SAS og charter til Aqaba?

Å bruke taxi er latterlig billig. Skal du til Petra eller Wadi Rum, er det som oftest mange ganger billigere å bruke en lokal "tur-operatør". Det vil si en taxi som ordner alt for deg.

Vi hadde en fast sjåfør, og vi betalte mye mindre med han, enn med apollo hvis vi skulle til f.eks Petra. Kjempe enkelt!

Trenger man fortsatt visum til Israel? Kan man ungå stempel fra både Jordan og Israel? Tenker på en tur til Tel Aviv med leiebil men, vill helst ikke om man for bevis for innreise til Israel...

For 2 år siden fikk jeg det i alle fall på den grensen. Ikke regn med sat du kan ta med deg bil over grensen.

Jeg sa jeg ikke ville ha stempel i passet da dette kunne gi meg problemer. De spurte hvilket land jeg hadde tenkt å reise til og jeg startet å liste opp. Da jeg kom til Syria sa de OK og ga meg stempel på et separat papir.

For 2 år siden fikk jeg det i alle fall på den grensen. Ikke regn med sat du kan ta med deg bil over grensen.

Jeg sa jeg ikke ville ha stempel i passet da dette kunne gi meg problemer. De spurte hvilket land jeg hadde tenkt å reise til og jeg startet å liste opp. Da jeg kom til Syria sa de OK og ga meg stempel på et separat papir.

Slapp du også stempel i fra Jordan? Hvis man reiser til Syria sjekker de også for Arava(jordan)/Taba(egypt) stempel i passet.

Fikk masse stempel fra i Jordan, men har allerede byttet pass så det burde ikke være noe problem om jeg reiser til Syria engang.

Syria slipper deg altså ikke inn om du har vært i Egypt eller Jordan??

Fikk masse stempel fra i Jordan, men har allerede byttet pass så det burde ikke være noe problem om jeg reiser til Syria engang.

Syria slipper deg altså ikke inn om du har vært i Egypt eller Jordan??

Bare hvis du har brukt grenseovergangene mellom Jordan og Israel(arava) og Egypt og Israel(Taba). Fikk du utreise stempel fra Jordan eller slapp du det også? Syria og diverse andre arabiske land sjekker for både Israel stempel og utreise stempel fra Jordan til disse grenseovergangene jeg nevnte...

Last edited:
Visste ikke at jordansk stempel var et problem så jeg fikk det.

Nå må man holde tunga rett i munnen når man leser det som er skrevet her :)

Syria og enkelte andre arbaiske land ønsker ikke å slippe inn folk som har vært i Israel. Måten de sjekker det på er å se i passet. Der leter man etter stempler fra Israel. I tillegg leter de etter utreisestempler fra Jordan/Egypt tilhørende grensestasjonene mot Israel/Palestina. For dersom man har stemplet ut av Jordan/Egypt på grensa til Israel, må det kunne ansees overveiende sannsynlig at man faktisk fortsatt til Israel og ikke snudde i No man's land og reiste tilbake dit man kom fra. Bevis godt nok for syrerne er det i alle fall...

Jordanske stempel i passet i seg selv er selvfølgelig helt uproblematisk.

Kom for en uke siden hjem fra en fantastisk ferie i Eilat:-)
Fløy med SAS fra SVG (Apollo), comfort class, som jeg ikke angrer på.
Stille og rolig framme i flyet, i motsetning til bak der en skoleklasse på tur lagde ganske mye leven.
Bodde på All Inclusive i Eilat, herlig!
Både kona og jeg er skjønt enige at dette er den beste og fredeligste charterdestinasjonen vi har vært på, og vi har vært på mange etterhvert. Ikke innkastere, ikke gate- og strandselgere og ingen tyskere.....overflod av mat og drikke, kan man ha det bedre da?
9,5 av 10 mulige poeng fra oss til Eilat!

Back