SAS legger ned baser i Stavanger og Trondheim

Her må jeg ærlig innrømme at jeg ikke ser business caset. Gitt at norsk innenriks har vært og sannsynligvis blir viktig for SAS er beslutningen vanskelig å forstå og rar siden DY har disse basene fortsatt (p.t.). Mon tro om det er en konsekvens (som ingen vil innrømme) av at den norsk stat ikke er på eier siden? [emoji51]
 
Tror nok konspirasjonsteorien din er litt på jordet her. :) Dette er så lett som at flere baser fører til mer kompleksitet, som fører til mer kostnader. Ikker verre enn som så......
 
Problemet her er at SAS heller aldri har klart og benytte seg av fordelene med slike baser, slik at det da kun har blitt en utgiftspost, uten at det vel har gitt de helt store operasjonelle fordelene

Ellers blir ikke norsk innenriks mer eller mindre viktig, om man har ansatte som starter jobben sin her eller der
 
Problemet her er at SAS heller aldri har klart og benytte seg av fordelene med slike baser, slik at det da kun har blitt en utgiftspost, uten at det vel har gitt de helt store operasjonelle fordelene

Ellers blir ikke norsk innenriks mer eller mindre viktig, om man har ansatte som starter jobben sin her eller der

Det er også mitt inntrykk. Det er smått meningsløst når OSL basert crew overnatter i SVG og TRd, men crew med base der flyr passivt til OSL for å starte produksjonen der.
 
Dette virker som dårlig planlegging av SAS. At man ikke klarer å sette opp arbeidsplaner og utnytte de mulighetene som ligger i å ha bemanningsbaser på de største destinasjonene er for meg helt ubegripelig. Det må da være dyrt å ha fullt av folk liggende unødvendig på hotell hver natt...
 
Last edited:
Absolut overraskende at SAS velger vekk disse to Crew-Baser. BGO next??

En ting bör nevnes. Bransjen forandrer seg så hurtig nå og for SAS vil det spille ikke stort rulle om folk ligger på hotell eller ikke. Nye CC har relativ darlige betingelser alrede og bare vent hvor ille disse betingelser vil være etter Corona ... Race to the bottom

Slik som det står nå så vil flybransjen ikke bare miste sine største talenter under Corona-krisen men også transformere seg til en low-pay bransje for mange år fremover. Det er ikke sunn på langt sikt, fordi dårlig betalte ansatte vil ikke være kunder i ditt bedrift ...
 
SAS vil fremover ha baser på OSL, ARN og CPH. Operasjonelt har nedleggelsen av TRD/SVG-basene tilnærmet null effekt.
 
Siste rest av Braathens arven som nå forsvinner? (Bortsett fra en håndfull 737-705 maskiner som også snart er historie.)
 
Etter å ha opplevd/vært nære på et par base-stenginger og hørt begrunnelsene for dem er der en likhet mellom hva som sies i alle tilfeller. Selvfølgelig blir det begrunnet med effektivisering og en kan noen ganger til en viss grad se det mens andre ganger virker det som om noen skal flytte en utgiftspost fra et Excel regneark til et annet og vise til hvor flinke de har vært... :rolleyes:

Problemet med små baser (av og til med rette kalt livsstilbaser) er at der er begrenset med flyging ut fra basen. Joda, der kan være "mange" flyginger men stort sett er det første flyet ut og siste flyet inn hvor de som bor der er veldig praktiske å ha. I tillegg er der kanskje noen lengre turer som f.eks. "Syden" om sommeren, men dette er jo et begrenset tidsrom og begrenset antall flyginger per uke. Problemet med første ut og siste inn er at det er som regel altfor lenge mellom dem til at en kan ha det i samme skift uten at det involverer hotell og hva en kaller "split duty". Dermed blir det vanskelig å oppnå noe i nærheten av ønsket totaltid per år etc. som ofte er målet for effektivitet.
I tillegg har en svært begrenset nytte av mannskap som er på standby da det er så få slinger som starter på basen slik at en ofte kan regne standby som fridag når de første flyene har reist om morgenen. Siden der er færre mannskap er der også mindre sjanse for at noen er syke o.s.v. Dette er jo fantastisk for de som jobber der, selvfølgelig (been there, done that), men kanskje ikke det mest effektive totalt sett om en skal stikke fingeren i jorda og tenke seg om... Det gjør det selvfølgelig ikke mindre trist for de som blir berørt av dette.

Det at det fungerer for Norwegian kan jo være at de har flere flyginger med utgangspunkt i småbasene og slinger som fungerer bedre. Det er ikke nødvendigvis en målestokk for andre selskap. Det å få en skiftplan til å gå opp på en effektiv og lovlig måte er ikke så enkelt som en skulle tro. Jeg er bare glad for at de ikke lages av flygere og kabinbesetning selv om vi er selverklærte verdensmestere i alt som har med det operasjonelle å gjøre :p
 
Last edited:
Det å få en skiftplan til å gå opp på en effektiv og lovlig måte er ikke så nkelt som en skulle tro. Jeg er bare glad for at de ikke lages av flygere og kabinbesetning selv om vi er selverklærte verdensmestere i alt som har med det operasjonelle å gjøre :p

Ta det fra en som har forsøkt å lage en løsning for skiftplanlegging i helsesektoren. Det er et sant helvete :old
 
Etter å ha opplevd/vært nære på et par base-stenginger og hørt begrunnelsene for dem er der en likhet mellom hva som sies i alle tilfeller. Selvfølgelig blir det begrunnet med effektivisering og en kan noen ganger til en viss grad se det mens andre ganger virker det som om noen skal flytte en utgiftspost fra et Excel regneark til et annet og vise til hvor flinke de har vært... :rolleyes:

Problemet med små baser (av og til med rette kalt livsstilbaser) er at der er begrenset med flyging ut fra basen. Joda, der kan være "mange" flyginger men stort sett er det første flyet ut og siste flyet inn hvor de som bor der er veldig praktiske å ha. I tillegg er der kanskje noen lengre turer som f.eks. "Syden" om sommeren, men dette er jo et begrenset tidsrom og begrenset antall flyginger per uke. Problemet med første ut og siste inn er at det er som regel altfor lenge mellom dem til at en kan ha det i samme skift uten at det involverer hotell og hva en kaller "split duty". Dermed blir det vanskelig å oppnå noe i nærheten av ønsket totaltid per år etc. som ofte er målet for effektivitet.
I tillegg har en svært begrenset nytte av mannskap som er på standby da det er så få slinger som starter på basen slik at en ofte kan regne standby som fridag når de første flyene har reist om morgenen. Siden der er færre mannskap er der også mindre sjanse for at noen er syke o.s.v. Dette er jo fantastisk for de som jobber der, selvfølgelig (been there, done that), men kanskje ikke det mest effektive totalt sett om en skal stikke fingeren i jorda og tenke seg om... Det gjør det selvfølgelig ikke mindre trist for de som blir berørt av dette.

Det at det fungerer for Norwegian kan jo være at de har flere flyginger med utgangspunkt i småbasene og slinger som fungerer bedre. Det er ikke nødvendigvis en målestokk for andre selskap. Det å få en skiftplan til å gå opp på en effektiv og lovlig måte er ikke så enkelt som en skulle tro. Jeg er bare glad for at de ikke lages av flygere og kabinbesetning selv om vi er selverklærte verdensmestere i alt som har med det operasjonelle å gjøre :p

Mitt inntrykk er at SVG typisk har hatt tre Oslo-fly på overnatting, slik at det er det tredje siste inn som er først ut. Det blir ikke vel veldig lang overnatting, men mulig lang nok til å unngå split duty?

Uansett er vel dette historie, og det går vel et år eller tre før man er tilbake på samme frekvens.
 
Mitt inntrykk er at SVG typisk har hatt tre Oslo-fly på overnatting, slik at det er det tredje siste inn som er først ut. Det blir ikke vel veldig lang overnatting, men mulig lang nok til å unngå split duty?

Uansett er vel dette historie, og det går vel et år eller tre før man er tilbake på samme frekvens.

10 timer er det som minimum trengs fra checkout til neste morgens checkin. Dette gjelder på nattstopp mens det trengs 12 timer på hjemmebase. Dvs en maskin som parkerer kl 22 kan i teorien være klar for checkin kl 08:20 med avgang 09:00.

Det betyr at crew som har checkout kl 20:00 foregående dag kan ha innsjekk neste dag kl 06:00 og avgang kl 06:40.

Med split duty kan man ha mindre hvile, men da kan man bare returnere til basen neste morgen
 
Back
Top