SAS med bagasjegebyr på GO light

Re: SAS med bagasjegebyr?

Det der er litt trist....
Hvor mange bags forventer de at statuskunder sjekker inn årlig? Snakker vi millioner av euro her? Tror mer det er et prinsipp som ikke kmmer til å få noe omfang, siden statuskundene i hverdagen stort sett reiser med håndbagasje.

Selv sjekker jeg alltid inn bagasje så sant jeg har tid. Hater å dra på f....kapet. Bedre å få det levert :)

Bare minner om denne
+SCC-AIPub-F-Br%C3%B8dtekst-SAS-+annonse.jpg

Tidene forandrer seg

Jepp! :) Det er kanskje ikke lenger et så stort problem at passasjerene må frem med kalkulatoren for å finne ut hva en reise koster... :)

Og forskjellene mellom selskapene (les: nettverksselskap og lavprisselskap) blir bare mindre og mindre. SAS mister jo et av sine store markedsføringsargumenter vis a vis Norwegian med å innføre dette (bagasje, valg av sete osv inkludert i prisen), men det er muligens forlatt allerede....

Espen

Og forskjellene mellom selskapene (les: nettverksselskap og lavprisselskap) blir bare mindre og mindre.

Nå må man ta i betraktning at disse 'merkelappene' hovedsaklig er medieskapte. Det var 'fullserviceselskapene' i USA som dro igang dette med 'anxillery revenue' først .. LCC står også for Low Cost Carrier .. ikke Low Price Carrier.

De andre selskapene i Lufthansa-gruppen ga ekstra bagasje til status-kunder, men i fjor så snudde de, antageligvis mener de det at det blir for attraktivt å kjøpe billettene.

Hvor mange bags forventer de at statuskunder sjekker inn årlig? Snakker vi millioner av euro her? Tror mer det er et prinsipp som ikke kmmer til å få noe omfang, siden statuskundene i hverdagen stort sett reiser med håndbagasje.

EUR45 hvis man plutselig må sjekke bag ved gate. Og merk at det heller ikke er gratis å forhåndsreservere sete uten å betale, EUR10-25 avhengig av setevalg.

SAS med bagasjegebyr?

Bare minner om denne

+SCC-AIPub-F-Br%C3%B8dtekst-SAS-+annonse.jpg

Tidene forandrer seg

Ja, Norwegian var gebyrfri fra 2002 til 2006/7, og de reklamerte også for det. Første gebyr var vel bagasje til 25 kr. utenlands og 27 kr. innenlands. Selv synes jeg det er best at alt er inkludert, men SAS må da også få lov til å tilpasse og endre seg?

Det er interessant hvordan kontroversielle veivalg fra enkelte selskaper etter hvert blir "det nye normale" for alle. Det koster å være first mover, men i lengden kan det være det som gjør at de overlever og blir suksessfulle.

Last edited:

Ja, Norwegian var gebyrfri fra 2002 til 2006/7, og de reklamerte også for det. Første gebyr var vel bagasje til 25 kr. utenlands og 27 kr. innenlands. Selv synes jeg det er best at alt er inkludert, men SAS må da også få lov til å tilpasse og endre seg?

Det er interessant hvordan kontroversielle veivalg fra enkelte selskaper etter hvert blir "det nye normale" for alle. Det koster å være first mover, men i lengden kan det være det som gjør at de overlever og blir suksessfulle.

Klart det er lov å tilpasse seg, men det var jo ikke måte på hvor stor ulempe slikt var for SAS sine kunder for ikke alt for lenge siden. Jeg tror ikke kundene har endret seg så mye siden den gang, men kan selvsagt ta feil.

Klart det er lov å tilpasse seg, men det var jo ikke måte på hvor stor ulempe slikt var for SAS sine kunder for ikke alt for lenge siden. Jeg tror ikke kundene har endret seg så mye siden den gang, men kan selvsagt ta feil.

Kundene er det samme, men alt handler om markedsføring. Tror ikke man skal legge så mye vekt på gamle reklamer. Verden forandrer seg, så det må SAS også

Snart kommer SAS GO LIGHT

I september lanserar SAS ett helt nytt biljettkoncept inom Europa. SAS väljer att följa trenden inom flygindustrin och bolag som British Airways, Finnair och Lufthansa och introducerar nu SAS Go Light, ett priskoncept med för resenärer med enbart handbagage.

Konceptet lanseras 8 september, inledningsvis som ett test till sex europeiska länder – Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Nederländerna och Spanien. Testet väntas pågå under hösten och faller det väl ut kommer det därefter utökas till fler europeiska destinationer.

http://www.businessclass.se/sas-int...-koncept-for-resenarer-med-enbart-handbagage/

Meget positivt at de ikke gjør akkurat det samme som LH/BA, håper det også gjelder setereservasjon for passasjerer med status... :)

Meget positivt at de ikke gjør akkurat det samme som LH/BA, håper det også gjelder setereservasjon for passasjerer med status... :)

Ingen forskjell i reglene for setereservasjoner mellom Go og Go Light

Noen som kan se om hvilke bookingkoder som kommet under Go Light kategorien?

Kunsten for SAS her er om og gjøre og få kunden til og tro Go Light er billigere, men samtidig ta betalt minst like mye som dagens billigste Go billetter. Da blir de nye bagasjegebyrene rent bidrag til kassa. Tror dog det finnes ytterligere potensiale for SAS her og hente enda flere inntekter

Ingen forskjell i reglene for setereservasjoner mellom Go og Go Light

Noen som kan se om hvilke bookingkoder som kommet under Go Light kategorien?

Kunsten for SAS her er om og gjøre og få kunden til og tro Go Light er billigere, men samtidig ta betalt minst like mye som dagens billigste Go billetter. Da blir de nye bagasjegebyrene rent bidrag til kassa. Tror dog det finnes ytterligere potensiale for SAS her og hente enda flere inntekter

120 kr billigere en GO. Ikke all verden, men må de burde heller ha sagt noe mer, og priset opp vanlig GO produktet.
Kun noen utenlandsruter utfor Skandinavia, det synes jeg er litt feil strategi, da det burde vært mer å hente innenlands, men kanskje de vil først prise seg litt opp på GO innen Skandinavia for så å innføre GO light?

120 kr billigere en GO. Ikke all verden, men må de burde heller ha sagt noe mer, og priset opp vanlig GO produktet.
Kun noen utenlandsruter utfor Skandinavia, det synes jeg er litt feil strategi, da det burde vært mer å hente innenlands, men kanskje de vil først prise seg litt opp på GO innen Skandinavia for så å innføre GO light?

De sier vel ikke noe om hva som skjer med Go-prisene som sådan, men i likhet med Someone ville jeg vel kanskje tenkt at SAS ville forsøke å få opp det generelle prisnivået. Dvs. øke Go litt før innføringen av Go Light.

Disse rutene er jo bare ment som en test før det rulles ut

Så hvis man har sølvkort eller bedre kan man nå spare en drøy hundrings på billetten og fremdeles ha gratis bagasje, det er jo bare gode nyheter.

Så hvis man har sølvkort eller bedre kan man nå spare en drøy hundrings på billetten og fremdeles ha gratis bagasje, det er jo bare gode nyheter.

Vel. Det kommer vel an på hva du sammenlikner med (før eller etter innføringen), samt hva som evt skjer med GO prisene (øker disse?)...;)

Men, ja, man vil spare en drøy hundrings i forhold til alle andre som ikke har sølv eller bedre, men det kan vel ikke være så mange igjen av disse. Selv sønnen min har klart å erhverve seg sølvkort på egenhånd (ikke gave fra mor eller far), og han flyr ikke så veldig mye.

Re: SAS med bagasjegebyr på GO light

Sølvkortet får ihvertfall en ordentlig verdi nå -- så kanskje det ikke er så dumt?

<mod>
Noen har ryddet bort en del poster om kaffe, knekkebrød m.v. Bruk evt. en av servicetrådene til det
</mod>

Sølvkortet får ihvertfall en ordentlig verdi nå -- så kanskje det ikke er så dumt?

Nei, dette kan nok fort være en måte å øke verdien av å være lojal, og samtidig kanskje øke inntektene noe (les: øke prisene). Samtidig så synes det vel ikke som om det er allverdens med besparelse, og vi vet ikke enda hva konkurrentene gjør for å evt svare på dette.

Back