SAS norske Europaruter

OSL-ZRH ble også operert av SK så etter rutetabellen å dømme så var da altså ikke Swissair å se på FBU i starten av 1993?

I følge boken "Swissair" av Charles Woodley så opphørte Swissair sine flyvninger til FBU i mars 90 som følge av samarbeidet med SAS.

Dette samarbeidet endte vel imidlertid i 95 når SAS var med på å etablere Star, så da må vel Swissair ha returnert i 95? Og de var vel også å se på OSL?

I følge boken "Swissair" av Charles Woodley så opphørte Swissair sine flyvninger til FBU i mars 90 som følge av samarbeidet med SAS.

Dette samarbeidet endte vel imidlertid i 95 når SAS var med på å etablere Star, så da må vel Swissair ha returnert i 95? Og de var vel også å se på OSL?

Ja, det stemmer nok. Ruten ble i perioder operert av Crossair med Avroer.

Jeg fløy Swissair fra FBU pinsen 1995, mens SAS streiket. Så de var i hvertfall tilbake da.

Neste gang var sommeren 1999 fra OSL. Husker jeg rett var det transit i ZRH videre til NCE sammen med halve flyet.

Swissair (Crossair) var definitivt tilbake da OSL åpnet. Det var et av de første selskapene jeg reiste med derfra, vinteren 1999, etter SAS og Sabena, tror jeg.

Swissair i egen regi fløy iallefall fra ca. 2000 og frem til selskapet gikk overende, jeg fløy med dem et par ganger da. Siste gang med Swissair var i 2002 )for å brenne noen Qualiflyerpoeng) etter at de kom i luften igjen med finansiell nødhjelp og senere ble til midlertidig Crossair og deretter Swiss. Jeg så en sveitisk dokumentar Swissairs undergang. De var i ferd med å selge cateringselskapet GateGourmet og Nuance (tax free) som kunne ha reddet selskapet fra kvelende forpliktelser, men så smalt det i New York og Pentagon og salget ble ikke noe av.

https://www.youtube.com/watch?v=i4NqcLi2L-Q (sveitsertysk)

Last edited:
Austrian var jo også en del av dette samarbeidet mellom 90 og 95, men VIE ble tilsynelatende ikke betjent fra FBU i 93 av verken SK eller OS.

Så når dukket OS opp på FBU eventuelt OSL?

Last edited:
Swissair (Crossair) var definitivt tilbake da OSL åpnet. Det var et av de første selskapene jeg reiste med derfra, vinteren 1999, etter SAS og Sabena, tror jeg.

Sommeren 1999 var det Swissair A320 som jeg mener huske hadde nattstopp på OSL jeg fløy.

Sommeren 1999 var det Swissair A320 som jeg mener huske hadde nattstopp på OSL jeg fløy.

Sikkert riktig, vinteren 99 fløy jeg med en BAe Avro med Crossair, de kan ha byttet ved overgang til sommerprogrammet. Året etter fløy jeg med Swissair via ZRH til GVA. Det var vinterferie, kaos og smekkfullt, men på returen vartet de opp med A-330 på ZRH-OSL.

Austrian var jo også en del av dette samarbeidet mellom 90 og 95, men VIE ble tilsynelatende ikke betjent fra OSL i 93 av verken SK eller OS.

Så når dukket OS opp på FBU eventuelt OSL?

Usikker, men OS i form av Tyrolean fløy til FBU. SAS har også hatt en rute OSL-VIE i en kort periode, mine notater viser at jeg fløy SAS til VIE i 2006. OS har vel vært ganske stabile på OSL med diverse Fokkere, sikkert endel Airbus også, og nå Embraer. En daglig rute er snart tilbake.

Som du sier var OS også endel av Qualiflyer, sammen med SABENA og diverse européiske selskaper.

Last edited:
For å svare litt på mitt spørsmål i 1995 ser det ut som SAS opererte følgene fra FBU

LHR, MAN, FRA, CDG, DUS, ZRH.

Samt ALC, men var bare 1x ukentlig. Litt overraskende AMS faktisk var 3x daglig

For å dra opp denne igjen, men når startet SAS med de viktigste "Middelhavsrutene" nonstop på Oslo? ALC er jo nevnt, med tenker da NCE, AGP, BCN, FCO f.eks?

For å dra opp denne igjen, men når startet SAS med de viktigste "Middelhavsrutene" nonstop på Oslo? ALC er jo nevnt, med tenker da NCE, AGP, BCN, FCO f.eks?

Nice kom tidligere enn endel spaniaruter, tror jeg. Jeg fløy FBU -NCE i 95 og 97. I 97 var flyet proppfullt og vi ble booket om via CPH på vei ned. En gjeng ungdommer med Kilroy-billetter var nok lett å plukke ut når det var fullt, men litt penger fikk vi. Returen gikk direkte som planlagt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan noen av de andre rutene ha kommet da Snowflake ble opprettet, kanskje - og så videreført?

Jeg tok en sjekk i gamle tidtabeller fra SAS. Sommeren 2001 fant jeg følgende direkteruter til sydeligere strøk fra Oslo:

Nice: Nonstop flyvning lørdag og søndager med MD82
Roma: Nonstop flyvning hver lørdag med MD87
Milano: Nonstop flyvning hver lørdag med MD82 (frem til 31. august)

Flytypene er det som står i rutetabellen. Antar at det kunne være litt variaasjon.

Ingen flyvninger til steder som Alicante, Malaga, Barcelona etc. med andre ord

Mye av disse "sydenrutene" var vel arvegods fra BU. Rutenumrene SK4xxx på mange av dem tyder jo også på det.
Ble ikke prefix'et BU bare byttet til SK, med samme nummer, da BU-prefix'et forsvant ved nyttår 2004/2005?

Mye av disse "sydenrutene" var vel arvegods fra BU. Rutenumrene SK4xxx på mange av dem tyder jo også på det.
Ble ikke prefix'et BU bare byttet til SK, med samme nummer, da BU-prefix'et forsvant ved nyttår 2004/2005?

Tja, det er +20 år siden. De har startet haugevis av ruter siden da, alle i SK4xxx serien.

Tja, det er +20 år siden. De har startet haugevis av ruter siden da, alle i SK4xxx serien.
Joda, men jeg mener at systemet ble videreført. BU hadde et ganske stort nettverk av slike lavfrekvente ruter, og 4-tallet ble lagt til de opprinnelige tre-sifrede nummerne etter oppkjøpet, så jeg tror "noen" hadde en plan med det.

Jeg har rimeligvis ingen komplett liste over destinasjoner, men kan i farten nevne NCE, BCN, ALC, AGP, FAO, LIS, TFS, LPA, og det var garantert flere, alle med BU prefix.

Jeg tok en sjekk i gamle tidtabeller fra SAS. Sommeren 2001 fant jeg følgende direkteruter til sydeligere strøk fra Oslo:

Nice: Nonstop flyvning lørdag og søndager med MD82
Roma: Nonstop flyvning hver lørdag med MD87
Milano: Nonstop flyvning hver lørdag med MD82 (frem til 31. august)

Flytypene er det som står i rutetabellen. Antar at det kunne være litt variaasjon.

Ingen flyvninger til steder som Alicante, Malaga, Barcelona etc. med andre ord

Siden jeg er gammel, dog ikke så gammel som LN-MOW ;) husker jeg Nonstop FBU - NCE i 1994 med DC-9-21

Men hvor mange av ex-BU rutene ble værende fra dag 1 etter oppkjøpet? Noen fallt vel fra?

Back