SAS: - Lyntog kan rasere flytilbudet

Det de burde gjøre er å forlenge Nord-Norge banen fra Fauske til Kirkenes før de i det hele tatt tenker på hurtigtog her i sør...

Men hvem i himmelens navn skal betale det gilde og hvordan tenker du å forrente et slikt prosjekt?
 
Lyntog til Bergen og Trondheim er noe av det mest idiotiske politiske utredningene som foregår!

Norge behøver lyntog, men ikke fra Oslo til Bergen/Stavanger/Trondheim.
Derimot burde det ha vært bygget ut lyntog fra Kristiansand til Lillehammer, Halden til Kongsberg. Det er her potensialet ligger!

Jeg tror også at utviklingen og teknologien vil gi en helt annen type brennsel i fremtiden, som vil gravlegge flyet som en miljøtrussel. Hva blir så argumentet?

Her tror jeg folk må studere partiprogrammene foran det kommende Stortingsvalget.
Folks stemme ved valget vil være avgjørende for hva som vil skje videre fremover med høyhastighetstog satsingen.
 
Men jeg sliter likevel med å forstå hvorfor mange er så skeptiske og redde for et rutenett som tar oss fra sentrum til sentrum på 2 til 2 1/2 time.
"If it ain't Boeing, I ain't going"? :p

Ellers sier jeg gjerne ja til å dra fra sentrum til sentrum med tog dersom det går like kjapt eller kjappere enn å ta fly, og dersom prisen er konkurransedyktig... Tross alt slipper jeg da irritasjonsmoment nr. 1; sikkerhets-kontrollen! ;)
 
Men hvem i himmelens navn skal betale det gilde og hvordan tenker du å forrente et slikt prosjekt?

Den samme som betaler for et eventuelt høyhastighetstog; Staten.

Høyhastighetstog har mer enn nok med å klare driftskostnadene, det vil aldri kunne nedbetale anleggskostnadene.
 
Er da enkelt å forklare hvorfor folk er redde og skeptiske, fordi de er glad i det gode gamle og ikke vil skilles med det. Nordmenn er svært så "romantiske" av seg :) (romantisk som i nasjonalromantikere etc)

Forøvrig ser jeg ikke poenget med lyntog mellom mindre byer i sør, når vi knapt har hurtigruta igjen nå i Nord. Hvorfor skal ikke vi få tog? Hvorfor skal vi bli satt i virkelig bakevja av utvikling innen infrastruktur i Norge? Hurtigruta balanserer som sagt på tynne tråder, hurtigbåtene får stadig færre avganger og 80% av bilveiene er av type ingen skillelinjer i midten.

Nei, det er nok ikke noe å "bekymre" seg reelt over enda. For vi skal faen meg ha noen gode gammeldagse togskinner opp til Troms og Finnmark før en eneste høyhastighetslinje settes opp i sør :naughty: ;)
 
Fordi volumene i nord ikke er store nok. Nord-Norge er tynt befolket og har store avstander, da er ikke tog lønnsomt.

Det argumentet kan man sikkert bruke på det meste av aktivitet i tynt befolkede områder. Vei er nok heller ikke spesielt lønnsomt i grisgrendte strøk. Flyplasser likeså. Likevel så kan det være fornuftig (men jeg er ikke sikker på at tog hele veien fra Fauske til Kirkenes nødvendigvis er så lurt - et bedre utgangspunkt er kanskje Narvik - Tromsø i første omgang).
 
De kan jo opprette taxfree-soner når hastigheten er over 300 km/t i toget, så subsidierer man jo på samme måte som utenlandstrafikken med fly i dag... :D
 
Fordi volumene i nord ikke er store nok. Nord-Norge er tynt befolket og har store avstander, da er ikke tog lønnsomt.

Kjedelig "søringargument". Tromsø er den 7 største byen i Norge. Nord-Norge er en turistattraksjon, samt bruker mange av Nord-Norges egene innbyggere nærområet som ferielokalitet. Ser ingen grunn til at det ikke skal legges toglinjer til Tromsø fra Fauske via Narvik. Det bor over 70 000 innbyggere i Tromsø (inkludert studenter som ville benyttet seg stort av et slikt tilbud) - det er mer enn mange av de byene som allerede er nevnt i denne tråden. Kongsberg har knapt 20 000 innbyggere....
 
Den samme som betaler for et eventuelt høyhastighetstog; Staten.

Høyhastighetstog har mer enn nok med å klare driftskostnadene, det vil aldri kunne nedbetale anleggskostnadene.

Jeg mener det er bedre måter å bruke skattebalernes penger på en flere hundre milliarder på høyhastighetsbane enda så mye tog entusiast jeg er.
Medlem av Norsk jernbaneklubb (medlem nr.112)siden dannelsen i 1969 og en tidlig lokførerkarriere på NSB tidlig på syttitallet.
 
Kjedelig "søringargument". Tromsø er den 7 største byen i Norge. Nord-Norge er en turistattraksjon, samt bruker mange av Nord-Norges egene innbyggere nærområet som ferielokalitet. Ser ingen grunn til at det ikke skal legges toglinjer til Tromsø fra Fauske via Narvik. Det bor over 70 000 innbyggere i Tromsø (inkludert studenter som ville benyttet seg stort av et slikt tilbud) - det er mer enn mange av de byene som allerede er nevnt i denne tråden. Kongsberg har knapt 20 000 innbyggere....

Du kan synes argumentet er så kjedelig du bare vil, men det gjør det ikke det dårlig av den grunn

Det er langt mellom Tromsø og Fauske og hvor mange reiser egentlig mellom Bodø og Tromsø? Ja, Tromsø har 70.000 innbyggere, men det hjelper lite når det ikke er noen særlig andre byer der oppe. Så hva er det egentlig du ønsker? Hvert fiskemottak skal få jernbanestasjon?

At man bør få bedre veier der og satse mer på det, ja. Men å bygge jernbane i Nord-Norge er så håpløs ide at stort sett ingen bortsett fra Hitler har faktisk gjort det tidligere. Da får man mer igjen for pengene ved å satse på vei og heller ruste de skikkelig opp fremfor å bruke milliarder på en jernbane som knapt nok vil brukes.

Lyntog av typen TGV på Østlandet er også tull pga små avstander, men dobbeltspor for intercitytrafikk rundt Oslofjorden og opp til Lillehammer med muligheter for hastigheter opp mot 200kmt derimot, vil være svært fornuftig da det i dette området bor 2,5 millioner mennesker og kapasiteten på linjenettet og ikke minst veiene allerede er sprengt
 
Last edited:
Det er langt mellom Tromsø og Fauske og hvor mange reiser egentlig mellom Bodø og Tromsø? Ja, Tromsø har 70.000 innbyggere, men det hjelper lite når det ikke er noen særlig andre byer der oppe. Så hva er det egentlig du ønsker? Hvert fiskemottak skal få jernbanestasjon?

Da får man mer igjen for pengene ved å satse på vei og heller ruste de skikkelig opp fremfor å bruke milliarder på en jernbane som knapt nok vil brukes.

Hvor har jeg skrevet at jeg vil ha jernbanestasjon på hvert fiskemottak? (Fordomsfull også, du?)

Og siden du uttaler deg så skråsikkert om hvor mye togene kommer til å brukes av oss her i Nord, kan du ikke med det samme fortelle om klimaendringene virkelig kommer til å herpe jorda? Kanskje forutse valgresultatet i September? Lottotallene på Lørdag? :D
 
Du kan synes argumentet er så kjedelig du bare vil, men det gjør det ikke det dårlig av den grunn

Det er langt mellom Tromsø og Fauske og hvor mange reiser egentlig mellom Bodø og Tromsø? Ja, Tromsø har 70.000 innbyggere, men det hjelper lite når det ikke er noen særlig andre byer der oppe. Så hva er det egentlig du ønsker? Hvert fiskemottak skal få jernbanestasjon?

At man bør få bedre veier der og satse mer på det, ja. Men å bygge jernbane i Nord-Norge er så håpløs ide at stort sett ingen bortsett fra Hitler har faktisk gjort det tidligere. Da får man mer igjen for pengene ved å satse på vei og heller ruste de skikkelig opp fremfor å bruke milliarder på en jernbane som knapt nok vil brukes.

Lyntog av typen TGV på Østlandet er også tull pga små avstander, men dobbeltspor for intercitytrafikk rundt Oslofjorden og opp til Lillehammer med muligheter for hastigheter opp mot 200kmt derimot, vil være svært fornuftig da det i dette området bor 2,5 millioner mennesker og kapasiteten på linjenettet og ikke minst veiene allerede er sprengt

Kjedelig "søringargument". Tromsø er den 7 største byen i Norge. Nord-Norge er en turistattraksjon, samt bruker mange av Nord-Norges egene innbyggere nærområet som ferielokalitet. Ser ingen grunn til at det ikke skal legges toglinjer til Tromsø fra Fauske via Narvik. Det bor over 70 000 innbyggere i Tromsø (inkludert studenter som ville benyttet seg stort av et slikt tilbud) - det er mer enn mange av de byene som allerede er nevnt i denne tråden. Kongsberg har knapt 20 000 innbyggere....

Her ble dere visst litt revet med, begge to. Hold et visst saklighetsnivå ;)

Som nevnt av meg helt til å begynne med er alle planer om Nord-Norge-banen stort sett lagt på is. Tromsbanen derimot kan muligens forsvare å bli utbygget. Det er litt på siden av lyntog-debatten, men det kan nevnes at:

-topografien Narvik-Tromsø er forholdsvis heldig, slett ikke som mellom Fauske og Narvik
-sterkt økende godstrafikk i kombinasjon med dårlig veiforbindelse
-økt eksport av bl.a fisk

Vi får se hva den planlagte utredningen kommer fram til.
 
Som nevnt er det ikke noe i veien med trafikkgrunnlaget på de foreslåtte rutene. I tillegg har de første utredningene vist at enkelte/alle linjer som er foreslått vil bli lønnsomme

Jeg kan fremdeles ikke skjønne at det er trafikkgrunnlag for med de "småbyene" i europeisk målestokk som her skal betjenes. Finnes det gode eksempler på slike bypar i Europa som drives punkt til punkt uten byer av tilsvarenede en viss størrelse som stoppesteder under veis (da tenker jeg langt større byer enn Hønefoss og Hamar)?
Et poeng som ikke er tatt opp i denne diskusjonen som er viktig er hvor mange som reiste med tog mellom de ulike destinasjonen andre steder før lyntogene kom. Dersom trafikken allerede var stor i forkant, er det ikke rart om det går riktig bra med raskere tog.

VC-10
 
Men å bygge jernbane i Nord-Norge er så håpløs ide at stort sett ingen bortsett fra Hitler har faktisk gjort det tidligere.

Hitler kan angripes for stort sett det meste. Men i logistikk og samferdselsammenheng var mannen forut for sin tid. Mannen står tross alt bak Autobahn-utbyggingen! Så han er på ingen måte et godt eksempel på håpløs vei/bane-planlegging.

Kjell Opseth derimot...
 
Jeg mener det er bedre måter å bruke skattebalernes penger på en flere hundre milliarder på høyhastighetsbane enda så mye tog entusiast jeg er.
Medlem av Norsk jernbaneklubb (medlem nr.112)siden dannelsen i 1969 og en tidlig lokførerkarriere på NSB tidlig på syttitallet.

Jeg er enig. Jeg bare peker på at dersom det skulle bli aktuelt vil det måtte være via statsbudsjettet.
 
En må huske på at Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen er helt i europatoppen hva angår antall reisende mellom byene. Så trafikkgrunnlaget er absolutt tilstede, ingen tvil om det. Men en ting er høyastighetstog, en annen ting er antall frekvenser som må til og ikke minst hvilket prisnivå man kommer til og legge seg på. Man må jo ha minst et tog i timen i peak hver vei og med utbyggingskostnadene tviler jeg på at det er mulig med billetter a la typen 299,- en vei...

Men en spennende tanke, det må jeg si:)
 
Det finnes faktisk planer om bane fra Nord-Norge via Finland og Russland for å frakte fisk til Østen...

Banen eksisterer allerede den (den norske strekningen heter Ofotbanen ;)), problemet er vel først og fremst store mengder rød tape i Moskva og Astana. Det er også ulik sporvidde, men dette finnes det gode tekniske løsninger for.
 
Back
Top