjennom antall flygninger (uansett klasse) - og ikke bare gjennom poeng eller minimum 25 Business-flighter i året for å få gull. Det må imidlertid gjøres noe på opptjeningssiden også, f.eks. ved å gi 100 prosent opptjening på langt flere bookingklasser. En forenkling av hele programmet, langt bedre markedsføring og flere eksterne samarbeidspartnere er også viktig. Og selvsagt - å fjerne drivstoffavgiften - og profilere seg som et all inclusive-selskap uten skjulte skatter og avgifter!!

Last edited:

Større endringer ventes imidlertid i løpet av høsten eller ved nyttår, blant annet gjennom kvalifisering til sølv og gull gjennom antall flygninger (uansett klasse) - og ikke bare gjennom poeng eller minimum 25 Business-flighter i året for å få gull. Det må imidlertid gjøres noe på opptjeningssiden også, f.eks. ved å gi 100 prosent opptjening på langt flere bookingklasser. En forenkling av hele programmet, langt bedre markedsføring og flere eksterne samarbeidspartnere er også viktig.
En slik endring fra SAS sin side vil utelukkende ha som mål å knytte til seg flere lojalitetskunder ved å gi dem status, men uten å gå dem særlig mange poeng til bruks. Var vel Tommy777 som nevnte dette med at SAS hadde regnet ut hva hvert poeng kostet selskapet, og for meg virker det åpenbart at de varslede "forbedringene" tar utgangspunkt i å holde opptjening på et absolutt minimum - samt gjøre det lite attraktivt å bruke poengene på bonusreiser med selskapet, jf. fuel surcharge.

Jeg har absolutt ingen tro på at SAS kommer til å røre 25%-regelen på noen som helst måte. Jeg frykter heller at de går over til en enhetlig strategi rundt kampanjene sine for å luke ut de siste smutthullene for MRs (sas.se sine kampanjebilletter i V-klasse (100%), mens .dk / .no kjører T- og O-klasse (25%)).

Heldigvis er min EBG-status spikret langt inn i 2011, så jeg kan lene meg tilbake og se hva slags "forbedringer" som kommer, og likevel ha god tid til å finsikte meg inn mot et annet program dersom (når) det blir åpenbart at endringene ikke er til det bedre.

Innerst inne håper jeg selvsagt at jeg tar feil, men som evig realist er jeg skeptisk ;)

Sendt her også.

Jeg har tidligere skrevet til SAS (før innførelsen av fuel charge 15/7), og fikk da et svar som forsvarte at dette gjorde jo alle, men joiner opp om tiltaket her også.

Joiner Fnate til himmels;)

[qoute]For example, other airlines block a middle seat if space is available for their Elite members[qoute]

Kjenner ikke til så mange selskap, men av de som flyr her i sanddynene kan jeg ikke se at KLM heller gjør dette. Men mulig jeg tar feil:8:

Liten avsporing. Er det noen som vet hvor lang tid det går fra rekvalifisering av status til nytt kort blir sendt ut for tiden?

Svar fra SAS:
Brændstofs tillæg på SAS Eurobonus Billetter.

Tak for din e-mail!

Vi har stor forståelse for dit synspunkt på vores nye tiltag med opkrævning af brændstofs tillæg på bonusbilletter. Jeg kan forsikre dig om, at vores ledelse har noteret sig de synspunkter og kommentarer, som I har fremsendt i fælles e-mail til SAS Eurobonus.

Vi arbejder hele tiden på at forbedre vores bonusprogram, og til næste år indfører vi nye tiltag, som vil komme vores Eurobonusmedlemmer til gavn. Vi håber, at du personligt vil gøre brug af og få glæde af disse tiltag.

I den nuværende økonomiske situation som SAS er stillet i, ser vi os desværre nødsaget til at opkræve brændstofs tillæg på lige fod med vores konkurrenter.

Med hensyn til fejlagtig overførsel af billetklasse sørger jeg for, at dette bliver rettet til.

Det er vigtigt for os at modtage input, især fra dig, som er en god og loyal kunde. Derfor hører vi meget gerne fra dig igen, hvis du skulle have andre synspunkter/kommentarer.

Med venlig hilsen

Charlotte Bligaard

SAS Customer Relations

A Scandinavian Airlines System Danmark-Norway-Sweden

P.O. Box 150, Dept. CPHSK , DK 2770 Kastrup, Denmark
+45 3232 5655 Office
+45 3232 2595 Fax
www.sas.dk

www.sas.dk/feedback

Her er det mye feil:

Tak for din e-mail!

Vi har stor forståelse for dit synspunkt på vores nye tiltag med opkrævning af brændstofs tillæg på bonusbilletter. Jeg kan forsikre dig om, at vores ledelse har noteret sig de synspunkter og kommentarer, som I har fremsendt i fælles e-mail til SAS Eurobonus.

Vi arbejder hele tiden på at forbedre vores bonusprogram, og til næste år indfører vi nye tiltag, som vil komme vores Eurobonusmedlemmer til gavn. Vi håber, at du personligt vil gøre brug af og få glæde af disse tiltag.

I den nuværende økonomiske situation som SAS er stillet i, ser vi os desværre nødsaget til at opkræve brændstofs tillæg på lige fod med vores konkurrenter.

Med hensyn til fejlagtig overførsel af billetklasse sørger jeg for, at dette bliver rettet til.

Det er vigtigt for os at modtage input, især fra dig, som er en god og loyal kunde. Derfor hører vi meget gerne fra dig igen, hvis du skulle have andre synspunkter/kommentarer.

Med venlig hilsen

Charlotte Bligaard

SAS Customer Relations

A Scandinavian Airlines System Danmark-Norway-Sweden

P.O. Box 150, Dept. CPHSK , DK 2770 Kastrup, Denmark
+45 3232 5655 Office
+45 3232 2595 Fax
www.sas.dk

www.sas.dk/feedback

Det heter vel EuroBonus?
"A Scandinavian Airlines System Danmark-Norway-Sweden"

Pirkete, men rett skal være rett!

Hvordan slår dette fueltillegget ut hvis man tar bonusuttak med andre *partnere i stedet - går ut fra man blir belastet fueltillegg uansett, men kanskje ikke så mye?

Litt lesestoff for økonomer - en rapport fra Handelshögskolan i Stockholm, desember 2006

Jeg har ikke lest detaljene, et sitat fra konklusjonen:
Vår slutsats är att dagens internprissättning inte ger tillräckligt tydliga incitament för att upprätthålla ett attraktivt lojalitetsprogram.
http://arc.hhs.se/download.aspx?MediumId=259

Ting kan jo være endret nå, men dette kan kanskje forklare hvorfor man har hatt en devaluering over tid? Og det var vel også i de dager man fikk SAS Braathens, SAS-SE, SAS-DK m.m. det ikke akkurat gikk rett vei med EB-programmet.

Back