SAS legger ned OSL-PLQ og ARN-GDN

Har lenge lurt på hva markedet er i Palanga?
SAS har jo 3 daglige fra CPH dertil.

Noen som vet? Shipping?

BF:fly

Palanga var et veldig merkelig valg av SK, de gangene jeg har flydd har det stort sett bare vært lokal trafikk og noen norske turister. Jeg spurte agenten i PLQ om det kom mange fly hver dag, og den dagen hadde hun mye å gjøre. Det var tross alt 4 fly å handle :) pluss at vi fikk noe så sjarmerende som håndskrevne PAX lister.

Palanga er en typisk destinasjon der hub-and-spoke-modellen passer best.

Interessant at Gdansk-ruten ikke gikk fra Stockholm mens den har gått fra "alle" andre skandinaviske destinasjoner. Riktignok mest med lavprisselskaper, men SAS har jo fløyet Oslo-Gdansk med suksess i flere år.

Palanga er en typisk destinasjon der hub-and-spoke-modellen passer best.

Nå kjenner ikke jeg Palanga som destinasjon, men jeg lurer litt på hva du legger i at dette er en typisk hub and spoke destinasjon? For lite trafikk til direkteruter?

Har lenge lurt på hva markedet er i Palanga?
SAS har jo 3 daglige fra CPH dertil.

Noen som vet? Shipping?

BF:fly

Palanga er egentlig bare en liten badeby der flyplassen ligger. Destinasjonen for de aller fleste passasjerene er Klaipeda, som er Litauens 3. største by, og landets eneste havneby. Hovedvirksomheten her er blant de største skipsverftene rundt østersjøen, og mange pax som en også traff på hotellet og restauranter i byen var norske ingeniører og andre som representerte skipsverft som hadde skip under bygging i byen. For øvrig så har IKEA flere store fabrikker i området.

Mange av passasjerene var fra andre vestlige land, da SAS er det eneste større vestlige selskap som flyr på Palanga/Klaipeda, blant annet Storbritania, Tyskland, Nederland etc, men også USA og Asia. Det er vel kanskje det Flight Deck mener også med at det er en typisk hub and spoke destinasjon? Det er en for liten destinsjon til at den kan basere seg på kun norske eller kun danske pax - en må ha feed. Spesielt med 2-3 daglige avganger.

Ellers var det en del litauere som jobbet i vest europa spesielt på morgenflighten ut fra Palanga, og også noen skandinaver som forvillet seg dit på weekend tur, men de var nok i mindretall...

Dessuten er litauersk kysten/vestlandet en viktig region for olje- og jordgasindustri (LNG terminal i Butinge, rafineri i Mazeikai) - det er et ganske rikt omrade jmf med andre regioner i Litauen.

Gdansk-Stockholm var upraktisk for transit (jmf med CPH), dessuten Polakker som jobber og lever i STHLM tar ofte en bilferge fra Karlskrona eller Nynashamn underveis til PL.

Flest av Polakker i STHLM har kommet til Sverige lenge siden, hele familjer lever der og sjelden kommer til PL, mens i Norge flest av Polakker er gjestarbeidere, som pendler mellom Polen og Norge ganske ofte. Og tjener mye mye mer enn i Sverige :)

Tror at OLT Express skal apne GDN-ARN straks - da ska vi se :)

Back