De budre vel også få unnagjort alt vedlikeholdet som allerede er på etterskudd...
Meget godt poeng Gunnar, og det vil ta mange år frem i tid.
De budre vel også få unnagjort alt vedlikeholdet som allerede er på etterskudd...
Det de burde gjøre er å forlenge Nord-Norge banen fra Fauske til Kirkenes før de i det hele tatt tenker på hurtigtog her i sør...
Lyntog til Bergen og Trondheim er noe av det mest idiotiske politiske utredningene som foregår!
Norge behøver lyntog, men ikke fra Oslo til Bergen/Stavanger/Trondheim.
Derimot burde det ha vært bygget ut lyntog fra Kristiansand til Lillehammer, Halden til Kongsberg. Det er her potensialet ligger!
Jeg tror også at utviklingen og teknologien vil gi en helt annen type brennsel i fremtiden, som vil gravlegge flyet som en miljøtrussel. Hva blir så argumentet?
"If it ain't Boeing, I ain't going"?Men jeg sliter likevel med å forstå hvorfor mange er så skeptiske og redde for et rutenett som tar oss fra sentrum til sentrum på 2 til 2 1/2 time.
Men hvem i himmelens navn skal betale det gilde og hvordan tenker du å forrente et slikt prosjekt?
Hvorfor skal ikke vi få tog?
Fordi volumene i nord ikke er store nok. Nord-Norge er tynt befolket og har store avstander, da er ikke tog lønnsomt.
Fordi volumene i nord ikke er store nok. Nord-Norge er tynt befolket og har store avstander, da er ikke tog lønnsomt.
Den samme som betaler for et eventuelt høyhastighetstog; Staten.
Høyhastighetstog har mer enn nok med å klare driftskostnadene, det vil aldri kunne nedbetale anleggskostnadene.
Kjedelig "søringargument". Tromsø er den 7 største byen i Norge. Nord-Norge er en turistattraksjon, samt bruker mange av Nord-Norges egene innbyggere nærområet som ferielokalitet. Ser ingen grunn til at det ikke skal legges toglinjer til Tromsø fra Fauske via Narvik. Det bor over 70 000 innbyggere i Tromsø (inkludert studenter som ville benyttet seg stort av et slikt tilbud) - det er mer enn mange av de byene som allerede er nevnt i denne tråden. Kongsberg har knapt 20 000 innbyggere....
Det er langt mellom Tromsø og Fauske og hvor mange reiser egentlig mellom Bodø og Tromsø? Ja, Tromsø har 70.000 innbyggere, men det hjelper lite når det ikke er noen særlig andre byer der oppe. Så hva er det egentlig du ønsker? Hvert fiskemottak skal få jernbanestasjon?
Da får man mer igjen for pengene ved å satse på vei og heller ruste de skikkelig opp fremfor å bruke milliarder på en jernbane som knapt nok vil brukes.
Hvor har jeg skrevet at jeg vil ha jernbanestasjon på hvert fiskemottak?
Du kan synes argumentet er så kjedelig du bare vil, men det gjør det ikke det dårlig av den grunn
Det er langt mellom Tromsø og Fauske og hvor mange reiser egentlig mellom Bodø og Tromsø? Ja, Tromsø har 70.000 innbyggere, men det hjelper lite når det ikke er noen særlig andre byer der oppe. Så hva er det egentlig du ønsker? Hvert fiskemottak skal få jernbanestasjon?
At man bør få bedre veier der og satse mer på det, ja. Men å bygge jernbane i Nord-Norge er så håpløs ide at stort sett ingen bortsett fra Hitler har faktisk gjort det tidligere. Da får man mer igjen for pengene ved å satse på vei og heller ruste de skikkelig opp fremfor å bruke milliarder på en jernbane som knapt nok vil brukes.
Lyntog av typen TGV på Østlandet er også tull pga små avstander, men dobbeltspor for intercitytrafikk rundt Oslofjorden og opp til Lillehammer med muligheter for hastigheter opp mot 200kmt derimot, vil være svært fornuftig da det i dette området bor 2,5 millioner mennesker og kapasiteten på linjenettet og ikke minst veiene allerede er sprengt
Kjedelig "søringargument". Tromsø er den 7 største byen i Norge. Nord-Norge er en turistattraksjon, samt bruker mange av Nord-Norges egene innbyggere nærområet som ferielokalitet. Ser ingen grunn til at det ikke skal legges toglinjer til Tromsø fra Fauske via Narvik. Det bor over 70 000 innbyggere i Tromsø (inkludert studenter som ville benyttet seg stort av et slikt tilbud) - det er mer enn mange av de byene som allerede er nevnt i denne tråden. Kongsberg har knapt 20 000 innbyggere....
Som nevnt er det ikke noe i veien med trafikkgrunnlaget på de foreslåtte rutene. I tillegg har de første utredningene vist at enkelte/alle linjer som er foreslått vil bli lønnsomme
Men å bygge jernbane i Nord-Norge er så håpløs ide at stort sett ingen bortsett fra Hitler har faktisk gjort det tidligere.
Jeg mener det er bedre måter å bruke skattebalernes penger på en flere hundre milliarder på høyhastighetsbane enda så mye tog entusiast jeg er.
Medlem av Norsk jernbaneklubb (medlem nr.112)siden dannelsen i 1969 og en tidlig lokførerkarriere på NSB tidlig på syttitallet.
Det finnes faktisk planer om bane fra Nord-Norge via Finland og Russland for å frakte fisk til Østen...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.