SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Når kommer CAU på banen med trusler og både det ene og andre nå? De har jo tidligere vist en egen evne til å være på kollisjonskurs med resten av konsernet stadig vekk.

De tre SK-aksjeselskapene avregistreres så fort som mulig. Flyoperasjonene organiseres innledningsvis som i dag på tre hovedbaser

Blir spennende og se hva de gjør med crewbasene i TRD og SVG, absolutt siste rest av BU.....

Fant det selv: om SGS iallefall.

"SGS blir en del av driftsenheten i Norge som ledes av Ola H. Strand. SGS international outsources og SGS' linjestasjoner i skandinavia vurderes individuelt. Denne vurdering legges til den enkelte region og det er ikke fastsatt noen tidsramme på nåhværende tidspunkt."

Denne var for meg litt kryptisk.. Betyr det at SGS som selvstendig handlingselskap opphører og inngår fra nå av i flyselskapet? Videre at Ola & Co selv skal vurdere handling på linjestasjoner? Hvordan blir det med policy om innkjøp/utsetting av tjenester? Er det en reell benchmarking på vei?

Denne var for meg litt kryptisk.. Betyr det at SGS som selvstendig handlingselskap opphører og inngår fra nå av i flyselskapet? Videre at Ola & Co selv skal vurdere handling på linjestasjoner? Hvordan blir det med policy om innkjøp/utsetting av tjenester? Er det en reell benchmarking på vei?

Kanskje dette er oppklarende:

"SGS er en viktig del av Core SAS. SGS Norge blir en integrert del av produksjonsenheten OSL. SGS Norge er fortsatt juridisk sett et eget AS. Det er positivt med en enda bedre tilknytning til de øvrige delene av SAS i Norge. Vi må samarbeide tett og holde høy kvalitet og høy kundetilfredstilhet gjennom service and simplicity. Slik vil vi lykkes."

Har sittet og sett på pressekonferansen nå nettopp. De kommer tilbake når ledelsen skal besvare spørsmål fra presse.

Det jeg finner svært interessant, og viktig, er at man nå endelig introduserer "Core SAS", og kvitter seg med mye av det perifere. Outsourcing er en slik øvelse.

Det er også, etter mitt syn, helt riktig å gå tilbake til selskapsmodellen "ett flyselskap", oppsplittingen var en katastrofe for SAS.

Videre konklusjoner avventes til pressekonferansen er over, men spennende er det!

I Norge greier de nok å ta en god del på naturlig avgang vil jeg tro.

Tallet 400 er ikke nytt i dag - det ble klart allerede når innsparingsavtalen med pilotforeningene var klar - inkludert avtale om håndtering. Og det blir nok et felles problem for alle tre land -det er en felles liste....

Tallet 400 er ikke nytt i dag - det ble klart allerede når innsparingsavtalen med pilotforeningene var klar - inkludert avtale om håndtering. Og det blir nok et felles problem for alle tre land -det er en felles liste....

Finnes det ikke to lister da? En felles der ex. BU piloter startet på 0 års ansinitet og en liste for SAS Norge der både BU og SAS piloter ble likestilt?

Stemmer dette eller husker jeg feil?????

Tror det er lurt å slå sammen de tre sellskapene til ett. Det gir mer fleksibilitet, og det er noe som trengs i dagens marked. Når det gjelder SAS IC så tror jeg nok kanskje det forsvinner snart, dessverre, for det begynner etterhvert å bli så lite at all fleksibilitet forsvinner. En større kapasitet gjør at man i prosent trenger å ha mindre reservekapasitet tilgjengelig (både med tanke på Standby crew og maskiner).

Hørte på nyhetene i dag at en analytiker sa at et av de store SAS-problemene var den dyre CPH basen. Er det høye avgifter som gjør CPH dyrt?

Finnes det ikke to lister da? En felles der ex. BU piloter startet på 0 års ansinitet og en liste for SAS Norge der både BU og SAS piloter ble likestilt?

Stemmer dette eller husker jeg feil?????

Det er riktig at det er to lister, men ingen det ex BU starter på 0. Det er en egen norsk, og en felles skandinavisk, hvor ex BU er plassert inn på samme måte på begge. Forskjellen er at på den store listen er også DK og SV piloter med.

Jeg har ikke nok detaljkunnskap til å forklare nøyaktig hvordan de er konstruert (og det villle vel tatt noen A4-sider), men det er heller ikke poenget. Det viktige er at overtall tas ut av felles liste, og så er det vel noen uklarheter/uenigheter m.h.t. rekkefølgen for ex BU vs ex SK piloter.

Men overtalligheten blir IKKE håndtert i hvert land for seg, det var egentlig det jeg ville frem til....

Rart ikke ledelsen har reagert før! Kunne jo slått Spanair konkurs for lenge siden!

SAS' aktieudvidelse kan være ulovlig

http://www.business.dk/article/20090203/borsnyt/90203094/
Håber virkelig det er ulovlig, et eller andet sted er det forkert at et selskab bare kan sende aben videre til skatteyderne.

Dette er blir vel ikke helt riktig, Bll spotter. Her er den danske stat eier på lik linje med A. P. Møller var for Maersk. Om de velger å spytte inn flere penger i SAS er en sak. Statsstøtte er noe annet. Her blir de jo sittende igjen med en økt eierpost. Når det er sagt belyser det problemstillinger ved statlig eierskap.

Back