SAS mangler cash til å vokse

Re: SAS mangler cash til å vokse

Er ikke ofte flyselskaper rangert ganske dårlig? Flyindustrien er en såpass volatil bransje at det er vanskelig å få virkelig gode kredittratinger. Uansett, hvis jeg husker riktig så er det ikke ekstremt mye dyrere å låne form enn BB enn en BBB, og det er først når man kommer på C (og Junk Bonds) det blir dyrt.

Nei, du har nok rett i at flyselskap er relativt dårlig rangert (og SAS er muligens ikke så mye dårligere rangert enn andre flyselskaper). Nå kalles vel også BB for junk, men det er ikke så viktig. Jeg tror, men er langt fra sikker, at BB klassifisering både kan være nokså nærme og et godt stykke i fra BBB i forhold til lånekostnad (det varierer ganske mye i forhold til hvor på BB-skalaen man er). Jeg mener å ha sett at BB kan innebære en relativt substansiell "risikopremie" (opp mot 3,5% ekstra), men her er jeg på litt usikker grunn (og burde nok sjekket litt opp, men har ikke anledning til det nå i kveld).

Nei, du har nok rett i at flyselskap er relativt dårlig rangert (og SAS er muligens ikke så mye dårligere rangert enn andre flyselskaper). Nå kalles vel også BB for junk, men det er ikke så viktig. Jeg tror, men er langt fra sikker, at BB klassifisering både kan være nokså nærme og et godt stykke i fra BBB i forhold til lånekostnad (det varierer ganske mye i forhold til hvor på BB-skalaen man er). Jeg mener å ha sett at BB kan innebære en relativt substansiell "risikopremie" (opp mot 3,5% ekstra), men her er jeg på litt usikker grunn (og burde nok sjekket litt opp, men har ikke anledning til det nå i kveld).

Nå vet jeg ikke hva gjennomsnittlig spread er på det. Har tall på det liggende i kjelleren, men fant ihvertfall hva sjansen for default (som ikke må forveksles med konkurs) er iløpet av 1 år for de forskjelige graderingene basert på historiske obligasjonslån data (1981-2003) fra S&P

AAA: 0%
AA: 0,1%
A: 0,05%
BBB: 0,37%
BB: 1,45%
B: 6,59%
CCC: 34,14%

Hvilket betyr ett selskap med BB rating som SAS vil det ifølge S&P være 1,45% sjanse for at vil defaulte på lånene.

Men ellers har du rett i at BB gjeld ofte handles med inntil 3,5% premie hvis jeg husker riktig

Det kommer vel noen milliarder inn i kassen når Spanair og aksjeene i bmi blir solgt i nærmeste fremtid. Disse har de vel ikke blitt kvitt ennå....

...og pengene fra salgene skal vel gå til ekspansjon!

Nå vet jeg ikke hva gjennomsnittlig spread er på det. Har tall på det liggende i kjelleren, men fant ihvertfall hva sjansen for default (som ikke må forveksles med konkurs) er iløpet av 1 år for de forskjelige graderingene basert på historiske obligasjonslån data (1981-2003) fra S&P

AAA: 0%
AA: 0,1%
A: 0,05%
BBB: 0,37%
BB: 1,45%
B: 6,59%
CCC: 34,14%

Hvilket betyr ett selskap med BB rating som SAS vil det ifølge S&P være 1,45% sjanse for at vil defaulte på lånene.

Men ellers har du rett i at BB gjeld ofte handles med inntil 3,5% premie hvis jeg husker riktig

Det er ikke spesielt bra da forbrukslån totaltsett i Norge har en default på under 1%.

Denne fant jeg i dag i Dagbladets papirutgave:

SAS mangler fly

For få uker siden satte selskapet 27 Dash 8 Q400 fly på bakken etter flere nestenulykker på grunn av problemer med hovedhjulene

Nå viser det seg at det ikk bare er på det europeiske markedet at selskapet sliter med kapasiteten. SAS har desperat mangel på fly som kan brukes på de interkontinentale rutene. Problemet er bare at selskapet ikke har penger til å kjøpe nye fly

Må si at denne artikkelen (riktig nok en notis) var svært tynn..... Og selv om de hadde hatt penger til å kjøpe nye fly, vil jo ikke det si at de hadde fått de på dagen, tror markedet er rimelig støvsugd, både nytt og gammelt, kjøp og leasing?

Og ikke var akkurat noen av påstandene underbygget skikkelig med relevant infomasjon. :drunk:

Last edited:

Nå, det er ikke så vanskelig å få tak på fly hvis de virkelig vil....det er da en haug med fly som står i USA på de kirkegårdene der. Der står det vel alt mulig fra B737 til B777 ++

Koster jo litt å få dem opp og gå igjen da, men likevel

Muligens litt OT, men man kan jo sammenligne med Norwegian. Nå dekkes riktignok ikke de av S&P eller Moody's, men Nordea har rated selskapet til BB- og lånet til B+, med utsikten: "stable", hvilket vel er like under SAS

http://www.norwegian.no/graphics/Investorrelations/bond/CreditAnalysisNorwegian2007-03-28.pdf

Men så til diskusjonen om risikopremie. Norwegian sitt obligasjons lån som ble tatt opp våren 2007 har en 3mnd NIBOR + 2%, hvilket per dags dato ville tilsvart 8,05% rente

http://www.norwegian.no/graphics/Investorrelations/bond/BondAgreement.pdf

Muligens litt OT, men man kan jo sammenligne med Norwegian. Nå dekkes riktignok ikke de av S&P eller Moody's, men Nordea har rated selskapet til BB- og lånet til B+, med utsikten: "stable", hvilket vel er like under SAS

BB-
B+

Hæ? Utdyp please

BB-
B+

Hæ? Utdyp please

Dette kan du lære om man får på plass en bachelorgrad i luftfart her på UiTø...(bokstavene sier noe om kredittverdighet) :-)

Kjapt klippet ut fra Wikipedia:

Investment Grade

AAA : the best quality companies, reliable and stable
AA : quality companies, a bit higher risk than AAA
A : economic situation can affect finance
BBB : medium class companies, which are satisfactory at the moment

Non-Investment Grade (also known as junk bonds)

BB : more prone to changes in the economy
B : financial situation varies noticeably
CCC : currently vulnerable and dependent on favorable economic conditions to meet its commitments
CC : highly vulnerable, very speculative bonds
C : highly vulnerable, perhaps in bankruptcy or in arrears but still continuing to pay out on obligations
CI : past due on interest
R : under regulatory supervision due to its financial situation
SD : has selectively defaulted on some obligations
D : has defaulted on obligations and S&P believes that it will generally default on most or all obligations
NR : not rated

BB-
B+

Hæ? Utdyp please

Et selskap/stat/kommune/etc er normalt rangert etter hvor kredittverdige de er. Den mest brukte skalaen er da som følger (øverst er best)

AAA
AA
A
BBB
BB
B
CCC
CC
C
D
(Itillegg kommer +/- for å dele hver kategori ytterligere opp)
Edit: Pluss noen "spesielle" kategorier under C som jeg ser TOS tok med

Denne kredittratingen bestemmer så hva slags rente bedriften man kan låne penger til. Dvs jo bedre kredittrating jo billigere er det å låne penger.

Back