SAS Norge mest punktlig i Europa - igjen!

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Vel, det er snakk om forskjellige ståsteder her. Myndighetene er mest interesserte i ankomsttidene, mens flyselskapene ser på avgangstidene ..
Statistikkene som kommer i avisene er stort sett det som myndighetene måler ..

Ingen absolut ingen, kommer i nærrheden at punktligheden på dansk indenrigs...
CPH T1med punktlighed på 98,6 %
AAR med en punktlighed på 97,8 &
AAL husker jeg ikke

Det kan nok ikke sammenlignes med noget andet, men vi på danske indenrigsstationer er såmænd meget godt tilfredse
SElv gennemsnittet på årets første 7 måneder kommer ikke under 95 %
Hilsen
ole

BU662, if we still had the old feedback system, you would have gotten some of the negative kind from me for your post. Making accusations without checking facts is never a good idea. Surely you knew that there would be people on this board that knew about these things?

If you want to give me negative feedback for that, well, I won't stop you.
However, I did check back, and I have the source and I clearly did point out to until which time it was common practise, according to this source. Of course, that is some sort of pepper, but I can sleep safe because I can trust in that source. Therefore, this is not an accusation, it is stating of a fact!

Of course, it is not popular to say that Airlines do trick the times. SAS is not the only one, I know of more. Other members underlined that these things happen. I was not aware that this was forbidden to post.

I did raise the question whether one can trust blind in data that are provided. And I asked which data (here times) are counted.

Of course, we can all take us at the hand and say "hurray". But if we do not bear in mind that everyone that publishes such data has a certain interest and also raise the question "are these data accurate to display punctuality???" then we can lock this bord. I am not in here for just screaming "hurray". So far, no one has said which times are used to calculate this wonderful statistic.

So I would be very grateful if somebody could us provide with the knowledge which time was used to calculate that statistic!

Now I have to say I'm a little confused ... this statistic does not come from official sources, it is compiled by a private company, from, in their own words, a variety of sources which they do not name. At least that I can see. It is using arrival times, which is the DoT-way of doing it. How they obtain these times, they do not say.

Then there is the AEA (Assosciation of European Airlines) who get their information from their member airlines. These are based on departures (offblock) within 15 minutes of STD. And this is the statistic which is most widely used in Europe.

So I guess it's optional which stats you prefer ...

Men fortsatt morsomt å se at BU662 fortsatt ikke kan glede seg over de gode tallene fra SAS.

If you want to give me negative feedback for that, well, I won't stop you.
However, I did check back, and I have the source and I clearly did point out to until which time it was common practise, according to this source. Of course, that is some sort of pepper, but I can sleep safe because I can trust in that source. Therefore, this is not an accusation, it is stating of a fact!

Of course, it is not popular to say that Airlines do trick the times. SAS is not the only one, I know of more. Other members underlined that these things happen. I was not aware that this was forbidden to post.

I did raise the question whether one can trust blind in data that are provided. And I asked which data (here times) are counted.

Of course, we can all take us at the hand and say "hurray". But if we do not bear in mind that everyone that publishes such data has a certain interest and also raise the question "are these data accurate to display punctuality???" then we can lock this bord. I am not in here for just screaming "hurray". So far, no one has said which times are used to calculate this wonderful statistic.

So I would be very grateful if somebody could us provide with the knowledge which time was used to calculate that statistic!

I would now assume you would not mind if I use statistics, of course 100% correct, from before and up to 2005 when we discuss Norwegian....;)

If it is the data collected via Brake release, be careful, they could be cheated.

Hmm and if the times are set manually it cant be cheated ? Not all airlines use the breaks/acars metode.
Didnt DY send manually times before, dont know if they still do.

Jeg synes det går litt for mye historie i enkelte av svarene i denne tråden og det er helt unødvendig å stille debattanter til veggs for sine meninger.
BU662 stiller et høyst betimelig spørsmål: Hva er grunnlag for denne statistikken? "En rekke kilder?" Come on, the gjør jo hele greia unyttig. Hvem betaler for varene osv ...

Diskuter saken, ikke personen. Sure oppstøt degraderer dette forumet - som forøvrig har vært ganske saklig i det siste.

I would the same way mistrust the numbers that come from DY. This is not a SAS only thing.

Jeg synes det går litt for mye historie i enkelte av svarene i denne tråden og det er helt unødvendig å stille debattanter til veggs for sine meninger.
BU662 stiller et høyst betimelig spørsmål: Hva er grunnlag for denne statistikken? "En rekke kilder?" Come on, the gjør jo hele greia unyttig. Hvem betaler for varene osv ...

Diskuter saken, ikke personen. Sure oppstøt degraderer dette forumet - som forøvrig har vært ganske saklig i det siste.

Helt enig med deg atck.

Litt ironisk at du BU662 har etterlyst større seriøsitet på forumet, også velger du å komme med slike innlegg:sarc

Så i en norsk avis, husker ikke hvilken at dette er en statistikk på fly som LANDER. Statistikken er vistnok utarbeidet av et amerikansk firma, og er ikke bestilt av noe europeisk flyselskap. Selvsagt veldig morro å jobbe med det selskapet som kommer best ut i slike statistikker, og vi har også fått høre at pilotene er meget fornøyde med å ha direkte samband med både lagleder og gate. Tror dette er noe av forklaringen, og andre selskaper vil nok følge på. Ikke første gang SAS er først ute med ny teknologi.

...og SAS Norge fortsetter å fly på rute fra OSL i august også!

Man må faktisk ha lov til å kritisere et innlegg uten å bli beskylt for å gå etter personen. Hvis ikke du kan tåle det er det ditt problem

Det sies en god latter forlenger livet, men jeg vil nå påstå at en god og saklig debatt, gjør livet mer interesant. Og for å få til debatt, må man nødvendigvis være uenige. Og kritiske innlegg er tross alt en del av debatten, man må få lov til å spørre om hvor folk får tak i opplysninger fra, og verdien av disse. Så vær så snill noen av dere, ikke vær så forferdelig hårsåret.

@Someone:

Egentlig tenkte jeg mere pa den delen av posting fra atck hvor han skriver om hvor mye troverdig denne statistikken er. Det ble ikke tenkt som angrep mot deg.

Faktisk vet vi ikke pa hvilke data dette statistikken er regnet ut. Selskapet som gir ut denne statistik sier "diverse kilder". Dermed kommer man automatisk til spörsmalet om dette kilder gir en komplett utdrag av alle flygninger eller bare en del. Har de generert egne data?

Alle seriöse statistiker sier hvor de tar sine data fra, og pa hvilken mate disse data ble generert. Jeg ogsa forsökte a henvise pa faktum hvor vanskelig det kan vaere med a tro data man far fra eksternt.
Seriöse statistiker far man e.g. fra IATA eller ICAO, og disse organisasjoner sikkerstiller at de datoer de bygger sine statistiker pa stemmer.

Og - siden dette er en privat selskap som handler for a skape en profit, sa ma man spöre hvem ga oppdragen til denne statistik. Ingen privat bedrift gjör noko for fritt uten betaling.

Til slutt er det opp til hver eneste a finne ut for seg selv hvor mye hun/han vil tro i slike statistiks. Jeg ga klar uttrykk til mitt holdning, fra det jeg har hört og sett, og jeg tror det har ingenting a gjöre med denne seriösiteten som du trekker i tvil. Hver av mine postinger i denne topic ble seriöst og er bygget pa fakta, selv om noen vil ikke like det a bli sagt apent.

Om man ser på forskjellen Sas.no vs DY , 10-12% , så er jo det omtrent den vanlige daglige forskjellen på departure OSL, men det er vel bare en illusjon det også ;)
TAC hjelper nok endel , og det har vært veldig focus på turnaround processene i veldig lang tid.

Jeg synes BU662 sitt poeng er helt på sin plass. Om dette er statistikk fra et seriøst firma så bør det være mulig for dem å fortelle hvilke kilder/datamateriale de faktisk bruker. Kvaliteten på den beskrivende statistikken man får ut er helt og holdent avhengig av det man putter inn i analysen (dvs. datamaterialet).

Back