SAS - Minus 6 milliarder og 3000 ansatte skal bort

Det er vel ikke skattepengen som skal brukes...men som eier er det helt naturlig at man må yte litt når det kreves. Ikke ulikt emisjoner hos f.eks Norwegian.
 
Trist å se skandinavias tidligere råeste merkevare havne der det er i dag. Fra det råe imperiet Jan Carlsson hadde til det som er igjen i dag. Synd hvis de tar kvelden nå og man husker det som selskaept fullt av streiker og dalene service...:(
 
Det er faktisk bedre enn man kunne frykte. En emisjon blir alltid tatt negativt imot i markedet og med en såpass kraftig emisjon hadde jeg forventet et enda større fall, spesielt når man ser hva de presenterte av tall.

At de ikke faller mer kan tyde på at planen om restrukturering er godt mottatt i markedet og veier opp fallet det dårlige resultatet og emisjonen forårsaker



AY sliter selv om dagen og har varslett mulige kutt. Dessuten så er de neste ikke-eksisterende på det amerikanske markedet

Mulige kutt er noe helt annet enn drastiske kutt Someone, og som du vet så har AY satset på Asia og ikke vestover. Men ruten til JFK har gått i en mannsalder.

Dessuten er det noe som heter den enes død den andres brød. Blir spennende og se hvor SAS kutter på langrutene og hvilken storm det skaper.
 
Dette er trist men sikkert nødvendig. De bør klare å snu skuten nå, og SAS har sikret seg fred med fagforeningene tidligere i år, og godt er det.
 
Re: SAS Group Year-end Report January-December 2008

Så de skal hente 6mrd gjennom en emisjon. Gode nyheter er det ikke men det er vel nødvendig. Lurer på hvor mye aksjen faller idag?

Ellers kan man jo fastslå at å få €1 for JK er mer enn hva jeg hadde villet betalt for den syke spanjol. Ser også at det står i rapporten at Estonian vil bli solgt.

Ellers så kan man lurer på hva dette vil bety og når konseptet vil bli introdusert



....til nå har ihvertfall ikke jeg sett noe til forbedringer for Eurobonus

Hvorfor skal norske skattebetalere betale for dårlig lederskap i SAS?
Selg hele greia, eller gi det bort.:cool:
 
Fra KABIN.no , http://www.kabin.no/nyhet_4106.nml


3.2.09 Nye SAS
NKF og de øvrige fagforeningene ble i går kveld informert om at SAS omorganiseres. Innen 4. februar kommer trinn en med ny struktur i hvert enkelt land. Deretter kommer trinn to med innplassering i konsortiet som skal være på plass innen 1. april 2009. Vi skal tilbake til den selskapskonstruksjon vi kom fra for vel fire år siden. Det blir ett SAS, og vi skal alle sammen bytte arbeidsgiver tilbake til konsortiet senest 1. april 2009. Det blir dermed ett AOC som skal brukes i alle tre land inklusive intercont. (IC). Det norske AOC-et går inn i konsortiet senest i slutten av 2009.

De tre SK-aksjeselskapene avregistreres så fort som mulig. Flyoperasjonene organiseres innledningsvis som i dag på tre hovedbaser under tre Chief Operating Officers (landssjefer). I Norge blir dette Ola Strand. Anders Ehrling avgår i Sverige og det samme gjør Suzanne Larsen i Danmark. Disse erstattes av nye sjefer rekruttert internt i SAS.

Sjef for det ”nye” flyselskapet Scandinavian Airlines blir John Dueholm som fortsetter som vice-VD i konsernet. Samtidig introduseres en ny kommersiell plattform. Det blir et meget slanket SAS i fremtiden, mange deler blir solgt og det kommer ytterligere trafikkreduksjoner, med totalt 12 fly hvorav to er IC-maskiner. Kommersielt legges IC under COO CPH og operasjonelt legges IC i konsortiet. Trafikkreduksjoner og flyreduksjoner vil medføre ny overtallighet både for piloter og kabinansatte. Vi vet ennå ikke hvilke ruter som rammes og kan derfor ikke si noe om en eventuell overtallighet for norske CC. Vi vil bruke tiden frem til 1. april for å se på konsekvenser og løsninger.

Vi henviser videre til den omfattende informasjonen som SAS sender ut i dag når det gjelder ytterligere detaljer rundt omorganiseringen i SAS.

En snart fireårig ”ørkenvandring” er om meget kort tid over, og NKF gratulerer konsernsjef Mats Jansson med beslutningen. Vi gleder oss over at ledelsen har lyttet til de ansattes råd og forslag.


NKF kommer med mer informasjon så snart vi har flere detaljer å komme med
 
An improved EuroBonus program and many new
services (for example, mobile telephone boarding passes and
access to lounges for Economy Extra passengers) will be
launched within the framework of the new commercial offering.

Hva tror folket blir resulatet av dette?

Min vurdering: En del av de som i dag reiser på C flytter seg ned til Y+. Prisen på Y+ vil over tid bevege seg mer mot C-pris segmentet. Resultatet er færre på C og flere på Y+. Om dette er bra for totalen eller ikke kan jo kanskje noen økonomer svare på? :)
 
Vi visste vel alle at noen endringer måtte komme. Personlig håper jeg at SAS kan vokse igjen "når krisa er over". Problemet for flyselskaper er at de ikke har nok fleksibilitet til å gjøre endringer når konjunkturene svinger. Og det er vel lett å forstå med tanke på dyre fly og at man er avhengig av mye mennesker for å operere dem.

Om endringer blir suksess eller katastrofe avhenger helt av hvordan de gjennomfører dem. Tar de bort mer service i forhold til sine passasjerer har de nok tapt før de har begynt. Jeg håper at de snart tar til fornuften og satser litt friskt i forhold til å forbedre gjeldende slagord "Vi relanserer service". Og denne gangen gjøre det SKIKKELIG! Tror SAS har alt å vinne på å gjeninnføre gratis mat og drikke bakerst og å gi 100% bonuspoeng som et minimum. Mange velger bort SAS nettopp på grunn av dette. Disse kundene MÅ SAS klare å vinne tilbake!

Det kan jo se ut til at de har tenkt å samle SAS i ett selskap nå, istedet for 4 selskaper. (Selv om det ikke stod direkte.) Det tror jeg er fornuftig. Så kan man spare inn en haug med toppledere og mellomledere. Manpower koster penger! Det er selvfølgelig synd at mange må gå, men alternativet hadde jo vært at alle måtte gå.

Det er forresten en liten stemme i bakhodet mitt som sier til meg at med alle disse planene som SAS har, og den arrogansen SAS sin formann har vist, så er det nok ingen i SAS sin ledelse som kommer til å bry seg døyten om hva vi måtte mene om Eurobonus osv. SAS har feilet i det å lytte til sine kunder, og det er nok en av grunnene til at de er hvor de er!

BF:cool2
 
Tror det nå er fornuftig å samle SAS i 1 selskap med 1 felles AOC


De kabinansatte virker ihvertfall positive. Ifølge dem har ledelsen lyttet på de ansatte :up:

Anders Ehrling avgår i Sverige og det samme gjør Suzanne Larsen i Danmark. Disse erstattes av nye sjefer rekruttert internt i SAS.

Noe sier meg at avgangene her ikke er 100% frivillige og på eget initiativ
 
Det er selvfølgelig ikke noe tvil om at kuttene måtte komme uansett, men er det noen som har formeninger om at SAS med dette gjør seg klare og "tilpasser seg" for å bli kjøpt opp av LH?
 
Det står at mye virksomhet skal "outsorces " , så gjenstår det å se om dette er blitt mere praktisk mulig enn det var for noen måneder siden.
Ellers er det lite hyggelig å lese at den kostbare omleggingen til 3 skandinaviske flyselskaper skal reverseres. Her har Sas kastet bort unødvendig mye penger. Nå når man er kvitt Spanair så kan bør Sas konsentrerer seg om sitt egent marked i Nord Europa og heller ta beslutningen om å legge ned hele IC avdelingen. Sas er rett og slett ikke store nok til å drive med det.
 
SAS: Nyemission kommer pressa aktien, ned till sälj - Jyske

09:03
(SIX) Nyemissionen i SAS kommer överraskande och den kommer
att sätta press på aktiekursen. Det konstaterar Jyske Bank
enligt den danska nyhetsbyrån RB-Børsen. Med emissionen
försvinner även spekulationerna om ett bud på SAS, konstaterar
banken.
Vidare anser Jyske Bank att de kostnadsbesparande åtgärderna
var större än väntat. Rekommendationen dras ned från köp till
sälj.

Joakim Johansson, tel 031-350 64 84
Nyhetsbyrån SIX

Analytikere tror vel at resultatet og emisjonen vil utelukke muligheten for noe oppkjøp fra LH...
 
Mycket som sker i koncernen nu och jag ser mig speciellt positiv till att det återigen blir ett AOC. Är det någon som vet hur mycket (om någonting) besparingen var på att inte låta folk från alla baser flyga hela produktionen eg. danska CC på svensk inrikes , svenska piloter ut från CPH etc. Vad som händer med SGS tror jag blir att passenger services behålls och dras in i bolaget och ramp går till någon annan (Globeground?)
 
Hva skjer med STS og SGS?

Fant det selv: om SGS iallefall.

"SGS blir en del av driftsenheten i Norge som ledes av Ola H. Strand. SGS international outsources og SGS' linjestasjoner i skandinavia vurderes individuelt. Denne vurdering legges til den enkelte region og det er ikke fastsatt noen tidsramme på nåhværende tidspunkt."
 
Back
Top