TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: SAS mangler cash til å vokse
Nei, du har nok rett i at flyselskap er relativt dårlig rangert (og SAS er muligens ikke så mye dårligere rangert enn andre flyselskaper). Nå kalles vel også BB for junk, men det er ikke så viktig. Jeg tror, men er langt fra sikker, at BB klassifisering både kan være nokså nærme og et godt stykke i fra BBB i forhold til lånekostnad (det varierer ganske mye i forhold til hvor på BB-skalaen man er). Jeg mener å ha sett at BB kan innebære en relativt substansiell "risikopremie" (opp mot 3,5% ekstra), men her er jeg på litt usikker grunn (og burde nok sjekket litt opp, men har ikke anledning til det nå i kveld).
Er ikke ofte flyselskaper rangert ganske dårlig? Flyindustrien er en såpass volatil bransje at det er vanskelig å få virkelig gode kredittratinger. Uansett, hvis jeg husker riktig så er det ikke ekstremt mye dyrere å låne form enn BB enn en BBB, og det er først når man kommer på C (og Junk Bonds) det blir dyrt.
Nei, du har nok rett i at flyselskap er relativt dårlig rangert (og SAS er muligens ikke så mye dårligere rangert enn andre flyselskaper). Nå kalles vel også BB for junk, men det er ikke så viktig. Jeg tror, men er langt fra sikker, at BB klassifisering både kan være nokså nærme og et godt stykke i fra BBB i forhold til lånekostnad (det varierer ganske mye i forhold til hvor på BB-skalaen man er). Jeg mener å ha sett at BB kan innebære en relativt substansiell "risikopremie" (opp mot 3,5% ekstra), men her er jeg på litt usikker grunn (og burde nok sjekket litt opp, men har ikke anledning til det nå i kveld).