SAS-maskin trillet avgårde på Værnes

Re: SAS-maskin trillet avgårde på Værnes

Originally posted by Spanair

Menneskelig svikt

– Prosedyrene tilsier at når fly skal parkeres på den måten skal det settes på en mekanisk blokkering på hjul før man kobler fra traktoren. Det skjedde ikke i dette tilfellet, dessverre. Så her har vi årsaken til at flyet rullet bakover og delvis av taksebanen, sier Reitan.

For meg, så virker dette noe forenklet...
Greit nok at chocks ikke ble lagt på plass før flyet ble koblet fra, men hvor var bremsene?

Det har jo ingen hensikt å ha folk i cockpit under tauing, hvis flyet ikke har bremser...

Med 'mekanisk blokkering' mener de vel bremser?

Originally posted by LN-MOW

Med 'mekanisk blokkering' mener de vel bremser?

Jeg velger å tro at de mener chocks, altså klosser foran og bak ett eller flere hjulsett...

Originally posted by KennethGS

Originally posted by Spanair

Menneskelig svikt

– Prosedyrene tilsier at når fly skal parkeres på den måten skal det settes på en mekanisk blokkering på hjul før man kobler fra traktoren. Det skjedde ikke i dette tilfellet, dessverre. Så her har vi årsaken til at flyet rullet bakover og delvis av taksebanen, sier Reitan.

For meg, så virker dette noe forenklet...
Greit nok at chocks ikke ble lagt på plass før flyet ble koblet fra, men hvor var bremsene?

Det har jo ingen hensikt å ha folk i cockpit under tauing, hvis flyet ikke har bremser...

Var nok en kombinasjon av at chocks ikke var til stede, samt at flyets brake accumulator var utladet.
En slik accumulator blir ladet opp når hydraulikkpumpene er i drift, og "lagrer" nok hydraulisk trykk til å operere bremsen 6-7 ganger.
Når accumulatoren er tilnærmet utladet, vil bremsing i cockpit ha ingen effekt.

Dette er også en mennesklig svikt, for en av oppgavene til bremseoperatøren under tauing, er å påse at det er tilstrekkelig med hyd.trykk tilgjengelig før tauingen starter.

Så her var det faktisk mennesklig svikt i to ledd. Bremseoperatøren i cockpit slurvet med check-listen sin, samt at tauetraktorføreren la ikke choksen på plass får han koblet fra traktoren.

Det er jo heldigvis veldig skjeldent at disse to hendelsene inntrer samtidig, men som Murphys lov lyder: "If something can go wrong, it will"

Back