SAS legger ned CPH-BKK?

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
BKK ryker i mars
http://www.takeoff.dk/news/23593

Der har været flere gisninger, som kunne pege på stop for København-Bangkok, og det bliver, efter hvad takeoff.dk erfarer, også tilfældet. Det er planen at lukke ned med udgangen af marts, når sommerfartplanen starter, og i hvert holde lukket hele sommeren med en svag mulighed for en start igen om et års tid. Dybest set regner man næppe med at komme i gang igen
 
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Det er vel opplagt at SAS flytter materiell fra BKK til SFO grunnet formodentlig bedre inntjening, men er det kjent hvorvidt BKK har vært et tapssluk eller ei?
 
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Da har vi fått beviset på at SAS leker stolleken med langdistanseflåten. Komplett latterlig.
 
Så du mener det er latterlig å prøve å opptimalisere driften?? Bedre at SAS har økonomiske problemer, enn at de legger ned BKK?
 
Da har vi fått beviset på at SAS leker stolleken med langdistanseflåten. Komplett latterlig.

Hvad er det det er så latterligt ved at ændre sit ruteprogram, hvis man mener man kan optimere og øge indtjeningen?

Det er vel noget alle flyselskabet gør kontinuerligt.

Men når det er SAS - så er det latterligt?
 
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Jeg synes det vil være merkelig om ikke SAS tjener penger på BKK. Har vel flydd den ruta 6-8 ganger selv og det har vært fullt hus hver eneste gang. Likeledes har det vært fullt hus de gangene jeg har hatt bekjente som har reist på den ruta.

Prisene har alltid ligget godt over Thai sine priser, og når jeg ser prisene til SFO er de jo tilsvarende prisene til BKK. Dessuten er avstanden til SFO 116 miles lenger enn til BKK, uten at det gjør den store forskjellen. Så hvis full buss til BKK ikke tjener penger med de prisene, så lurer jeg på hvordan full buss til SFO kan gjøre bedre butikk?

Dessuten er vel BKK en større Star-HUB enn det SFO er? Eller satser man ikke på videreforbindelser kanskje?

Jeg synes dette er merkelig. Hadde heller ønsket at SAS hadde hyrt inn en ekstra 340 og ekspandert litt i stedet!

BF:cool2
 
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Jeg synes det vil være merkelig om ikke SAS tjener penger på BKK. Har vel flydd den ruta 6-8 ganger selv og det har vært fullt hus hver eneste gang. Likeledes har det vært fullt hus de gangene jeg har hatt bekjente som har reist på den ruta.


BF:cool2
fuld hus er ikke lig høj indtjening. Selvom priserne i udgangspunktet ser ens ud, siger det jo ikke noget om gennemgangspriser altså hvis mange af pax på CPH-BKK skal videre til andre steder/kommer fra andre steder er det jo prisen på hele strækket der er afgørende for hvor meget SK kan putte i lommen for CPH-BKK strækningen.
Desuden har BKK flyet et stort/lang groundstop i BKK der økonomisk set er uproduktivt (mener det er i størrelsesordenen 10 timer) hvis du ved at slinge flyet til SFO istedet kan have kortere groundstop, får du en bedre udnyttelse af flyet og dermed bedre økonomi selv hvis dit argumenet med ens priser er validt.

Når der samtidig er rygter om TG's faste anden daglige frekvens til BKK, og det faktum at der ikke er andre direkte konkurrenter på SFO, giver det bytte da rigtig rigtig god mening. Ydermere ved at flyve direkte til vestkysten, skabes mere plads på ORD/EWR flyvningerne idet de så ikke behøver lægge sæder til connecting traffic videre vestpå, men de sæder kan i stedet bruges på dels lokal trafik dels øget sats på connecting til midvesten/canada etc.

Alt i alt et totalt set bedre produkt for SAS og - tilsyneladende - en bedre indtjening. I en verden med begrænsede flyressourcer er det da ganske enkelt optimalt for alle andre end BKK flyspottere der ikke længere ser SK 343 lokalt.
 
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Er litt enig med AFG, men er ikke helt overbevist om artikkelen er riktig. Man skal ha ganske rå forventninger til fortjenesteforbedring for å gjøre et slikt bytte i kapasitet, og jeg sliter litt med å se at Frisco er slik en 'Holy Grail' - MEN jeg kjenner ikke beregningene...
 
SAS legger ned København-Bangkok

Så ikke at noen hadde startet denne tråden allerede, så endrer denne posten til følgende som slår meg som fornuftig:

Burde ikke SAS nettopp satse på langruter vestover? Finnairs salgsargumenter om at de har de korteste rutene østover er jo gode argumenter.
 
Last edited:
Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Det blir i alle tilfeller spennende for DY at SK dropper BKK. Vi kan vel da med nokså stor sikkerhet forvente oss en ganske stor satsning på OSL - BKK med DY?
 
Last edited by a moderator:
Jeg har også flydd denne ruten ganske mye.
Og jeg kan ikke huske jeg har sett ledige seter ombord.

Jeg var dønn sikker på at ruten gikk svært godt økonomisk.
Det må jo bare bety som allerede nevnt før i tråden at belegg og inntjening er to helt forskjellige ting.
 
Mer rimligt vore väl om DY satsade på CPH-BKK för att fylla tomrummet efter SK?
SAS har aldrig flugit OSL-BKK.
Kjos har vid flera tillfällen fastslagit att Stockholm Arlanda kommer vara av största betydelse för DYs asiensatsning. Jag är osäker på om OSL kommer få speciellt många DY asienlinjer. OSL ligger ju helt fel geografiskt för omfattande asientrafik.
 
Det er jo ikke akkurat sånn at det savnes konkurranse til SFO heller. Ok, fint for de som bor i Danmark eller i Skåne og som kan reise direkte med SAS, men for mange andre i Skandinavia som uansett må reise med 1 mellomlanding så finnes det f eks:

British Airways, SWISS, Lufthansa, United, KLM og Air France å velge mellom. Hva er det egentlig SAS hadde tenkt å konkurrere på her?
 
Veldig skuffende av SK. Når de lanserer en stor nyhet på bekostning av en annen synes jeg det er tragisk.. Uff og uff..
 
Mer rimligt vore väl om DY satsade på CPH-BKK för att fylla tomrummet efter SK?
SAS har aldrig flugit OSL-BKK.
Kjos har vid flera tillfällen fastslagit att Stockholm Arlanda kommer vara av största betydelse för DYs asiensatsning. Jag är osäker på om OSL kommer få speciellt många DY asienlinjer. OSL ligger ju helt fel geografiskt för omfattande asientrafik.

Nå er det vel mange grunner til at SAS har hatt sine ruter fra CPH, og noen av disse årsakene er at man har bygget opp sitt rutenettverk med CPH som hub. Da er det naturlig at langrutene går fra hovedhub'en. Det betyr ikke at dette nødvendigvis er en god løsning for et selskap som DY.

Hva angår OSL kontra ARN og asiatrafikk, så blir det vel litt søkt å si at OSL ligger "helt feil geografisk". Ja, ARN ligger lenger øst, men det er neppe veldig avgjørende for en helhetsvurdering.
 
Jeg ser at det er selvfølgelig null forståelse for LN-AFG sin uttalelse her inne – men jeg er ikke uenig.

SAS er vel i utgangspunktet for kundene – og det er nok ikke umulig kundene synes dette virker mer userioest enn oss forumtroll?

Det gir jo ikke noe godt bilde ut av og kan vel for noen som ikke jobber i bransjen likne krampestrekninger? Hvis det da også som noen spår her inne blir til at SFO ikke blir veldig langvarig så hjelper jo ikke dette heller. De fleste kunder liker jo at det er litt consistency på hva man blir tilbudt der ute.

Tror neppe kundene går i dybden på hvordan SAS spiller sjakk med rutene sine og tenker – ”ja dette burde de”. Slik tenker i alle fall ikke jeg.

Jeg sitter igjen med inntrykket ”fikk de ikke til dette engang?”
 
Lokalmarked ARN-BKK er en god del större enn OSL-BKK. Det overrasker ikke at DY velger a fly til Östen fra ARN... For Nordmenn som ikke bor i OSL omrade blir disse flygninger trolig lite attraktiv, fordi DY ikke har feeder-flygninger til/fra ARN som kan mate inn flere pax.
 
Back
Top