I rutetabellen fra 93 finner man Saab på en del svensk innenriks, ruter til Finland fra ARN samt BGO. Det er også noen ruter på svensk innenriks som opereres med Fokker 24?
Fokker F.28-4000.
Espen
I rutetabellen fra 93 finner man Saab på en del svensk innenriks, ruter til Finland fra ARN samt BGO. Det er også noen ruter på svensk innenriks som opereres med Fokker 24?
Fokker F.28-4000.
Espen
OSL-ZRH ble også operert av SK så etter rutetabellen å dømme så var da altså ikke Swissair å se på FBU i starten av 1993?
I følge boken "Swissair" av Charles Woodley så opphørte Swissair sine flyvninger til FBU i mars 90 som følge av samarbeidet med SAS.
Dette samarbeidet endte vel imidlertid i 95 når SAS var med på å etablere Star, så da må vel Swissair ha returnert i 95? Og de var vel også å se på OSL?
Swissair (Crossair) var definitivt tilbake da OSL åpnet. Det var et av de første selskapene jeg reiste med derfra, vinteren 1999, etter SAS og Sabena, tror jeg.
Sommeren 1999 var det Swissair A320 som jeg mener huske hadde nattstopp på OSL jeg fløy.
Austrian var jo også en del av dette samarbeidet mellom 90 og 95, men VIE ble tilsynelatende ikke betjent fra OSL i 93 av verken SK eller OS.
Så når dukket OS opp på FBU eventuelt OSL?
For å svare litt på mitt spørsmål i 1995 ser det ut som SAS opererte følgene fra FBU
LHR, MAN, FRA, CDG, DUS, ZRH.
Samt ALC, men var bare 1x ukentlig. Litt overraskende AMS faktisk var 3x daglig
For å dra opp denne igjen, men når startet SAS med de viktigste "Middelhavsrutene" nonstop på Oslo? ALC er jo nevnt, med tenker da NCE, AGP, BCN, FCO f.eks?
Kan noen av de andre rutene ha kommet da Snowflake ble opprettet, kanskje - og så videreført?
Mye av disse "sydenrutene" var vel arvegods fra BU. Rutenumrene SK4xxx på mange av dem tyder jo også på det.
Ble ikke prefix'et BU bare byttet til SK, med samme nummer, da BU-prefix'et forsvant ved nyttår 2004/2005?
Joda, men jeg mener at systemet ble videreført. BU hadde et ganske stort nettverk av slike lavfrekvente ruter, og 4-tallet ble lagt til de opprinnelige tre-sifrede nummerne etter oppkjøpet, så jeg tror "noen" hadde en plan med det.Tja, det er +20 år siden. De har startet haugevis av ruter siden da, alle i SK4xxx serien.
Jeg tok en sjekk i gamle tidtabeller fra SAS. Sommeren 2001 fant jeg følgende direkteruter til sydeligere strøk fra Oslo:
Nice: Nonstop flyvning lørdag og søndager med MD82
Roma: Nonstop flyvning hver lørdag med MD87
Milano: Nonstop flyvning hver lørdag med MD82 (frem til 31. august)
Flytypene er det som står i rutetabellen. Antar at det kunne være litt variaasjon.
Ingen flyvninger til steder som Alicante, Malaga, Barcelona etc. med andre ord