• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS MD-80 motorer

KnutW

ScanFlyer Rusty
Medlem
Er det noen som husker nøyaktig hvilken motortype som satt på SAS MD-80? Var det -217, -219 eller noe annet?
 
Er det noen som husker nøyaktig hvilken motortype som satt på SAS MD-80? Var det -217, -219 eller noe annet?
219 - mener at de første ble levert med 217 fordi 219 ikke var klar. Og gudene vet hva maskinene som kom hjem i fra Compass hadde - det var i hvertfall ikke SAS motorer.
 
Jeg tror 81, 82 og 87 hadde 217/217C .. MD83 hadde 219. 82’erene som ble bygd om til -83 for Allegiant ble også levert med 219 hvis jeg husker rett.
 
Engine options:
MD-81/-82/-83: Pratt and Whitney JT8D-209/-217/-217A/-217C/-219
MD-87/-88: Pratt and Whitney JT8D-217A/-217C/-219

Bare sånn for å gjøre forvirringen komplett :)
 
Med LN-MOW’s informasjon og litt googling mener jeg at SAS opprinnelig bestillte med -217C, men pga. problemer med oljelekkasje ? (En eller annen form for produksjons problemer) som ble oppdaget hos Alaska som også hadde -217C, ble de første SAS Levert med -217 eller -217A (antagelig de samme individene som også ble levert uten EFIS Cockpit). Disse ble byttet med -217C etter at produksjons problemene ble rettet.
Compass maskinene kom hjem med motorer som aldri hadde vært i SAS, disse motorene manglet historie og ble vel tatt av og aldri benyttet (det var vel ikke alle 8 motorer men 5-6 tror jeg).
 
Back
Top