SAS med bagasjegebyr på GO light

CaptainMorgan

AirBussjåfør
SAS med bagasjegebyr på GO light

De flesta stora flygbolag har infört biljettalternativ där man betalar för bagaget – nu kommer uppgifter om att även SAS byter fot i det som varit en principfråga, och inför bagageavgifter. SAS bekräftar att man ser över sina produkter ”för att ge resenärerna fler alternativ”.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sas-overvager-bagageavgifter/

Mener det var en tråd om dette nå nylig her inne, men fant den ikke.

Last edited:
Re: SAS med bagasjegebyr?

Foreløpig er det vel bare spekulasjoner, men er jo ikke overraskende siden mange av de andre stor har varianter av dette nå. BA og KL var tidlig ute, Swiss kom vel med dette etter hvert(?) og til sist Lufthansa som en av de virkelig store.

Det som evt. blir spennende med SAS er å se hvordan de gjør det, om det er bare på shorthaul, om det blir andre begrensninger, om det gjelder for EBD/EBG/EBS...?

(Det var en tråd om Lufthansa som akkurat kom med dette, mulig den du husker)

Med tanke på alle de andre har gjort det og betalingsvilligheten virker være der, så tror jeg det er en lur ide for å kunne øke inntektene til SAS

Kan jo plutselig bli mer attraktivt med sølvkort da, forutsatt at den ekstra kollien der vil gi gratis første kolli på de billigste billettene....

Hva om alle selskaper oppgir èn pris inkl bagasje (slik som *var* bransjestandarden), så kan man huke *av* bagasje'n istedetfor for å oppnå rabatt (for å ikke ha med bagasje).

... ?

Jeg syns det blir mer og mer stress med å reise med fly jeg... Det var så mye bedre i gamle dager... ;-)
Bag eller ikke bag...
Reise eller ikke å reise... ?

Naturlig om de gjør dette, jeg er mer spent på om de evt. vil beholde gratis setereservasjon for EBG/D/P.

Vil heller ha bagasjegebyr enn det prisnivået vi hadde i gamle dager. Bare tenk på hvordan det var når sas tok knekken på braathens før Norwegian kom på banen. Da var det dyrt å fly da ;)

Vil heller ha bagasjegebyr enn det prisnivået vi hadde i gamle dager. Bare tenk på hvordan det var når sas tok knekken på braathens før Norwegian kom på banen. Da var det dyrt å fly da ;)

Det var da en merkelig sammenligning. Er vel ingen som påstår at om det ikke innføres bagasjegebyr så blir det monopolpriser.....

Ved å innføre gebyr, vil gratis bag bli nok et godt insentiv for lojalitet. Hvis status i selskapets lojalitetsprogram belønnes med gratis bag(s), kan det spares noen kroner for de som allerede reiser mest.
Mener jeg faktisk har tre innsjekkede kolli til Cuba til høsten som FBG i C.

Hva om alle selskaper oppgir èn pris inkl bagasje (slik som *var* bransjestandarden), så kan man huke *av* bagasje'n istedetfor for å oppnå rabatt (for å ikke ha med bagasje).

Det kan hende at forbrukerorganisasjonene før eller siden kommer til å kreve noe slikt, kanskje ihvertfall fra "sammenligningstjenestene". Noen av disse vil kanskje også innføre slikt på egen hånd.

Grunnen til at det ikke kommer til å skje automatisk fra flyselskapene er selvfølgelig fordi det er ofte "laveste pris" som er ofte et viktig kriterium når man søker etter flyreiser, dermed for å komme øverst i søket så må man ha så lav pris som mulig.

Det er vel ironisk at Ryanair nå ligger under mange for pris for kredittkortbetaling, setereservasjon, bagasje og mat ombord. Selv med tillegg er annonsert pris hos Ryanair nå ofte den mest reelle.

Ved å innføre gebyr, vil gratis bag bli nok et godt insentiv for lojalitet. Hvis status i selskapets lojalitetsprogram belønnes med gratis bag(s), kan det spares noen kroner for de som allerede reiser mest.
Mener jeg faktisk har tre innsjekkede kolli til Cuba til høsten som FBG i C.
For Lufthansa-gruppen og British Airways så har status ingen ting å si for billettene som er uten bags og betaling for setereservasjon på slike billetter. Likt for alle og alle må betale det samme, dvs. lite incentiv for lojalitet.

For Lufthansa-gruppen og British Airways så har status ingen ting å si for billettene som er uten bags og betaling for setereservasjon på slike billetter. Likt for alle og alle må betale det samme, dvs. lite incentiv for lojalitet.

Eh?
Nå skrev jeg vel at gratis bag vil være et insentiv. Om BA og LH ikke tilbyr dette, er ikke insentivet lite, det er fraværende. Det kan være nok en grunn for å ikke velge disse selskapene, men holde seg til et man finner likeverdig OG som tilbyr det.

Bare minner om denne
+SCC-AIPub-F-Br%C3%B8dtekst-SAS-+annonse.jpg

Tidene forandrer seg

Nå skrev jeg vel at gratis bag vil være et insentiv.
Ja, korrekt, og det overrasker om SAS innfører gratis bags for statuskunder siden "alle andre venner og uvenner" har droppet den fordelen. KL/AF har valgt en litt annen linje enn differensierte billetter, og skiller heller på medlem/ikke-medlem (hvis de fremdeles gjør det).

Ja, korrekt, og det overrasker om SAS innfører gratis bags for statuskunder siden "alle andre venner og uvenner" har droppet den fordelen. KL/AF har valgt en litt annen linje enn differensierte billetter, og skiller heller på medlem/ikke-medlem (hvis de fremdeles gjør det).

Før fikk man første gratis bare man var medlem, nå får man 50% på første bag, man må ha status før man får gratis.

Men det virker ikke som om de taper på det. Snarere tvert i mot

BA er jo kjipe på både det ene og det andre. At Luftwaffe har samme politikk på bagasje rasket meg over. Fant ikke noe på et lynsøk på M&M; har du en link?

BA er jo kjipe på både det ene og det andre. At Luftwaffe har samme politikk på bagasje rasket meg over. Fant ikke noe på et lynsøk på M&M; har du en link?

Also for HON Circle Members, Senators, Frequent Travellers and Star Alliance Gold Members, the Light fare does not include complimentary advanced seat reservation, additional free baggage or golf equipment allowance (this also applies to members of SWISS Golf Traveller).
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=133251

Back