SAS med promille på SVG igjen (20JUL19) -> falsk alarm

Re: SAS med promille på SVG igjen (20JUL19)

Jeg har blitt testet et par ganger, én gang i sekstiden en hverdag på Gardermoen. Da stod politiet diskré rett på utsiden av gaten og stoppet oss da vi skulle ut til flyet. Funket fint det.
 
Re: SAS med promille på SVG igjen (20JUL19)

Og her kan alle lese hva som har skjedd:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nbvXB/ny-pilot-stoppet-i-promillekontroll-i-stavanger

Merkelig at han ikke fikk fly etterpå.

Enten var det mistanke om promille, men det kunne ikke bevises (gått ut av blodet), eller så meldte kanskje piloten seg Unfit etter denne opplevelsen (noe jeg kan forstå hvis han/hun var uskyldig)



Ved lavpromille er det ikke uvanlig at utåndingsprøven som tas en stund senere viser 0 promille. Dette er fordi alkometeret på stedet er kalibrert til å vise hvilken alkohol vedkommende har der og da i luftveiene. Gir det over lovlig grense må man ta utåndingsprøve eller blodprøve som bevis i straffesak.

Maskina som tar utåndingsprøver har ganske stor sikkerhetsmargin, samt at en normal person forbrenner minst 0.15 promille/time så kan man ha over 0.3 i promille på alkometeret og fortsatt blåse 0 en time senere. Da blir det ingen straffesak, men arbeidsgiver kan likevel opprette en personalsak. Så får den enkelte vurdere graden av uskyldig ut fra det.


Og så har man på toppen av dette pliktmessig avhold også, så det kan være det har dukket opp ting der i prosessen. Hvertfall at politiet vil finne ut av når vedkommende drakk sist osv.

https://lovdata.no/artikkel/pliktmessig_avhold_og_alkotest/1273
 
Re: SAS med promille på SVG igjen (20JUL19)

Ja, 8 timer, men noen selskap har strengere interne regler.
 
Re: SAS med promille på SVG IGJEN.... 20JUL19

Er det så rart? Som med bil og mange ting i samfunnet ellers (toll, skatt etc) så er det helt normalt med stikkprøver. Ser ikke hvorfor flygende skal være unntatt?

Så kan det sikkert løses med en mer smidig måte

Er greit nok å bli tatt ut for alkohol test hvis det er grunn til det, om det lukter alkohol, gammel fyll eller noen har sladret, men helt tilfeldige prøver synes jeg er merkelig, er det bare vanlig i Norge, eller er hele Europa slik?
(Har aldri blitt tatt ut for stikk prøve for alkohol etter 37 år som flyger.)
 
Re: SAS med promille på SVG IGJEN.... 20JUL19

Er greit nok å bli tatt ut for alkohol test hvis det er grunn til det, om det lukter alkohol, gammel fyll eller noen har sladret, men helt tilfeldige prøver synes jeg er merkelig, er det bare vanlig i Norge, eller er hele Europa slik?
(Har aldri blitt tatt ut for stikk prøve for alkohol etter 37 år som flyger.)

Funker også sånn langs vegene her i Norge. Politiet stiller seg opp, og man må stoppe for å blåse.

Har man ikke noe å skjule, ser jeg da ingen grunn til at det er noe problem med det?
 
Re: SAS med promille på SVG IGJEN.... 20JUL19

Kanskje politiet skulle holdt seg på kammerset og drukket kaffe isteden for å plage hardt arbeidene flymannskap? :angry:

Ingenting unikt med dette for luftfarten. Det er en rekke yrker hvor du må regne med at Staten eller et eller annet tilsynsorgan vil kikke deg i kortene. Der hvor jeg jobber fikk vi et revisorkorps inn som ville sjekke både hvitvaskingsrutiner, dokumentasjon knyttet til klientkonto etc. De hadde selvfølgelig ingen grunn til å tro at vi hvitvasket, ei heller fant de noe galt, men i år var det vi som ble trukket ut i kontroll. Neste år er det sikkert et annet firma (eller oss igjen, kanskje vi tror at vi ikke blir sjekket og finner på "noe smart").

Jeg har svært vanskelig for å se noen grunn for at ansatte piloter el. CC skal slippe stikkprøver, som eneste gruppe innenfor transport i så fall. Bussjåfører blir testet, mannskap på båt blir testet, lokførere blir testet. Hvis du ikke har drukket for tett opp til flyvningen, så er alles gut.
 
Re: SAS med promille på SVG igjen (20JUL19)

. Funker også sånn langs vegene her i Norge. Politiet stiller seg opp, og man må stoppe for å blåse.

Er vel ikke vant med slikt, flyttet fra Norge i 1982: Der jeg bor nå man politiet ha en grunn til å stoppe deg, om du har kjørt for fort, uten setebelte, uten lys, men å stoppe folk helt uten grunn er vel ikke lov tror jeg.
Har derfor aldri blåst ballong hverken som trafikant eller som flymannskap.

Har man ikke noe å skjule, ser jeg da ingen grunn til at det er noe problem med det?

Tja, har aldri hatt noe å skjule, rent mel i posen må vite.

Jeg har svært vanskelig for å se noen grunn for at ansatte piloter el. CC skal slippe stikkprøver, som eneste gruppe innenfor transport i så fall. Bussjåfører blir testet, mannskap på båt blir testet, lokførere blir testet. Hvis du ikke har drukket for tett opp til flyvningen, så er alles gut.

Vel, her i min verdensdel godtar vi stikk prøver for narkotika siden det er utrolig utbredt i samfunnet generelt og noe i transport bransjen. (Men ikke blant flymannskap) Derfor skal alle behandles likt selv om det aldri har vært noe trafikk fly ulykke som har vært forårsaket av nettopp narkotika.
Mange ulykker fordi flyvere har vært trøtt eller utkjørt, så dem burde heller sjekke for søvnmangel, men gjøres jo så klart ikke, det hadde vært for «intrusive».
Alkohol stikk prøver uten grunn er vel ikke lov her i USA såvidt jeg vet, men flygere har jo blitt tatt fordi dem luktet av gammel fyll gjennom sikkerhets kontrollen.

Jeg har en liten charter båt i Florida og et av mange krav fra kystvakta er at jeg har alkohol tester ombord og at jeg er i et “random drug program”.
Alcohol tester er om det skulle skje en ulykke, eller hvis noen av mannskapet lukter av alkohol. Har aldri fått bruk for den enda siden jeg er eneste ansatte i selskapet. :cool:
 
Back
Top