SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

chrisljo

ScanFlyer Gold
Medlem
SAS nye regionalselskap - Diskusjon rundt personal og økonomi

Det ligger vel også et ønske om lavere lønnskostnader her, ellers ville vel brukte A319 vært en godt alternativ. Lave kapitalkostnader, og drivstoffsforbruket har ikke så mye å si på de korte rutene det her er snakk om.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Det ligger vel også et ønske om lavere lønnskostnader her, ellers ville vel brukte A319 vært en godt alternativ. Lave kapitalkostnader, og drivstoffsforbruket har ikke så mye å si på de korte rutene det her er snakk om.



A319neo har jo alle de samme relative ulempene som 737-600
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Tenkte mer på å kjøpe A319ceo brukt, ny gir ingen mening.



Det er i utgangspunktet fornuftig, men løser problemet bare på kort sikt. Det er jo ingen langsiktig løsning, og ikke minst: man oppnår ingen besparelser på personalsiden. Dessuten, med SAS sitt mål om å få ned egne utslipp så går det å bygge om en større og brukt A319 flåte mot dette
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Er det noen som har lykkes med en sånn plan med ett selskap inne i selskapet? Tenker jo fort på Air France/Joon og Lufthansa/Eurowings som ikke har fungert særlig bra
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Er det noen som har lykkes med en sånn plan med ett selskap inne i selskapet? Tenker jo fort på Air France/Joon og Lufthansa/Eurowings som ikke har fungert særlig bra

Lufthansa har väl CityJet, British Airways Cityflyer, KLM City hopper och Finnair Norra som flyger ATR-72 och Embraer 190
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Er det noen som har lykkes med en sånn plan med ett selskap inne i selskapet? Tenker jo fort på Air France/Joon og Lufthansa/Eurowings som ikke har fungert særlig bra

Du har f.eks BA Cityline, Iberia Express, Lufthansa Cityline etc. I tillegg kommer jo noen varianter av dette i USA, hvor enkelte av de regionale selskapene er heleide av mor

Eurowings/Joon etc er noe annet her, da dette er selskap under andre merkenavn og noen dårlige forsøk på å starte lavprisselskaper
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Ellers kan jo sikkert våre lysegrønne venner i WF stille opp med litt jungel-jet'et!

Spørs om de må fylle opp med noen flere, men de har vel fått det til ok med Finnair?!
 
SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Ellers kan jo sikkert våre lysegrønne venner i WF stille opp med litt jungel-jet'et!

Spørs om de må fylle opp med noen flere, men de har vel fått det til ok med Finnair?!



Men ikke som wetlease eller for mye «avtalt spill»

Dessuten er E190-E2 som Widerøe har for liten for segmentet SAS her trenger å fylle
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Veldig interessant.

Selv om jeg ikke flyr lenger selv, står jeg fortsatt på mailinglisten til Risworth. Får aldri rotet meg til å melde meg av. Her om dagen kom invitasjon til å søke på jobb/kontrakt for en E190/195-operatør, base Estland (eller var det Litauen?) og Bulgaria. SAS var nevnt som "leveransested".
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Veldig interessant.

Selv om jeg ikke flyr lenger selv, står jeg fortsatt på mailinglisten til Risworth. Får aldri rotet meg til å melde meg av. Her om dagen kom invitasjon til å søke på jobb/kontrakt for en E190/195-operatør, base Estland (eller var det Litauen?) og Bulgaria. SAS var nevnt som "leveransested".


Ser de også lyser ut for piloter på CRJ900. Er nok kanskje disse som går for SAS? Er ikke Regional Jet en del av Nordica/Ex Estonian?

"Regional Jet operates flight services for SAS Scandinavian Airlines, LOT Polish Airlines and various contractual partners. This is an exciting opportunity to join this growing airline."

https://rishworthaviation.com/pilot...captain-type-rated-and-non-type-rated-ref2075
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Veldig interessant.

Selv om jeg ikke flyr lenger selv, står jeg fortsatt på mailinglisten til Risworth. Får aldri rotet meg til å melde meg av. Her om dagen kom invitasjon til å søke på jobb/kontrakt for en E190/195-operatør, base Estland (eller var det Litauen?) og Bulgaria. SAS var nevnt som "leveransested".

Nordica (Airline Full Name Regional Jet OU) leverer da allerede til SAS ... Teksten synes å være standard på alle typer.

https://rishworthaviation.com/pilot-jobs/airline/regional-jet-pilot-jobs
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Måtte jo vært midt i blinken å evt kjøpt Widerøe tilbake og latt de ta alle flyvninger med fly opp til 150 seter. Da hadde man sluppet mange underleverandører og de kunne brukt Embraer i alle 3 versoner. Enkelt for kundene å forholde seg til også. Kunne jo tatt over Cityjet produksjonen også da minste embraern hadde passet der.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Det er i utgangspunktet fornuftig, men løser problemet bare på kort sikt. Det er jo ingen langsiktig løsning, og ikke minst: man oppnår ingen besparelser på personalsiden. Dessuten, med SAS sitt mål om å få ned egne utslipp så går det å bygge om en større og brukt A319 flåte mot dette

I forhold til dette med besparelser på personalsiden så lurer jeg litt på det. Jeg er blitt presentert regnestykker på hvor kostbare fx pilotene i SAIL er kontra SAS Skandi, og det kan neppe være lystig lesning. Det synes imidlertid som om den delen av SAS kanskje er bremset noe opp. Hverken piloter eller kabinansatte i SAS er vel lønnsledende, og i kabinen har DY i dag bedre betingelser enn SK. Hvis SAS skal spare på personalsiden så må de i alle fall oppgi den skandinaviske tilknytningen i mye større utstrekning enn i dag. Lurt? Tja.
 
Last edited:
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Litt usikker hva det i praksis betyr, men SAS hevder de har kommet til enighet med en av de danske fagforeningene om en regional produksjon kan se ut?

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2020/quarterly-results-in-line-with-guidance/

Related to the second requirement we have made some progress. We have now signed an agreement with the Danish union, FPU, tailored for future regional production. The agreement fulfills the requirements of locating midsized regional production in Scandinavia, with local recruitment on Scandinavian terms and conditions. With this in place, we will continue our intensive efforts to address the other prerequisites, as well as continue to work with all our unions to ensure that we lay the best foundation for the future.
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Har vel vært nevnt før, men kan det bli Air Baltic og A220? Ellers virker dette rart;

https://www.hangar.no/airbaltic-vurder-kjop-av-30-nye-fly-og-fire-baser-i-skandinavia/

"airBaltic vurder kjøp av 30 nye fly, og fire baser i Skandinavia"

Det matcher ikke med hva SAS sier idag, hvor det er snakk om et eget internt selskap.

Men angående AirBaltic, så er nok de generelt interessert i den skandinaviske markedet. Høy betalingsvillighet og deres lave kostnader frister nok litt
 
Re: SAS startar upp ett nytt regionalt flygbolag inhouse?

Litt usikker hva det i praksis betyr, men SAS hevder de har kommet til enighet med en av de danske fagforeningene om en regional produksjon kan se ut?

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2020/quarterly-results-in-line-with-guidance/

Så vidt jeg vet er det CAU som har forhandlingsretten i Danmark på vegne av det danske kabinpersonalet i SAS. SAS har forbigått dem, og laget en avtale med et konkurrerende forbund.
 
Back
Top