SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

I praksis blir man i det svenske innenriksmarkedet en aktør mindre, samme som her til lands. Om man velger å kjøpe opp en aktør, eller innlede et så strategisk tett samarbeid som SK og BRA nå gjør så blir jo resultatet det samme, så jeg mener dette i grunn er ganske sammenliknbart.

Så kan man jo diskutere hvilke av casene som fører til mest reduksjon i konkurransen, og mtp at BRA nå legger ned egne flygninger vil jeg påstå at det svenske markedet nå taper mest.


Ja, men resultatet kan godt være ganske likt. Juridisk er det annerledes å kjøpe opp et selskap, kontra det selv velger legge ned. Og derfor blir det neppe en sak for konkurransemyndighetene. Virker som det er lite hindringer mot wetlease der.
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Med Cityjet, Xfly og nå BRA i tillegg til Connect og Link har SAS intet mindre enn fem "underleverandører" av ordinære flyvninger. Mye taler vel for at det blir en form for opprydning her.
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

På 90-tallet så hadde jo SAS en kampanje som het SAS SAS sa BRA BRA BRA - var vel noe foppall annonsering - men kunne jo hentes frem igjen nå.


Sa Sa Sa, Bra Bra Bra, Skeid, Skeid, Skeid[emoji846]
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Med Cityjet, Xfly og nå BRA i tillegg til Connect og Link har SAS intet mindre enn fem "underleverandører" av ordinære flyvninger. Mye taler vel for at det blir en form for opprydning her.

Eftersigende er Xfly på vej helt ud. At BRA overtager den del som Xfly operere er vel erstatningen for dem.

CityJet ryger vel også på sikt for flere embraers i SAS Link.
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Vore väl inte så konstigt om Xfly försvinner ut helt. Frågan är vad som händer med Växjö, totalt tack och adjö?
Och rimlig konsolidering på svensk inrikesmarknad. Det går inte med hur många bolag som helstom det ska fungera med frekvenser.

Växjö, og en rekke andre flyplasser er tydeligvis bekymret for sitt fremtidige tilbud. Eller skal man kanskje si etetrspørsel?

https://aviationweek.com/air-transp...onal-air-routes-sweden-risk-following-bra-sas

SRA Warns Regional Air Routes In Sweden At Risk Following BRA-SAS Agreement

It warned that routes to Växjö, Kristianstad, Halmstad and Kalmar are set to end—although SAS may consider returning to Halmstad and Kalmar. Seasonal flights to Sälen will also cease.
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Dog, dette ATR avtalen dekker vel ikke de håndfulle CRJene XFly flyr for SAS.
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Har det fremkommet noe sted om Braathens-maskinene skal suse rundt i nåværende dekor, eller omlakkeres i SAS-drakt?
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Har det fremkommet noe sted om Braathens-maskinene skal suse rundt i nåværende dekor, eller omlakkeres i SAS-drakt?

Det er jo en helt likedan kontrakt BRA har med SAS, slik som med CityJet og Xfly.
Så er nok veldig usannsynlig med noe annet enn SAS livery når de skal fly i flere år for SAS.
Men vil nok være en overgangsperiode mens BRA holde på å få sine fly lakkert i SAS livery, må få plass i lakkboks en eller annen plass.
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Ser ut som SAS har startet laste opp økningen i Svensk innenriks når BRA tar over, når jeg sjekker enkelte av rutene.

For et par dager siden kom det fortsatt opp XFly som operatør utover 2025, men nå står det bare SAS. Så blir vel dette snart endret til BRA.
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Växjö, og en rekke andre flyplasser er tydeligvis bekymret for sitt fremtidige tilbud. Eller skal man kanskje si etetrspørsel?

It warned that routes to Växjö, Kristianstad, Halmstad and Kalmar are set to end—although SAS may consider returning to Halmstad and Kalmar. Seasonal flights to Sälen will also cease.

Da har SAS annonsert ARN-KLR/HAD/SCR og AGH-SCR,
samt økning på ARN-GOT/AGH/MMX/RNB/VBY.

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...ncreased-domestic-capacity-from-january-2025/
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Da er det Växjö og Kristianstad, som står uten trafikk, og vel har et problem?
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Kan någon bekräfta om ett av BRA Airbus A319 ingår i det 7 åriga wetlease avtalet med SAS?
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Är de senaste annonseringarna sv SAS/BRA på svensk inrikes en reell ökning av linjer/frekvens, eller är det mer ett markering-stunt?

Och om det är en reell ökning är det inte ett risktagande med tanke på att inrikes (i de flesta länder) har visat en negativ trend under en längre tid? Kommer de bränna pengar på det?
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Är de senaste annonseringarna sv SAS/BRA på svensk inrikes en reell ökning av linjer/frekvens, eller är det mer ett markering-stunt?

Och om det är en reell ökning är det inte ett risktagande med tanke på att inrikes (i de flesta länder) har visat en negativ trend under en längre tid? Kommer de bränna pengar på det?

For SAS er det jo en økning, men totalt er det jo en nedgang hvis man legger sammen dagens flighter fra ARN og BMA, og ser på hva totalen blir
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Är de senaste annonseringarna sv SAS/BRA på svensk inrikes en reell ökning av linjer/frekvens, eller är det mer ett markering-stunt?

Och om det är en reell ökning är det inte ett risktagande med tanke på att inrikes (i de flesta länder) har visat en negativ trend under en längre tid? Kommer de bränna pengar på det?

Det är en märkbar frekvensökning för SAS och flygtrafiken från berörda städer till/från Arlanda. Samtidigt är det en reducering jänfört med det nuvarande sammanlagda utbudet till både Bromma(BRA) och Arlanda(SAS)
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Tack för svaren. Jag förstår att de gjorde ett smart trick med att blir av med BRA konkurrenten och samtidigt kunna hävda att man ökar trafiken. Två flugor i en smäll. Jag var bara osäker på från vilken vinkel de ökat. Från totalen eller från SAS vinkel. Så igen tack för info från er båda.
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Er det meningen at BRA også skal ha ATR operasjon ut fra CPH slik som Xfly har nå?
Xfly har jo operert rutene til bla TRF og KRS fra CPH.
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Er det meningen at BRA også skal ha ATR operasjon ut fra CPH slik som Xfly har nå?
Xfly har jo operert rutene til bla TRF og KRS fra CPH.

Ja, 4 ATR skal være stasjonert på CPH.
 
Back
Top