SAS legger ned CPH-BKK?

Både Qatar, Etihad og Emirates er jo begunstiget af en , skal vi kalde det "god pris" på fuel...Samtidig kan jeg kun gætte mig til ,hvad de betale i pax afgifter og landingsafgifter..

De betaler det samme som andre selskaper, så det er bare en feilaktig myte. Er bare å se på regnskapstallene til Emirates, og da ser man at fuelutgiftene er på samme nivå som andre selskaper.
Midt-Østen selskapenes store fordel er først og fremst lave/ingen skatter, slik at de i prinsippet betaler nettolønn til sine ansatte. Samt de er flinke til å få opp volumene og har gunstig finansiering.
 
Tænker at de fleste europæiske selskaber har problemer med at få ordentlig økonomi i en BKK rute, når det tages i betragtning at der ikke konkurreres på lige vilkår.
"lige vilkår" er et rigtigt elastikbegreb. Så længe et givent selskab opfylder lovgivningen i det land de opererer fra ser jeg ikke noget odiøst idet. Det handler i bund og grund om at man fra samfundets side stiller de vilkår til rådighed for virksomhederne, der gør at de har en god kunkurrencesituation.
Det er pt den danske regering bestemt ikke villlig til - men det gør jo ikke at det er forkert at andre lande har andre indstillinger til sagen.
Vi kan jo ikke i 2012 sidde i "vesten" og forlange at resten af verden indretter sig på samme måde som vi gør - imperialismen er vist ved at være uddød.
 
Her er en del litt merkelig forestillinger om "rettferdig" konkurranse. Som om slikt finnes. Konkurranse er aldri rettferdig. Selskapene i Midt-Østen har en eierkonstellasjon som til forveksling minner om den SAS har. Hva med Finnair, KLM, Air France...flybransjen er full av statlig og halvstatlig eierskap med tilhørende direkte og skjult subsidiering. Skal noen klage må det være de rent privateide selskapene.

Dessuten tror jeg ikke det hjelper hverken SAS eller andre å sitte og klage på at konkurrentene har for gode betingelser. Akkurat det får det gjort fint lite med.
 
OT/spekulasjon

Jeg tror EK/EY/QR får ganske rimelige lån fra staten til sine flykjøp. Om det er tilfellet sparer de _mye_ penger på det.
 
OT/spekulasjon

Jeg tror EK/EY/QR får ganske rimelige lån fra staten til sine flykjøp. Om det er tilfellet sparer de _mye_ penger på det.

De har sikkert endel gunstig finansiering, men de benytter seg også av mer vanlig finansieringsmetoder. F.eks er jo mange av EK sine fly leaset, inkludert flere A380 som er finansiert gjennom sale-leaseback
 
OT/spekulasjon

Jeg tror EK/EY/QR får ganske rimelige lån fra staten til sine flykjøp. Om det er tilfellet sparer de _mye_ penger på det.

Og fred være da med det. Det er nu engang den måde de - måske/tilsyneladende - har valgt at skabe et godt erhvervsklima på.

Igen: som vesterlændinge kan vi ikke på nogen måde forvente at andre skal indrette sig efter vores way of life. Måske vi rent faktisk kunne lære noget om hvordan man skabe gode muligheder for erhvervslivet ved se ud over egen næsetip og droppe klynkeriet (skandinavisk nationalsport?)

Dette ment som en generel kommentar - IKKE rette mod nogen specielt på detet forum.
 
Så er SK972/973 history (fra April 2013)

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=67434

vel ikke verdens største overraskelse.

Da det lader til at "nogen" ikke kan trykke på et link for at læse en nyhed, men skal have den serveret med sølvskeer:

Essencen af artiklen er, at SAS, for at skabe flymæssig plads indenfor de begrænsede 343-ressourcer til at starte CPH-SFO (og aften EWR service) fra sommer 2013, har besluttet, at fra 8/4-2013 nedlægges SK972/973 CPH-BKK-CPH. Det siges i artiklen, at der ikke er truffet beslutning om hvad der skal ske i vinteren 2013/14 med BKK ruten. Overskriften på artiklen indikerer, at der er tale om en sæsonlukning, men det kan ikke umiddelbart genfindes i artiklen.
 
Last edited:
Re: Så er SK972/973 history (fra April 2013)

Det er vel litt misvisende å si at SK972 er "history" så lenge ruten sannsynligvis skal opereres fra november til mars...
 
Re: Så er SK972/973 history (fra April 2013)

Det er vel litt misvisende å si at SK972 er "history" så lenge ruten sannsynligvis skal opereres fra november til mars...

Det er vist "meget lidt" misvisende i og med, at det tilsyneladende er et fact, at den er væk fra 8/4-13 og efter som der står at "Hvordan beflyvningen af Bangkok i vintertrafikprogrammet for 2013/14 ser ud, er dog endnu uklart." er der ikke noget der siger at den kommer tilbage.
 
Re: Så er SK972/973 history (fra April 2013)

Det er vist "meget lidt" misvisende i og med, at det tilsyneladende er et fact, at den er væk fra 8/4-13 og efter som der står at "Hvordan beflyvningen af Bangkok i vintertrafikprogrammet for 2013/14 ser ud, er dog endnu uklart." er der ikke noget der siger at den kommer tilbage.

Vel, ditt sitat er hva en journalist i check-in skriver. I den offisielle info vi har fått står det rimelig klart:

"Fra at være en destination vi har fløjet hele året, bliver ruten til den thailandske hovedstad nu fløjet, når der er flest passagerer, nemlig fra november til marts. Vi kommer fortsat til at flyve til Bangkok i højsæsonen ved at justere kapaciteten på andre ruter i vintersæsonen."

Det som visstnok er noe uklart er om SAS kommer til å fortsette med det maintenance check som nå blir utført i løpet av det 10 timer lange groundstop en har i dag, eller om det til vinteren blir en normal turn-around.
 
Re: Så er SK972/973 history (fra April 2013)

Vel, ditt sitat er hva en journalist i check-in skriver. I den offisielle info vi har fått står det rimelig klart:

"Fra at være en destination vi har fløjet hele året, bliver ruten til den thailandske hovedstad nu fløjet, når der er flest passagerer, nemlig fra november til marts. Vi kommer fortsat til at flyve til Bangkok i højsæsonen ved at justere kapaciteten på andre ruter i vintersæsonen."

Det som visstnok er noe uklart er om SAS kommer til å fortsette med det maintenance check som nå blir utført i løpet av det 10 timer lange groundstop en har i dag, eller om det til vinteren blir en normal turn-around.
Fint, eftersom jeg ikke ser interne SAS dokumenter kan jeg kun forholde mig til hvad der er tilgængeligt med info da jeg skrev det jeg skrev.

Når det så er sagt, så har SAS jo også indtil nu hævdet at der ikek skule skæres noget andet, så personligt tror jeg nok ikke så meget på at den kommer tilbage.
 
Re: Så er SK972/973 history (fra April 2013)

I utgangspunktet trist, men vi må huske på at Bangkok/Thailand er en destinasjon som er veldig tilgjengelig for oss skandinaver.

La oss heller glede oss over at vi atter kan fly direkte til vestkysten. Mange har nok savnet ruten til SEA. Personlig tror jeg det er mer liv laga for en rute til SFO eller LAX, så det blir spennende å følge utviklingen.

Også var det jo snakk om en rute fra OSL/SVG til Houston?

Uansett, lykke til SAS.
 
Re: Så er SK972/973 history (fra April 2013)

Da var det slutt på den morroa.
Har vært EBG hos SAS i en årekke (2 stk. t/r Norge-Bkk i økonomi-extra for året)
Kommer vel aldri til å oppnå lignende status igjen hos noe flyselskap uten at det koster skjorta.
Det jeg vil savne mest er nok loungene i København og Bangkok.
 
Re: Så er SK972/973 history (fra April 2013)

Fint, eftersom jeg ikke ser interne SAS dokumenter kan jeg kun forholde mig til hvad der er tilgængeligt med info da jeg skrev det jeg skrev.

Når det så er sagt, så har SAS jo også indtil nu hævdet at der ikek skule skæres noget andet, så personligt tror jeg nok ikke så meget på at den kommer tilbage.

Hvis jeg ikke tar feil så er vel denne teksten den samme som pressemeldingen. Og; SAS har vel aldri hevdet at det ikke skulle skjæres i noe annet...? Det var vel nettopp det de sa ved at de sa ifra at åpningen av SFO ikke skulle medføre flere fly, men de ville hverken bekrefte eller avkrefte at andre ruter ville kuttes...

Nå er de ihvertfall veldig klare på at ruten skal tas opp igjen til vinteren, og så får vi andre tro hva vi vil. Men det er ihvertfall en veldig dyr løsning hvis de kjører i gang med salg for neste vinter hvis de egentlig har tenkt å lukke ruten helt.
 
Re: Så er SK972/973 history (fra April 2013)

I utgangspunktet trist, men vi må huske på at Bangkok/Thailand er en destinasjon som er veldig tilgjengelig for oss skandinaver.

La oss heller glede oss over at vi atter kan fly direkte til vestkysten. Mange har nok savnet ruten til SEA. Personlig tror jeg det er mer liv laga for en rute til SFO eller LAX, så det blir spennende å følge utviklingen.

.

Fra Norge har vi vel stort sett alltid hatt tilgang til vestkysten med dette ene flybyttet?

Tror Icelandair fremdeles flyr til SEA og det temmelig kjapt.
 
Back
Top