SAS museumet på Gardermoen

SK1399

ScanFlyer Silver
SAS museumet på Gardermoen

Noen som har åpningstidene til SAS museumet (ikke forsvaretes flysammling) på OSL?
Og kan gi en kjapp liten veibeskrivelse?
har søkt på google og kvasir, men fant ikke noe.

Re: SAS museumet på Gardermoen

Gamle OSL infosenter ved siden av GA-terminalen. -Var der på et foredrag på søndag og kan absolutt anbefales!

Takk skal du ha! Da veit jeg hvor det er hvertfall :)
Du har vell tilfeldigvis ikke åpningstidene også?

Usikker, men mener de snakkket om Tirsdager og Søndager.. Ring 05400 og hør med de!

Jeg mener å huske at det er åpent tirsdag 10 - 15, og søndag 11 - 16.
Museet kan absolutt anbefales! Jeg var der selv en tur i juli i fjor, og kommer til å oppsøke det igjen til sommeren.

Og museet skal visst også by på interessante arrangementer:

Historieinteresserte burde ta turen innom SAS Museet. Ikke bare for å se på samlingen, men også for å få med seg andre interessante arrangementer. Første mulighet i så måte var søndag 10.april. Da kunne man få med seg foredraget med det usannsynlige temaet "Gresholmen - Norges første hovedflyplass". Det legges også opp til en omvisning på museet.

Jeg aner ikke om det er noe tess, men høres ihvertfall bra ut, og det stod også noe om at de arrangerte buss fra både gamle fraktterminalen på Fornebu, og Radisson SAS Scandinavia Hotel.

Takk for informasjonen. Tror jeg saler opp, og reiser over fjellet en tirsdag i nær fremtid for å besøke både forsvarets flysamling og SAS museet :)

Det nevnte Gressholmen-foredraget holdes av en venn av meg, og er blitt noe av en klassiker både på SAS-museet og i andre sammenhenger. Jeg tror 'Concorde' kan skrive under på at det er brukbart. Kanskje vi skal arrangere en liten ekskursjon til Gressholmen når det blir varmere i været, med flyhistorie, grilling, etc.? HAngaren, slippen, etc. er fremdeles intakt, og øya er hyggelig nok i seg selv også.

Jeg skal forsøke å legge ut informasjon her om møter og spesielle arrangement som kan ha litt videre interesse enn for bare SAS-pensjonister.

JA! Gressholmen høres kjempebra ut...:up:

Tlf nr til museet skal være 64 81 80 05 i følge brosjyren deres.

Her er et fint oversiktsbilde av vår første flyplass i Osloregionen.

Var ikke Ekeberg også flyplass?

gressholmen.jpg

Og her er FBU :http://www.byggenytt.no/hovedstad/art_10/oversikt.htm

Klikkbart http://www.byggenytt.no/hovedstad/art_10/oversikt.htm

Originally posted by Concorde
(...)

Var ikke Ekeberg også flyplass?

(...)

Nei, men Ekeberg var åstedet for baron Cederströms flygninger i Christiania i 1912, og brukt som Oslo-stasjon for luftskipet "Norge" på vei til Svalbard og Nordpolen i 1926. Og så nødlandet Cornellen der i forfjor. :)

Ekeberg var også alternativet som ble valgt bort, da Fornebu ble valgt.

Hei er det fortsatt Tirsdag og Søndag som gjelder nå i Juli ?

Geir

Originally posted by P.A. VIKING
Hei er det fortsatt Tirsdag og Søndag som gjelder nå i Juli ?

Geir
Det tror jeg, det var slik for et år siden.

Back