SAS med Lulea-London

Du tar feil ;)

For å kunne operere på LHR må du ha en 'slot', og dette går på rullebanekapasitet. Så terminalen kan godt stå halvtom, den, uten at man kan gjøre så mye.

Her borte er det mest gater og terminaler det går på. Hvis ikke et selskap klarer å sikre seg gateplass, får de heller ikke slot, der det er påkrevet. Dette stoppet f.eks. Virgin America på ORD - de fikk ikke tak i gate og dermed fikk de heller ikke slot.

Det er forøvrig kun et fåtall flyplasser her borte som har slotrestriksjoner, men får man ikke tak i gate, får man heller ikke fly.

Skal ikke hive meg paa debatten om Seigmannshovedstaden er verdt en Londonrute eller ikke. Baade SAS og DY har proevd seg og ikke lyktes.

Anyways, glimrende connection til UA959 til Chicago, codeshare med VS til NYC og LAX er ogsaa en glimrende connection, men akkurat for sent til aa rekke mye annet snadder til USA. Hadde den bare gaatt en time tidligere.

Litt venting til baade Singapore og Tokyo, lang venting til BKK.

Interessant. Hvor kommer denne sloten fra? Har SAS skaffet seg en ekstra, eller er det omprioriteringer av andre ruter?

Uten at jeg vet det, så kan det jo være at det var noe ledig på litt stillere tider som dette? Midt på lørdag er vel ikke helt prime time?

Så hvis noen andre innen "*A" har lagt ned sin rute til LHR så kan jo noen andre innen alliansen -vips- snappe den opp!

LHR slot som er i bruk, pleier å bli solgt til høyestbudene eller solgt til alliansepartnere, men de gis aldri bort uansett hvor mye venner man er. Så dette må være en ubrukt eller utgått slot. Da det neppe vil være noen som gidder å kjøpe en slot for bruk på en rute til Luleå

Men det skal sies at SAS har økt med 2 eller 3 daglige flighter på LHR de siste par årene, og jeg skulle likt å visst hvor de slotene av kommet fra

Last edited:
Jaja.. siden ingen vet (eller har lov å fortelle) nøyaktig grunn, får man vel bare undre angående denne slot'en. Men uansett om det gjelder RWY eller gate/terminal kapasitet, så bør vel ikke dette være noe problem i fremtiden, DERSOM det bygges en til RWY på LHR.. (for nå er jo ikke det sikkert lenger..) en ny terminal skal hvertfall bygges..

Flott av SAS. Kanskje vi nå snart får SAS med Tromsø - London igjen (nå som konkurrenten har lagt ned sin direkterute)...?:)

Det tviler jeg på, når ikke en gang NAS klarer å få lønnsomhet på denne ruten, klarer neppe SAS det. Dessverre.

Back