SAS med nytt gebyr -Seteavgift

Kva som er så bra med rad 21-27, samanlikna med radene lenger bak?

I den fremre eco-kabinen, så er mindre støy og bevegelse enn lenger bak. Dessuten kommer man tidligere av flyet, hvilket i passkontrollen i USA er en fordel. Det er også en mindre kabin
 
Booket en SAS Go billett til EWR på poeng. Hvor kan jeg velge sete? Potensielt villig til å betale for setereservasjon - men ser ikke ut som om SAS vil ha pengene mine? (Eurobonus Silver).

EDIT: Fikk ihvertfall tilsynelatende reservert et (normalt) sete via LH som nevnt over. Det dukket jammen opp på SAS-siden også, så får vel tro det virket.
 
Last edited:
Har SAS seteavgift for reservasjon på kort- og mellomdistanseflyvninger? Mulig jeg ikke har fulgt med på diskusjonene her, men når jeg har bestilt billetter den siste tiden har har jeg registrert at oppsettet for reservasjon av seter har endret seg.

Husk å reservere en av våre favorittplasser i Go!
Favorittplassene er vindus- og gangplasser i den fremre delen av Go-kabinen. Alle favorittplasser har god komfort. Favorittplassene kan reserveres uten avgift for våre EuroBonus gullmedlemmer.
 
Pre-seating on SAS short haul flights
Effective 26MAR14, SAS offers pre-seating in SAS Go on flights from Scandinavia and Finland to Europe.
Note: Not valid on domestic flights and on flights within Scandinavia including flights between Scandinavia and Finland.

Below routes are excluded for pre-seating
Between CPH and AMS, BRU, CDG, FCO, GDN, LHR, MXP
Between OSL and BRU, LHR
Between SVG and ABZ, LHR
Reservation
Reservation is available via travel agents and SAS sales channels and can be made until check-in opens.
Charge: 99 DKK, NOK, SEK, 12 EUR, 15 USD per seat and segment.
Exceptions: EBP and EBG members, including passengers in same PNR.

A certain amount of seats per flight are available for pre-seating against a charge.
When flight opens for check-in, all unreserved seats are free for all passengers in SAS Go as it is today.
Note: In case of aircraft change or configuration change, passengers might be reseated to a similar seat. A similar seat is defined by Aisle, Window and Leg space, and together with travel companions.

Only valid on SK/117 documents on SK operating flights.

Pre-seating is initially available in Amadeus and Travelport (Galileo, Worldspan and Apollo). Sabre is planned for April.
Other GDS:s will follow at a later date.

Payment
Selection of seat and payment must be made at the same time.
An EMD-A (associated) must be issued for each passenger.
For details about EMD handling see link below:
EMD

Rebooking of flight
Voluntary rebooking
If passenger makes a voluntary rebooking, a new seat has to be paid for, as chargeable seats are not refundable.

Involuntary rebooking
If rebooking is involuntary and new chargeable seat is reserved, the EMD must be re-associated.
If EMD cannot be used, ask passenger to contact SAS via flysas.com/feedback for refund.

Har vel bare ventet på denne
 
Må man også betale nytt setegebyr hos Norwegian hvis man endrer billetten?

Man får setegebyret refundert (i form av avslag på prisen) hvis man har forhåndsreservert sete. Så kan man selv velge om man vil kjøpe ny setereservasjon på den nye flygningen.
Uansett handler denne tråden om SAS, og det virker som reklameavdelingen der har det travelt med å trykke opp oppdaterte "Alltid med SAS"-bannere for tida :p
 
Kan ikke si annet enn at dette er bra, setevalg ved booking er en av grunnene til at jeg har foretrukket norwegian. Nå har jeg vært EBG siste året så da har jeg kunne flydd SAS, men det er ikke sikkert jeg er hvert år.

Til syvende å sist er det sluttprisen korrigert for forventet service som blir avgjørende.
 
In case of aircraft change or configuration change, passengers might be reseated to a similar seat. A similar seat is defined by Aisle, Window and Leg space, and together with travel companions.

Betyr det at om man har betalt for exit og man får en equit change så får man ikke nødvendig vis exit på ny flight ei heller penger tilbake siden man får et nytt (trangere) midtgang-/vindussete?

Eller er exit-rows utenfor oppkjøpsmuligheten?
 
Betyr det at om man har betalt for exit og man får en equit change så får man ikke nødvendig vis exit på ny flight ei heller penger tilbake siden man får et nytt (trangere) midtgang-/vindussete?

Eller er exit-rows utenfor oppkjøpsmuligheten?


Den går den under kategorien "leg space" og du får refusion hvis du ikke får et andet sæde med "leg space"
 
Sikkert greit nok for de som ønsker å vite hvor de skal sitte en god tid på forhånd. For "oss" som liker å sitte langt fremme er forsatt SAS like ubrukelig i såmåte, i og med at Go blir jaga bak.
 
Sikkert greit nok for de som ønsker å vite hvor de skal sitte en god tid på forhånd. For "oss" som liker å sitte langt fremme er forsatt SAS like ubrukelig i såmåte, i og med at Go blir jaga bak.

Er selv en tilhenger av setegebyrer, og tror at SAS med Plus løsningen belønner gode bedriftsavtaler, men som en privatperson/SMB blir fort SAS betydelig dyrere enn Norwegian og med et dårligere produkt (ikke setevalg foran). Når i tillegg ting som baggasje nummer to og dyr i kabin er billigere og enklere å bestille oss Norwegian er det et tøff konkurranse SAS står ovenfor.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Justering fortsetter, fra og med 26. mars kan man kjøpe de beste setene også på kortdistanse-flyvninger til kr 99. Dermed unngår man å havne i 22-timerskøen som inn till nå har vært vanlig for Go-kunder uten status. Det sies at tilsvarende bestillingsmulighet med ekstra betaling kan forventes også innenlands i SAS sitt nett. Forresten, den prisen var det noe kjent med, men SAS sier at dette salget av seter for et gebyr er for de få som har spesielle seteønsker.

Så etter å ha tutet oss ørene fulle av "setevalg kr 0,-" i noen år, velger man brått å innføre en type setevalg som er sammenlignbar med Norwegians, bare med høyere pris? Og det i samme rennet som man fjerner frokosten man har brukt et par år på å lære folket at de serverer gratis. En PR-messig katastrofe det selskapet der.
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Men man kan da få gratis setevalg hos begge - 22 timer før hos SAS og ved innsjekk hos Norwegian. Og kr 99 koster en Plus-pakke hos Norwegian som inkluderer sete og koffert - altså likt tilbud som SAS (kr 99 for sete og koffert gratis).
 
Re: SAS justerer ombordproduktet

Så etter å ha tutet oss ørene fulle av "setevalg kr 0,-" i noen år, velger man brått å innføre en type setevalg som er sammenlignbar med Norwegians, bare med høyere pris? Og det i samme rennet som man fjerner frokosten man har brukt et par år på å lære folket at de serverer gratis. En PR-messig katastrofe det selskapet der.


Sidst jeg tjekkede tog Norwegian da op til 140 kr per vej - afhængig af destination. Så SAS er vel lige så ofte billigere end DY???
 
Da har banner-avdelingen til SAS hvertfall gjort klart til at de kan begynne å ta betalt for andre ting også, de har fjernet "gratis" / "0,-" / "inkludert".

Før:
alltid-gammel.jpg

Nå:
alltid.png
 
Da har banner-avdelingen til SAS hvertfall gjort klart til at de kan begynne å ta betalt for andre ting også, de har fjernet "gratis" / "0,-" / "inkludert".

Det er tvingende nødvendig for SAS å få inntektskilder fra andre ting enn billetter også - dessverre. Men synes det uansett er bedre at de snakker om det som er "inkludert" og "alltid med SAS" enn at de presenterer det som om det er gratis eller koster 0,-. I fremtiden vil nok en del av godene først og fremst gis "gratis" til EuroBonus-medlemmer og de som er lojale.

(PS! Banneret med 0,- brukes ennå - også i reklamen her på forumet).
 
Last edited:
Back
Top