SAS med Lulea-London

Flott av SAS. Kanskje vi nå snart får SAS med Tromsø - London igjen (nå som konkurrenten har lagt ned sin direkterute)...?:)
 
Last edited:
Hehe, Luleå har iflg. Wikipedia ca 45000 innbyggere. Tromsø har ca 67000-70000 innbyggere. Men selvsagt, vi begynner kanskje å bli "mettet" av Norwegianruta...? Eller er vi gniene? Kommer aldri til å skjønne meg på flyruter :p
 
Hehe, Luleå har iflg. Wikipedia ca 45000 innbyggere. Tromsø har ca 67000-70000 innbyggere. Men selvsagt, vi begynner kanskje å bli "mettet" av Norwegianruta...? Eller er vi gniene? Kommer aldri til å skjønne meg på flyruter :p

Jeg har personlig fløyet med direkteruta til DY 3 t/r-runder hittil i år, og rekker muligens 2 runder til før de legger ned i slutten av oktober. Jeg gjør en helhjertet innsats for å bidra til å skape et marked for en slik direkterute. :D I fjor ble det vel 3-4 rundturer. Kommer SAS så flyr jeg gjerne med dem (og jeg er villig til å betale mer enn jeg betaler for min neste rundtur - som er NOK 1000,-)
 
Hehe, Luleå har iflg. Wikipedia ca 45000 innbyggere. Tromsø har ca 67000-70000 innbyggere. Men selvsagt, vi begynner kanskje å bli "mettet" av Norwegianruta...? Eller er vi gniene? Kommer aldri til å skjønne meg på flyruter :p

Luleå kommune har vel noe slikt som 75000 innbyggere og Piteå er ikke langt unna. Det er jo den eneste delen av Nord-sverige hvor det faktisk bor litt folk.
 
Luleå kommune har vel noe slikt som 75000 innbyggere og Piteå er ikke langt unna. Det er jo den eneste delen av Nord-sverige hvor det faktisk bor litt folk.

Joda, men for Tromsø sin del kan man om man regner med ca 1 times reise til/fra Tromsø legge til Finnsnes m omegn, Balsfjord kommune, Karlsøy osv. Med ca 75000 innbyggere i Tromsø medregnet en og annen student, vil vel tallet kunne økes til 85-90000 på en god dag.:)
 
Joda, men for Tromsø sin del kan man om man regner med ca 1 times reise til/fra Tromsø legge til Finnsnes m omegn, Balsfjord kommune, Karlsøy osv. Med ca 75000 innbyggere i Tromsø medregnet en og annen student, vil vel tallet kunne økes til 85-90000 på en god dag.:)

Fortsatt mindre enn Luleå m/ omegn.
 
Fortsatt mindre enn Luleå m/ omegn.

Joda, helt klart. Ikke for å underslå det faktum, men det er vel flere aspekter enn bare antall personer som er viktig for å vurdere potensialet til en rute.;)
 
Tidtabell fra 6. november:

Luleå-London Heathrow
SK517 avgang kl. 11.20, ankomst kl. 13.35

London Heathrow-Luleå
SK518 avgang kl. 15.35, ankomst kl. 19.50
 
Det finnes andre tråder. Feel free to browse around.

For å oppklare: Jeg leser gjerne om SAS Luleå-London. Men om Luleå eller Tromsø er størst, og med ev. hvor stor margin, er vel ikke akkurat noen höjdare?
 
For å oppklare: Jeg leser gjerne om SAS Luleå-London. Men om Luleå eller Tromsø er størst, og med ev. hvor stor margin, er vel ikke akkurat noen höjdare?

Jeg ønsket meg i 2. innlegg i tråden SAS tilbake på ruten TOS-LHR, som vel er nogenlunde sammenliknbar i lengde (jeg vet at det er litt lenger til TOS). Polaris kom da med noen befolkningstall, og disse tallene ble supplert av andre forumister. Befolkningstall er vel, som nevnt, ikke det eneste som betyr noe for om man skal opprette en rute, men det er ikke uvesentlig. Så, om LLA-LHR kan være en lønnsom rute så kunne det tenkes at også TOS-LHR kunne være en mulighet 1-2 ganger i uken. Det har selvsagt ikke noe direkte med SAS sin nye LLA-LHR rute å gjøre.
 
Jeg ønsket meg i 2. innlegg i tråden SAS tilbake på ruten TOS-LHR, som vel er nogenlunde sammenliknbar i lengde (jeg vet at det er litt lenger til TOS). Polaris kom da med noen befolkningstall, og disse tallene ble supplert av andre forumister. Befolkningstall er vel, som nevnt, ikke det eneste som betyr noe for om man skal opprette en rute, men det er ikke uvesentlig. Så, om LLA-LHR kan være en lønnsom rute så kunne det tenkes at også TOS-LHR kunne være en mulighet 1-2 ganger i uken. Det har selvsagt ikke noe direkte med SAS sin nye LLA-LHR rute å gjøre.

Jada, og det er helt OK. En sammenligning mellom Tromsø og Luleå og berettigelsen av ruter til begge steder, er helt relevant. Men når man bruker flere innlegg på å kverulere på antall tusen innbyggere, og med hvilken margin den ene er større enn den andre, da synes jeg det liksom blir i overkant.

(Og nå gjør jeg det også, skriver fler innlegg enn jeg egentlig ville om muligens uinteressante ting som ikke har noe i denne tråden å gjøre.)vb-:o
 
Interessant. Hvor kommer denne sloten fra? Har SAS skaffet seg en ekstra, eller er det omprioriteringer av andre ruter?
 
Flott av SAS. Kanskje vi nå snart får SAS med Tromsø - London igjen (nå som konkurrenten har lagt ned sin direkterute)...?:)

Det er vel bare for kommune, sentrale myndigheter, distriktsstøtteselskaper og privat næringsliv å punge ut. 7,8 millioner SEK er prisen som betales til SAS for å drive ruten i to år - 75.000 SEK per flyavgang, eller 625 SEK per sete.

Kilde: Norrländska Socialdemokraten - Skattemiljoner ska säkra Londonflyg.
 
Interessant. Hvor kommer denne sloten fra? Har SAS skaffet seg en ekstra, eller er det omprioriteringer av andre ruter?

Uten å ha noe fakta på bordet:
(Mange vet vel den første biten) Alle/de fleste selskapene på LHR har jo nettopp (en stund tilbake) gått gjennom en omfattende omlegging av hvilke terminal de skal bruke.. så det kan jo være det at det nå er flere tilgjengelige ved respektive terminal... Og tviler på at de fleste her inne ikke allerede vet det, men den nye omleggingen baserer jo seg på en allianse pr terminal (sånn ca hvertfall). Så hvis noen andre innen "*A" har lagt ned sin rute til LHR så kan jo noen andre innen alliansen -vips- snappe den opp!

Ellers kan man vel "skylde" på den konstante utbyggingen på LHR, så det overasker meg egentlig ikke om de plutselig har fått plass til noe :P

Rett meg om jeg tar feil!
 
Back
Top