SAS norske Europaruter

Nok en kjempeflott traad. Min soleklare favoritt del av forumet er Flyhistorisk! Takk for alle minnene dere deler. Spesielt virker FBU og vaere ett utommelig kammer for gode historier.

LN-MOW: Har du noen bilder av den 2-3 seatingen?
 
Her er sommer timetabellene til SAS fra 1971, og det er kun London som har direkteflyvninger fra FBU, utenom skandinavia.

Jeg er litt usikker på hvordan man leser tidtabbellen, men kanskje noen her kan hjelpe.
Er det slik at tidene som er i fet skrift indikerer samme fly?

Og er det da slik at SK962 gikk mandager JNB-NBO-EBB-ATH-ZRH-CPH?



sk714-01.jpg



sk714-02.jpg



sk714-03.jpg




sk714-05.jpg



sk714-06.jpg



sk714-07.jpg



sk714-08.jpg



sk714-09.jpg



sk714-10.jpg



sk714-11.jpg



sk714-12.jpg



sk714-13.jpg



sk714-14.jpg



sk714-15.jpg



sk714-16.jpg



sk714-17.jpg



sk714-18.jpg
 
Hei og takk for innscanning av tabell fra 1971

Ja det stemmer det du skriver om det skrift i tabellen mht SK962

Merk at tidene som står med fet skrift for FBU og ARN på de fleste figurene kun er tidligste ankomsttid for et fly som går dit fra CPH.

Gjennomgående flighter videre fra CPH er bare der det står både tid for ank og for avg

London var svært lenge eneste destinasjon som gikk nonstop fra FBU utenom Skandinavia.
Merk forøvrig at det var denne tabellen som innførte Finnairs kveldsrute fra og til HEL begge veier nonstop. AY797/798
 
Flott tidtabell, paa kartet ser det ut som SAS ogsaa hadde norske europaruter til AMS fra SVG og KRS. London gikk ogsaa direkte til BGO og SVG.

Det var ogsaa ruter til Skrydstrup. Det er et sted jeg aldri har hoert om, men det ser ut som det ikke er langt til andre sydjyske flyplasser.
 
Last edited:
Flott tidtabell, paa kartet ser det ut som SAS ogsaa hadde norske europaruter til AMS fra SVG og KRS. London gikk ogsaa direkte til BGO og SVG.

Det var ogsaa ruter til Skrydstrup. Det er et sted jeg aldri har hoert om, men det ser ut som det ikke er langt til andre sydjyske flyplasser.

Det stemmer at SAS hadde direkteruter f.eks. både fra SVG og BGO til London - også på 60 tallet - husker min mor jobbet ombord i en Caravelle som traff Clear Turbulens mellom London og Stavanger midt i serveringen - som dengang var med brett og hun fortalte hvordan hun brukte et brett til nærmest å måke midtgangen.
 
Flott tidtabell, paa kartet ser det ut som SAS ogsaa hadde norske europaruter til AMS fra SVG og KRS. London gikk ogsaa direkte til BGO og SVG.

Ja, det var jo veldig mye ruter på minst et stopp på den tiden.


Men var dette ruter som startet i Oslo, eller var det endel av en enda større rundtur?
 
Ja, det var jo veldig mye ruter på minst et stopp på den tiden.


Men var dette ruter som startet i Oslo, eller var det endel av en enda større rundtur?

Sikkert endel av melkeruter ja, men det ser ut som melkeruter er tegnet inn som dette paa kartet.
 
Ja, det var jo veldig mye ruter på minst et stopp på den tiden.


Men var dette ruter som startet i Oslo, eller var det endel av en enda større rundtur?

SVG-AMS startet og endte paa FBU - altsaa FBU-SVG-AMS og var en de faa rutene SAS hadde mellom FBU og SVG. Det var vel ogsaa en FBU-SVG-ABZ i en noksaa lang periode.

Men siden traaden heter SAS Norske Europaruter, og det var minst et stopp fra FBU saa var det jo fremdeles Nonstop fra SVG ;)
 
SVG-AMS startet og endte paa FBU - altsaa FBU-SVG-AMS og var en de faa rutene SAS hadde mellom FBU og SVG. Det var vel ogsaa en FBU-SVG-ABZ i en noksaa lang periode.

Men siden traaden heter SAS Norske Europaruter, og det var minst et stopp fra FBU saa var det jo fremdeles Nonstop fra SVG ;)

For var det slik at SAS ikke fløy FBU-SVG, utenom disse one-stop rutene ti utlandet?
 
Når endret rutenumrene FBU-LHR fra SK5xx til SK8xx? Så en tidtabell fra '76 hvor FBU-LHR sine 2x daglige var SK51x.

Så forresten SAS hadde et slags samarbeid med British Airways på den tidne
 
Etter flyttingen. Da vi stengte FBU hadde vi SK511, SK509, SK513, SK1511 og SK1509.

Inntil EU kom med konkurranseregler, var det veldig vanlig med 'pool-ruter', hvor man delte inntekter og utgifter gjennom et clearinghouse. Den gang var gikk det i konsesjoner og ikke fri konkurranse, så det var et svært koselig forhold mellom konkurrentene.
 
Re: SAS norske Europarut

Tak for den indscannede tidtabel; det er ren nostalgi for mig, som
i 1971 arbejdede hos SAS på Kastrup:up:.
Selv om det er lidt OT:
på Fjernøsten tabellen kan I se routingen på
to legendariske “mælkeruter” , som ind imellem har været nævnt
på forum: SK983 og SK985, som begge gik CPH til TYO

Der var ikke traffikrettigheder på alle legs, men husker ikke længere hvilke.
 
Mye artig mimring her! Dette var i tiden før fartsgrense på 250 knop under 10 000 fot; ser Swissair ruter Coronadoen på et par legg med småpene 865 km/t -i snitt!
Et spørsmål: Var det Fred Olsen som fløy DC-6A På Fornebu-Torslanda-Kastrup?
 
Det kom senere, antagelig da man spilttet opp i norsk/svensk/dansk og 4000-serien dukket opp.
 
OSL-Europa er jo stort sett enten 800 eller 4000. Så hva var de før det ble 800 serien?

Det var mye 500 .. AMS var 543, 547 mm .. Brussel 595, 597, Zurich var 609 og 611, Tyskland var 600-serien .. Paris var 561 osv ..
 
Back
Top