SAS Med Ny Winglets Maskin idag

Re: SAS Med Ny Winglets Maskin idag.

Hittil er det bare ex BU maskiner som har fått ettermontert winglets. Hvorfor ingen ex SAS maskiner?
 
Re: SAS Med Ny Winglets Maskin idag.

Hittil er det bare ex BU maskiner som har fått ettermontert winglets. Hvorfor ingen ex SAS maskiner?

Dette kan KGL og BU662 mer om enn meg, men jeg tror det kan ha noe å gjøre med at en del av -705'ene har høyere avgangsvekt enn -783'ene, og dermed bedre kan utnytte fordelene WL gir, i forhold til ekstra range og bedre feul-økonomi, fortinnsvis på lengre legs.
 
Re: SAS Med Ny Winglets Maskin idag.

Var det ikke snakk om motorvalget som gjør dette da? Den ene motortypen, som SAS brukte, er ikke godkjent for WL?
 
Re: SAS Med Ny Winglets Maskin idag.

Hvor mange av SK maskinene skal få winglets, og hvor mange DY?
 
Re: SAS Med Ny Winglets Maskin idag.

Var det ikke snakk om motorvalget som gjør dette da? Den ene motortypen, som SAS brukte, er ikke godkjent for WL?


Riktigt det. WL er ikke sertifisert i kombinasjon med CFM56-7B2 (DAC) motorer.
 
Re: SAS Med Ny Winglets Maskin idag.

Et magisk tall for 700-maskinene er l/n 1545 - dette avgjør om det er lite arbeid eller mer arbeid med å installere wingletene. Tilsvarende tall for 800-maskinene er l/n 778.

Her er en nedtelling av hvilke som er aktuelle for ombygging - og i grønt vises de som får minst downtid ved installering og for de med stjerne er det allerede installert winglets:
l/n 1554 LN-RRW -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 1424 LN-RRL -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 1169 LN-RRK -883 CFM56-7B26 (SE)

l/n 1116 LN-TUM -705 CFM56-7B24 (NO)
* l/n 1072 LN-TUL -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 1070 LN-RRU -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 1036 LN-RRT -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 1014 LN-RRS -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 798 LN-RCZ -883 CFM56-7B26 (NO)

* l/n 794 LN-TUK -705 CFM56-7B24 (NO)
* l/n 773 LN-TUJ -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 767 LN-RCY -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 733 LN-RCX -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 717 LN-RPN -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 696 LN-RPM -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 673 LN-RPL -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 529 LN-RCN -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 507 LN-TUI -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 500 LN-RPK -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 486 LN-RPJ -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 476 LN-RNO -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 471 LN-TUH -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 464 LN-RNN -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 458 LN-RRM -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 404 LN-RRN -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 245 LN-TUF -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 142 LN-TUD -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 33 LN-TUA -705 CFM56-7B24 (NO)

Med 12 winglets-sett til rådighet bør det være enkel sak å gjette på 11 av dem - all de 7 grønne -883ene, de tre -705ene som har fått installert vet vi og så må det bli LN-TUM. Den siste er mer vanskelig, men kanskje blir det LN-TUI?

Og hvis jeg ikke tar helt feil, så får Star Alliance LN-RRL påmontert winglets denne uken og dette er vel også siste før sommerferien.
 
Re: SAS Med Ny Winglets Maskin idag.

Takk, Kurt!!
Vi gleder oss til å se stjernegrisen med winglets (og håper på at de blir svarte med stjerne på!)
 
Re: SAS Med Ny Winglets Maskin idag.

Et magisk tall for 700-maskinene er l/n 1545 - dette avgjør om det er lite arbeid eller mer arbeid med å installere wingletene. Tilsvarende tall for 800-maskinene er l/n 778.

Her er en nedtelling av hvilke som er aktuelle for ombygging - og i grønt vises de som får minst downtid ved installering og for de med stjerne er det allerede installert winglets:
l/n 1554 LN-RRW -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 1424 LN-RRL -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 1169 LN-RRK -883 CFM56-7B26 (SE)

l/n 1116 LN-TUM -705 CFM56-7B24 (NO)
* l/n 1072 LN-TUL -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 1070 LN-RRU -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 1036 LN-RRT -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 1014 LN-RRS -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 798 LN-RCZ -883 CFM56-7B26 (NO)

* l/n 794 LN-TUK -705 CFM56-7B24 (NO)
* l/n 773 LN-TUJ -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 767 LN-RCY -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 733 LN-RCX -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 717 LN-RPN -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 696 LN-RPM -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 673 LN-RPL -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 529 LN-RCN -883 CFM56-7B26 (NO)
l/n 507 LN-TUI -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 500 LN-RPK -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 486 LN-RPJ -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 476 LN-RNO -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 471 LN-TUH -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 464 LN-RNN -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 458 LN-RRM -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 404 LN-RRN -783 CFM56-7B22 (NO)
l/n 245 LN-TUF -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 142 LN-TUD -705 CFM56-7B24 (NO)
l/n 33 LN-TUA -705 CFM56-7B24 (NO)

Med 12 winglets-sett til rådighet bør det være enkel sak å gjette på 11 av dem - all de 7 grønne -883ene, de tre -705ene som har fått installert vet vi og så må det bli LN-TUM. Den siste er mer vanskelig, men kanskje blir det LN-TUI?

Og hvis jeg ikke tar helt feil, så får Star Alliance LN-RRL påmontert winglets denne uken og dette er vel også siste før sommerferien.

Flott analyse KGL, mens jeg aner det kommer annenleders.

Det er ikke klok a skape ytterligere del-flater fordi de vil alle ha litt forskjellige spesifikasjoner. I tillegg kommer at DAC ma fjernes fra de -800er. (Dette har skjedd för, siden Hainan ville ikke ha DAC da de kjöpe de 4 -883s noen ars siden).

Sa, etter min mening kommer dette:
-RRL, RRT & RRU far Winglets (highest MTOW)
- alle -705's far Winglets og TUH blir uprated og upgraded i MTOW.
 
Re: SAS Med Ny Winglets Maskin idag.

Venter bare på at det skal komme flere B738 med Winglets!
Synes og Star Alliance maskinen bør få noen winglets!
 
Re: SAS Med Ny Winglets Maskin idag.

Det kan godt hende det blir annerledes Richard, men det er da flere tunge -883er (MTOW 79 tonn) enn de tre du nevner:
l/n 1554 LN-RRW -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 1169 LN-RRK -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 1014 LN-RRS -883 CFM56-7B26 (SE)
l/n 717 LN-RPN -883 CFM56-7B26 (SE)

Eller var det bare SAS Norge som skulle ha de 12 settene? Hvis det er tilfelle, så kan det stemme du sier Richard. De tre som kan utnytte de ettermonterte wingletene best er det ingen tvil om hvem er, og det er LN-TUI, LN-TUJ og LN-TUK som alle har MTOW på 69,4 tonn. De øvrige -705ene har 64,9 tonn MTOW med unntak av LN-TUH som har en MTOW på 60,3 tonn.

LN-KRF, LN-RRL (Star Alliance maskinen) får denne uken påmontert winglets.
 
Re: SAS Med Ny Winglets Maskin idag.

Oioi! Snacksy!

Takk for den beskjeden!!!

Blir spennende og se hvordan farge Wingletsene får på RRL!!

Å LN-TUK har vel også fått winglets nå om jeg ikke tar helt feil?

Vet TUJ og TUL har fått, men mener at TUK også har fått? Noen som kan bekrefte det?
 
Re: SAS Med Ny Winglets Maskin idag.

Og hvis jeg ikke tar helt feil, så får Star Alliance LN-RRL påmontert winglets denne uken og dette er vel også siste før sommerferien.

LN-RRL har fløyet produksjon hele uken, og skal fly i morgen og trolig Lørdag, mulig at jobben begynner til helgen ? , den tar vel rundt 4 dager ??
 
Re: SAS Med Ny Winglets Maskin idag.

Var vel et bilde paa fotosidene fra helgen av RRL uten winglets, saa det betyr nok nei ..
 
Back
Top