SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Forestiller meg diskusjon ombord i 907 i dag, av ikke-nerder, med winglet på en side og kun tape på andre...:o
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Har SK tech i "beredskap" på OSL for de litt større reparasjoner på Airbus, eller er de komt inn ifra CPH?

Vi har meget begrenset 330 kapasitet på OSL. Noe 320, men ikke rare greiene.. Vi er en gjeng med 330 sertifikat, men ikke utstyr til større reparasjoner. Det er CPH sin jobb :)
 
Last edited:
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Hvor mye påvirker egentlig den manglende wingleten flyet?

Såpass lang tur som den flyr, og litt begrensninger fra før rundt vekt?
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Hvor mye påvirker egentlig den manglende wingleten flyet?

Såpass lang tur som den flyr, og litt begrensninger fra før rundt vekt?

Litt høyere fuelkonsum. Det er vel det eneste.
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

I dagens Aftenposten på nett er det et innlegg om det overdrevne omfanget av medias dekning av dette uhellet:

Udramatisk-flyulykke-ble-dramatisk-pa-trykk

ingress said:
Et SAS-fly som skulle til Oslo, ødela den ene vingen da det kom borti et amerikansk fly på Newark-flyplassen ved New York.

Også de skrev at vingen var ødelagt, selv om deres redaktør faktisk satt ombord og antakeligvis var avisens kilde, altså mer dramatisk enn det var. Så spørs det selvfølgelig hvilken informasjon passasjerene fikk. Ble de briefet på at vingen var ødelagt, eller skadet?



Vidar
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Det er ofte vektproblemer OSL-EWR, så dette vil nok kunne ha noe si.
Men regner med dette er i orden ganske kjapt.
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Ja det er media som sikkert vil ha en del klikk. Alt med fly slåes så stort opp. Er det ikke sikkert hadde det ikke flydd.
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Det er ofte vektproblemer OSL-EWR, så dette vil nok kunne ha noe si.
Men regner med dette er i orden ganske kjapt.

Problemene kan oppstå med ZFW som ikke blir påvirket av en manglende winglet. Mao. dette har ingen betydning til og fra EWR da en vanligvis er langt under maks avgangsvekt på disse flygningene.
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Problemene kan oppstå med ZFW som ikke blir påvirket av en manglende winglet. Mao. dette har ingen betydning til og fra EWR da en vanligvis er langt under maks avgangsvekt på disse flygningene.

En ting er vel å være langt under MTOW, annen ting er å ligge på MZFW.
 
SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Problemene kan oppstå med ZFW som ikke blir påvirket av en manglende winglet. Mao. dette har ingen betydning til og fra EWR da en vanligvis er langt under maks avgangsvekt på disse flygningene.

Etter hva jeg leser her får den ofte opp mot max MTOW her når den fylles opp med passasjerer og cargo
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Problemene kan oppstå med ZFW som ikke blir påvirket av en manglende winglet. Mao. dette har ingen betydning til og fra EWR da en vanligvis er langt under maks avgangsvekt på disse flygningene.

Det er problemer med både MZFW, OG MTOW fra tid til annen, så dette kunne blitt et problem.
På min siste tur hadde vi 49 kg fra MTOW.
Men nå skal dette fikses, så no problem :-)
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Hvor mye påvirker egentlig den manglende wingleten flyet?

Såpass lang tur som den flyr, og litt begrensninger fra før rundt vekt?


Her er begrensningene...
 

Attachments

  • Skjermbilde 2013-05-04 kl. 19.15.11.png
    Skjermbilde 2013-05-04 kl. 19.15.11.png
    42.2 KB · Views: 657
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Det er problemer med både MZFW, OG MTOW fra tid til annen, så dette kunne blitt et problem.
På min siste tur hadde vi 49 kg fra MTOW.
Men nå skal dette fikses, så no problem :-)

Det hevdes fra passasjerer som kjenner Airbus A330 sin performance bedre enn Airbus selv at flyet kan fly SEA-FRA uten noen form for restriksjoner, så da burde EWR-OSL uten problemer året rundt. Eller?
;) ;)
 
Back
Top