SAS og BKK

3tflyer

ScanFlyer Blue
SAS må gjøre det bra CPH-BKK for tiden. Reiste CPH-BKK på fredag kveld og smekkfullt fly i alle klasser (masse nordmenn!). Retur natt til onsdag ser ut som det samme, forsøkte å endre billetten, men venteliste de fleste dager fremover-også på C klasse! Nedlegging av ARN-BKK gjør nok sitt, men ser ikke ut som konkurransen fra TG fra OSL gjør dype innhogg! Kan vi håpe på flere muligheter til BKK fra ARN evt. OSL????:):)

Det er som Someone sier, godt belegg er ikke det samme som god yield.

Fader'n reiser denne strekningen 2 ganger per måned i Extra og har det siste året aldri hatt problemer med å oppgradere til C med poeng (om han ikke får op-up). Jeg er usikker på hvor mange som betaler C for denne strekningen, har en følelse av at det går mye i overbooking av M og påfølgende bumping oppover av status- og fullprispassasjerer.

En mulig grunn til stengt venteliste kan være at det overbooket allerede i Economy, slik at de forventer å måtte benytte alle seter ombord. Det er jo veldig mye nordmenn som returerer fra jule og nyttårsferier i Thailand i disse dager.

Fulle fly er ikke nødvendigvis lønnsomme fly....:(

Nei selvsagt ikke, og et godt poeng. Men i følge expertflyer som jeg følger regelmessig ser det ut som ca. 75 % av setene i den siste tiden bookes ganske tidlig også i C - selv i Z pris med ca. n.kr. 16000 fra OSL er det vel brukbar butikk?? Antall seter for bonusbestillinger er vel ganske begrenset, selv om jeg faktisk kapret et sete i påsken, men bestilte for ca. 6.mnd siden, så setter vi fruen i C og Z pris:D. Selv om jeg ikke helt kjenner "business" modellen til SAS så våger jeg påstanden om at en full flygning CPH-BKK er brukbar butikk, SAS dumper ikke priser i økonomiklasse, og bonusbilletter er svært vanskelig å oppdrive, antall oppgraderinger er vel også begrenset. I følge crewmedlemmet jeg snakket med var det kun 1 oppgradering på fredag, men selvsagt en rekke på venteliste.

Påstand/ spørsmål: selv om alle ombord kun hadde kjøpt økonomiklassebillett, og den er ikke spesiellt billig hos Sas, ville selskapet ikke likevel ha tjent penger ved fullt fly ?

Last edited:
Har en god ven og kollega, som også gerne vil hjem med 972/12jan...hun tager nok op til Tokyo...her er der endog meget god plads
Hilsen
Ole

Tror det ikke er mye god forretning å selge business til 16 000 kr. (tenk hvor mange eco seter du kan få på arealet til et C-sete). Enda dårligere forretning blir det med 13500 fra ARN.

Tror det ikke er mye god forretning å selge business til 16 000 kr. (tenk hvor mange eco seter du kan få på arealet til et C-sete). Enda dårligere forretning blir det med 13500 fra ARN.

Der er jeg helt uenig med deg!
Det er greit at man kan få flere eco seter inn osv. Men husk nå på at flyene brukes på samtlige SAS destinasjoner, og ant biz seter kan ikke bare avspeile behovet til BKK.

Tidligere var billigste biz pris på denne ruta rundt 22'. Da opplevde man ofte 15-20 oppgraderinger pr flight. Det er iallefall dårlig bizniz for SAS. Med dagens pris på 16' gjør de seg attraktive og får inn penger for nesten alle setene. Og til denne prisen booker folk også tidligere. Jeg så det senest i november da jeg hadde en t/r BKK i C. Bestilte ca 2 mnd før avreise. Da var bare en tredjedel av setene tilgjengelig i seatmapen. 2 uker før avreise var det ikke mulig å kjøpe billett i biz lenger. Da var det fullt. Så det ble ikke mange oppgraderinger på noen av de flightene jeg var med på, som forøvrig også var stappfulle i alle klasser.

Så hva er best? 20 betalende i biz eller 46? Det er klart SAS får mere penger ut av dette, ellers hadde de nok ikke gjort det.

Og jeg er enig i det som enkelte her antyder, at dersom SAS ikke klarer å gjøre forretninger på fulle fly til BKK så har de ikke mye kontroll på hva de holder på med!

Håper virkelig SAS fortsetter med dette opplegget til BKK. Da vil det iallefall være mitt foretrukne valg på den ruta!

BF:cool2

Håper virkelig SAS fortsetter med dette opplegget til BKK. Da vil det iallefall være mitt foretrukne valg på den ruta!

Mitt også.
Og ja, returflighten min den 31. har kun 4 ledige seter i biz. hvis en skal tro ´check my trip´.

Der er jeg helt uenig med deg!
Det er greit at man kan få flere eco seter inn osv. Men husk nå på at flyene brukes på samtlige SAS destinasjoner, og ant biz seter kan ikke bare avspeile behovet til BKK.

Tidligere var billigste biz pris på denne ruta rundt 22'. Da opplevde man ofte 15-20 oppgraderinger pr flight. Det er iallefall dårlig bizniz for SAS. Med dagens pris på 16' gjør de seg attraktive og får inn penger for nesten alle setene. Og til denne prisen booker folk også tidligere. Jeg så det senest i november da jeg hadde en t/r BKK i C. Bestilte ca 2 mnd før avreise. Da var bare en tredjedel av setene tilgjengelig i seatmapen. 2 uker før avreise var det ikke mulig å kjøpe billett i biz lenger. Da var det fullt. Så det ble ikke mange oppgraderinger på noen av de flightene jeg var med på, som forøvrig også var stappfulle i alle klasser.

Så hva er best? 20 betalende i biz eller 46? Det er klart SAS får mere penger ut av dette, ellers hadde de nok ikke gjort det.

Og jeg er enig i det som enkelte her antyder, at dersom SAS ikke klarer å gjøre forretninger på fulle fly til BKK så har de ikke mye kontroll på hva de holder på med!

De får sikkert mer penger ut av det, men det er ikke nødvendigvis det samme som at de tjener gode penger.;)

Men det er såklart hyggelig om SAS tjener godt på ruta, jeg er tross alt aksjonær.

De får sikkert mer penger ut av det, men det er ikke nødvendigvis det samme som at de tjener gode penger.;)
Men det er såklart hyggelig om SAS tjener godt på ruta, jeg er tross alt aksjonær.

Så lenge en tjener penger og ikke taper, er en vel på særdeles rett vei i disse tider (?)

Så lenge en tjener penger og ikke taper, er en vel på særdeles rett vei i disse tider (?)

De tjener vel det de kan tjene på denne ruta. Regner med at SAS har mange folk som sitter på revenue og måler opp og ned hva som er mulig å ta av priser og allikevel ha fulle fly!

Ved innsjekk kl. 21.00 i dag på SK 972 fikk jeg beskjed om at det var tungt overboooket og allerede bekymring bak skranken!:wow:

jeg synes det er litt rart at ikke SK har et par maskiner med en annen config på typiske leisure langreiser. BKK er stort sett alltid overbooket i økonomi, og man kunne fint fått plass til flere eco-seter på hårfønerekspressen. dog problemet blir jo ved snag om man må rotere inn noen av de andre maskinene.

jeg synes det er litt rart at ikke SK har et par maskiner med en annen config på typiske leisure langreiser. BKK er stort sett alltid overbooket i økonomi, og man kunne fint fått plass til flere eco-seter på hårfønerekspressen. dog problemet blir jo ved snag om man må rotere inn noen av de andre maskinene.

Siden alle maskinene roterer rundt i systemet, for å få kabalen til lå gå opp, så nytter det ikke å ha 1 (eller >1,5 fly for BKK sin del) fly i en spesial konfigurasjon

Siden alle maskinene roterer rundt i systemet, for å få kabalen til lå gå opp, så nytter det ikke å ha 1 (eller >1,5 fly for BKK sin del) fly i en spesial konfigurasjon

i dunno, men med DXB og en og annen destinasjon. men jeg har jo svart på det du sier selv, så det er ikke noe å mase med.

Back