Re: SAS med promille på SVG igjen (20JUL19)
. Funker også sånn langs vegene her i Norge. Politiet stiller seg opp, og man må stoppe for å blåse.
Er vel ikke vant med slikt, flyttet fra Norge i 1982: Der jeg bor nå man politiet ha en grunn til å stoppe deg, om du har kjørt for fort, uten setebelte, uten lys, men å stoppe folk helt uten grunn er vel ikke lov tror jeg.
Har derfor aldri blåst ballong hverken som trafikant eller som flymannskap.
Har man ikke noe å skjule, ser jeg da ingen grunn til at det er noe problem med det?
Tja, har aldri hatt noe å skjule, rent mel i posen må vite.
Jeg har svært vanskelig for å se noen grunn for at ansatte piloter el. CC skal slippe stikkprøver, som eneste gruppe innenfor transport i så fall. Bussjåfører blir testet, mannskap på båt blir testet, lokførere blir testet. Hvis du ikke har drukket for tett opp til flyvningen, så er alles gut.
Vel, her i min verdensdel godtar vi stikk prøver for narkotika siden det er utrolig utbredt i samfunnet generelt og noe i transport bransjen. (Men ikke blant flymannskap) Derfor skal alle behandles likt selv om det aldri har vært noe trafikk fly ulykke som har vært forårsaket av nettopp narkotika.
Mange ulykker fordi flyvere har vært trøtt eller utkjørt, så dem burde heller sjekke for søvnmangel, men gjøres jo så klart ikke, det hadde vært for «intrusive».
Alkohol stikk prøver uten grunn er vel ikke lov her i USA såvidt jeg vet, men flygere har jo blitt tatt fordi dem luktet av gammel fyll gjennom sikkerhets kontrollen.
Jeg har en liten charter båt i Florida og et av mange krav fra kystvakta er at jeg har alkohol tester ombord og at jeg er i et “random drug program”.
Alcohol tester er om det skulle skje en ulykke, eller hvis noen av mannskapet lukter av alkohol. Har aldri fått bruk for den enda siden jeg er eneste ansatte i selskapet.