SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Status
Not open for further replies.
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Loungene og de andre serveringsstedene på Gardermoen er Ullensaker Kommunes ansvar og bevillingen kommer derfra. Vilkårene i bevillingen fra tidligere tider kan sikkert finnes for de som er interessert ved å be om innsyn i kommunens dokumenter.

Bevillingen følger forøvrig norsk lov uansett om det er utland eller innland. Så det er begrenset til 0600-0300 for gr. 1/2 og 1300-0300 for gr. 3. Som jeg har skjønt det så er det ulike regler for steder utenfor og innenfor sikkerhetskontrollen. Siden innenlandsflyvninger var utenfor sikkerhetskontrollen før, så kan det være årsak til ulike regler.
 
Last edited:
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Hva er da grunnen til at spriten ikke settes frem før 1300 i loungen?

Det har nok ikke noe med internasjonal sone å gjøre. Ingen av dem som selger alkohol på utenlandsavdelingen selger vel alkohol uten avgifter meg bekjent.

Hos Color Line Sandefjord-Strømstad og Norge - Danmark selges ikke brennevin før kl 1300, eller i det man kommer inn i internasjonalt farvann. (Det som kommer først.)

Så det er nok grunnen til at man ikke setter frem tøysevannet i loungen kl 1300 også.

BF:drunk:
 
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Loungene og de andre serveringsstedene på Gardermoen er Ullensaker Kommunes ansvar og bevillingen kommer derfra. Vilkårene i bevillingen fra tidligere tider kan sikkert finnes for de som er interessert ved å be om innsyn i kommunens dokumenter.

Bevillingen følger forøvrig norsk lov uansett om det er utland eller innland. Så det er begrenset til 0600-0300 for gr. 1/2 og 1300-0300 for gr. 3. Som jeg har skjønt det så er det ulike regler for steder utenfor og innenfor sikkerhetskontrollen. Siden innenlandsflyvninger var utenfor sikkerhetskontrollen før, så kan det være årsak til ulike regler.

Og så fort klokka slår 06.00 så er de ivrigste charterturistene på plass. SÅ ja alkoholloven følges i høyeste grad på Gardermoen.
 
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Så det er nok grunnen til at man ikke setter frem tøysevannet i loungen kl 1300 også.

BF:drunk:

Ja, men barene på OSL selger sterke saker tidligere....akkurat det husker jeg fra utdrikkningslaget mitt:p
 
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Meg bekjent har helsedirektoratet strammet inn sin praksis de siste årene. Dukker jo stadig opp saker hvor de slår ned på bla. Bildebruk av øl i matomtale.

Men hadde da vært meget interessant å vite hvordan loungen kan gjøre som den gjør.
 
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Det har nok ikke noe med internasjonal sone å gjøre. Ingen av dem som selger alkohol på utenlandsavdelingen selger vel alkohol uten avgifter meg bekjent.

Hos Color Line Sandefjord-Strømstad og Norge - Danmark selges ikke brennevin før kl 1300, eller i det man kommer inn i internasjonalt farvann. (Det som kommer først.)

Så det er nok grunnen til at man ikke setter frem tøysevannet i loungen kl 1300 også.

BF:drunk:

Nei, det var det som var poenget mitt også; at alkoholloven gjelder uansett sone. :)

Det var nok heller noen som sov på jobb da Someone ble drukket ut. ;)
 
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Det var nok heller noen som sov på jobb da Someone ble drukket ut. ;)

Du har nok rett, vi fikk øl, men måtte skaffe tøysevannet selv og drikke det i smug. Hadde helt glemt den detaljen
 
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Skjenking ombord omfattes av en statlig skjenkebevilling for fly. Med mindre det er noen unntak jeg ikke har fått med meg, kreves det vanlig kommunal skjenkebevilling for lounger og serveringsteder på flyplassen, uavhengig av om disse ligger på innland eller utland.


Du har trolig helt rett. De overordnede begrensninger dreier seg rundt nasjonale regulativ (selv om den enkelte bevilling på bakken håndteres kommunalt).

Likevel, der er soner som er unntatt statlige avgifter, som f.eks. ambassader og transittområder i lufthavner (lounger, taxfree).

Slik jeg forstår det, og har lest meg til, er fly i innenriktsfart underlagt akkurat de samme reguleringer som alle andre i kongeriket. Til vanns, lands, og i luften med. Altså: Hadde SAS servert gratis alkohol til sine PLUS-reisende på domestic, ville vi vært flere som hadde klødd oss i hodet.

Spørsmålene er: Hva i huleste drev Braathens med (på fredager for få år tilbake), og - hva kan vi kunder forvente i innenriksloungene? Og, kanskje viktigst: hvorfor er dette så underkommunisert fra SAS i denne store omleggingen som vi helst skal elske?
 
Last edited:
Alt av servering (altså hva du måtte ønske) er gratis/inkludert på SAS-Plus. Så dette er allerede lansert, for lenge siden.

Til det første, så er det bare å lese hva du selv skrev som jeg svarte på så kanskje du forstår. Lykke til.

Takk for vennlige lykkeønskninger.

Som SAS-kunde/kjøper (tidvis motvillig) av det nye fullprisproduktet, vil jeg likevel forestille meg at også jeg kan få mene noe om den betydelige omleggingen i produkt på europarutene.

Din (du representerer faktisk SAS her, men du får kanskje assistanse?) milde antydning om at man nærmest får det man peker på i PLUS, er veldig langt fra det jeg erfarte på mine to internasjonale flyvninger i inneværende måned.

Det var lite å peke på, med andre ord. Mine medpassasjerer og jeg fikk utdelt en liten "meny" som mest av alt lignet en kiosk/bensinstasjonmat/nistepakke. Hva er såkalt valgfrihet verd da? Som nevnt over, vi var flere som var glade for å ha kjøpt "niste" på flyplassen.

Husk også: Du får lønn når du er om bord. Premium-kunder, meg inkludert, betaler flere tusen kroner. Hver gang. Noen av oss vil gjerne fortsette velge SAS der det er relevant.
 
Last edited:
Takk for vennlige lykkeønskninger.

Som SAS-kunde/kjøper (tidvis motvillig) av det nye fullprisproduktet, vil jeg likevel forestille meg at også jeg kan få mene noe om den betydelige omleggingen i produkt på europarutene.

Din (du representerer faktisk SAS her, men du får kanskje assistanse?) milde antydning om at man nærmest får det man peker på i PLUS, er veldig langt fra det jeg erfarte på mine to internasjonale flyvninger i inneværende måned.

Det var lite å peke på, med andre ord. Mine medpassasjerer og jeg fikk utdelt en liten "meny" som mest av alt lignet en kiosk/bensinstasjonmat/nistepakke. Hva er såkalt valgfrihet verd da? Som nevnt over, vi var flere som var glade for å ha kjøpt "niste" på flyplassen.

Husk også: Du får lønn når du er om bord. Premium-kunder, meg inkludert, betaler flere tusen kroner. Hver gang. Noen av oss vil gjerne fortsette velge SAS der det er relevant.

Men det jeg svarer på og kommenterer (noe jeg trodde du hadde forstått, men åpenbart ikke) er hvordan konseptet skal være og er ment å være.
At du ved et par anledninger ikke har fått dette, er sterkt beklagelig og helt uakseptabelt.
Det er også noe som bør klages på til SAS, for er det slik du gir inntrykk av her, så har dere ikke fått i nærheten av hva dere skulle hatt av service om bord.
Når det gjelder menyen, så er det igjen noe helt annet.
Jeg personlig har meninger om den, og det vet jeg mange andre også har. Jeg er ganske sikker på at den vil bli justert.
Men det som er å få på plus er (jeg vil kalle dette valgfrihet)
Mat (Sandwich, salat, varm wrap)
Snacks, som potegull, søtsaker a`la muffins, lys og mørk sjokolade, og en type energi bar.
Av drikke finnes mineralvann, øl og vin, samt drinker på utland. De aller fleste klarer å finne en eller flere ting de vil ha, liker, og setter pris på. Men åpenbart ikke alle.
Jeg har mine meninger om denne menyen og utvalget, men hav jeg mener om dette har ikke noe på dette forumet å gjøre.
Men jeg håper og tror at når du har så sterke meninger om dette, at du også tar deg tid til å sende en tilbakemelding om hav du mener om dette via SAS sin webside.

PS jeg vet hvem jeg jobber for, og hva jeg gjør. Jeg svarer på emner jeg vet at jeg kan svare på, og som jeg vet er korrekt.
Jeg sitter tett på mange prosesser, og er involvert i mye, så jeg kan faktisk svare korrekt på mye.
 
Last edited by a moderator:
Men det som er å få på plus er (jeg vil kalle dette valgfrihet)
Mat (Sandwich, salat, varm wrap).

Jeg må nesten få spørre, ettersom jeg ikke har prøvd Plus. Man får altså velge mellom disse tre alternativene uansett i Plus, men ikke i Go?

Jeg har fløyet tre ganger i Go og ikke hatt disse valgene, selv om jeg satt der betalingsvillig med lomma full av kredittkort og penger, da flighten gikk på feil tidspunkt eller var for kort, som beskrevet her:
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=860099&postcount=528

Ettersom flighten var etter kl. 0900, og tok mindre enn en og en halv time, kunne vi velge mellom sandwich - og ikke noe annet. (Og potetgull eller muffin). Det var sandwich med ost og sandwich med kylling å velge mellom, jeg valgte kylling, jeg synes ikke den var god. 2 x sandwich + 2 x Ramlösa + 1 rødvin = NOK 185!

Frokosten serveres ikke etter kl. 0900 og salat og wrap serveres ikke hvis flighten er under 1:30. Forstår jeg deg rett tas altså salat og wrap ombord til Plus-passasjerer, men nektes solgt til Go-passasjerer?
 
Last edited:
Jeg må nesten få spørre, ettersom jeg ikke har prøvd Plus. Man får altså velge mellom disse tre alternativene uansett i Plus, men ikke i Go?

Jeg har fløyet tre ganger i Go og ikke hatt disse valgene, selv om jeg satt der betalingsvillig med lomma full av kredittkort og penger, da flighten gikk på feil tidspunkt eller var for kort, som beskrevet her:
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=860099&postcount=528



Frokosten serveres ikke etter kl. 0900 og salat og wrap serveres ikke hvis flighten er under 1:30. Forstår jeg deg rett tas altså salat og wrap ombord til Plus-passasjerer, men nektes solgt til Go-passasjerer?

Menyen i Plus og Go er den samme, og den er avhengig av lengden på flyturen. Det kan sikkert skje at man er tom for noe før vogna kommer bak til Go. Har også opplevd at de ikke har hatt enkelte ting i Plus, selv om lengden på flyturen tilsier at de skulle ha det. Big deal, slik er det hos alle selskaper innimellom.

Takker for gode/tålmodige redegjørelser fra SAS-Steward, som vanlig. Har forøvrig sendt en mail til CR angående menyen, siden SAS hadde fått litt lite tilbakemeldinger ;)
 
Menyen i Plus og Go er den samme, og den er avhengig av lengden på flyturen. Det kan sikkert skje at man er tom for noe før vogna kommer bak til Go. Har også opplevd at de ikke har hatt enkelte ting i Plus, selv om lengden på flyturen tilsier at de skulle ha det. Big deal, slik er det hos alle selskaper innimellom.

Takker for gode/tålmodige redegjørelser fra SAS-Steward, som vanlig. Har forøvrig sendt en mail til CR angående menyen, siden SAS hadde fått litt lite tilbakemeldinger ;)

Big deal? Det har da ikke noe med saken å gjøre om det av og til er utsolgt, det har intet med det jeg skriver å gjøre?

Det jeg mener er at det SAS-Steward sier blir misvisende. Det er min oppfatning at mange av SAS sine flyginger er på mindre enn 1:30, særlig hvis man tar utgangspunkt i CPH. Det betyr at man IKKE har mye å velge mellom, man har sandwich - og sandwich, og i henhold til det du sier er utvalget like dårlig både i Go og Plus.

At jeg ikke likte sandwichen er nå min personlige oppfatning, andre mener kanskje at den er god. Men jeg fant den så lite velsmakende at jeg ikke har brukt penger på dem etterpå og ikke kommer til å gjøre det i fremtiden heller. Og da jeg er en person som unngår overdrevet inntak av karbohydrater (unntatt øl) er muffins og potetchips også uaktuelt. Så da begrenser det seg til å kjøpe kun en øl (eller en mineralvann hvis jeg skal kjøre bil etterpå), ikke engang en pose nøtter har de klart å få med i caféen.

I media om dagen kan vi lese at Ryanair synes salget om bord er så viktig for inntektene at de vurderer ansettelsesforholdet til cabincrew som ikke selger nok.

Andre flyselskap har et så lite og dårlig tilbud ombord at passasjerene avstår fra å kjøpe, og nærmest bevisst avstår fra denne inntektskilden. (Jeg har ikke testet Ryanairs mat, aner ikke noe om kvalitet og smak på denne).

Men her er kanskje ett eksempel til på hvorfor noen flyselskap tjener gode penger, og andre ikke?
 
Last edited:
Digresjo: Osteburgeren du får på Ryanair er kanskje det verste som serveres på et fly.

Syns wrapen er helt ok, men forstår godt at de som flyr mye fort blir lei av menyen. Ellers liker jeg det nye konseptet ganske så godt :)
 
Big deal? Det har da ikke noe med saken å gjøre om det av og til er utsolgt, det har intet med det jeg skriver å gjøre?

"Big deal" var siktet til min erfaring om at det var tomt i ny og ne, det var ikke et svar til deg. Kun de to første setningene i mitt innlegg var et svar det jeg quotet.
 
Big deal? Det har da ikke noe med saken å gjøre om det av og til er utsolgt, det har intet med det jeg skriver å gjøre?

Det jeg mener er at det SAS-Steward sier blir misvisende. Det er min oppfatning at mange av SAS sine flyginger er på mindre enn 1:30, særlig hvis man tar utgangspunkt i CPH. Det betyr at man IKKE har mye å velge mellom, man har sandwich - og sandwich, og i henhold til det du sier er utvalget like dårlig både i Go og Plus.

At jeg ikke likte sandwichen er nå min personlige oppfatning, andre mener kanskje at den er god. Men jeg fant den så lite velsmakende at jeg ikke har brukt penger på dem etterpå og ikke kommer til å gjøre det i fremtiden heller. Og da jeg er en person som unngår overdrevet inntak av karbohydrater (unntatt øl) er muffins og potetchips også uaktuelt. Så da begrenser det seg til å kjøpe kun en øl (eller en mineralvann hvis jeg skal kjøre bil etterpå), ikke engang en pose nøtter har de klart å få med i caféen.

I media om dagen kan vi lese at Ryanair synes salget om bord er så viktig for inntektene at de vurderer ansettelsesforholdet til cabincrew som ikke selger nok.

Andre flyselskap har et så lite og dårlig tilbud ombord at passasjerene avstår fra å kjøpe, og nærmest bevisst avstår fra denne inntektskilden. (Jeg har ikke testet Ryanairs mat, aner ikke noe om kvalitet og smak på denne).

Men her er kanskje ett eksempel til på hvorfor noen flyselskap tjener gode penger, og andre ikke?

På kortere turer er utvalget av mat redusert, alt annet er med. Av mat menes salat, sandwich og wrap. Ser at den setningen ikke kom med tidligere. Skylder på jetlag ;-)
Det er samme som lastes for både Pus og Go. Plus vil alltid prioriteres først i forhold til utvalg av mat. Og ønsker man sandwich, salat OG wrap så skal man få det.

Igjen, hva jeg personlig mener om utvalget skal jeg ikke si noe om, men jeg håper og regner med at alle her med sterke meninger tar seg tid til å skrive til customer relations om dette.
 
Jeg prøver meg igjen på spørsmålet mitt, klarer ikke å se at noen har svart på akkurat dette:

Skal ut og fly i Plus i morgen tidlig, og trenger å planlegge matinntaket. Noen som har et eksempel på hva slags frokost som blir servert i Plus på strekningen OSL-LHR med avgang før kl 09? Får jeg velge drikke fra tralla, eller ligger det en juiceboks i frokostesken?
 
På kortere turer er utvalget av mat redusert, alt annet er med. Av mat menes salat, sandwich og wrap. Ser at den setningen ikke kom med tidligere. Skylder på jetlag ;-)
Det er samme som lastes for både Pus og Go. Plus vil alltid prioriteres først i forhold til utvalg av mat. Og ønsker man sandwich, salat OG wrap så skal man få det.

Igjen, hva jeg personlig mener om utvalget skal jeg ikke si noe om, men jeg håper og regner med at alle her med sterke meninger tar seg tid til å skrive til customer relations om dette.
Har hatt noen korte legs intra europa i det siste, begge i Plus. Det som slår meg er nok noe du er inne på selv. Du sier det ikke men mellom linjene vanskelig å forstå deg anderledes en at du nok ønsker en oppgradering av tilbudet særlig til de som betaler mest for turen. At de på min siste flight fra LHR gikk tom for wraps før de kom til meg kan jeg takle da jeg var godt bespist før jeg tredde ombord. Hva som er mer bekymringsverdig er at de ansatte som skal servere/presentere produktet ikke ser veldig stolte ut. Man har nesten kunnet spore en beklagelig mine hos enkelte( unnskyld at vi har såvidt spartansk tilbud). Det smerter jo et flyinteressert hjerte da stolthet i jobben smitter over på passasjerenes lyst til å gjenta flyvninger med samme selskap.. Så de beste ønsker til deg for å få justert inn dette.
 
Dette med menyen slår vel begge veier. Nå er man så heldig at man kan velge hva man vil ha, i motsetning til tidligere. Fløy LHR-OSL med ca 1030-flighten en søndag morgen fra LHR, og da kunne jeg "velge mellom" kokt torsk. De hadde varme rundstykker til også, men null og niks pålegg eller annet.

Noen ganger er det bedre med en Cola og Pringles enn kokt torsk søndag morgen...
 
Re: Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Jeg prøver meg igjen på spørsmålet mitt, klarer ikke å se at noen har svart på akkurat dette:

Skal ut og fly i Plus i morgen tidlig, og trenger å planlegge matinntaket. Noen som har et eksempel på hva slags frokost som blir servert i Plus på strekningen OSL-LHR med avgang før kl 09? Får jeg velge drikke fra tralla, eller ligger det en juiceboks i frokostesken?

Fløy CPH - LHR for noen dager siden og der var det gode gamle frokostboksen (samme som intra skandinavisk) med jusboks i esken som gjaldt. Ingen drikketralle, men spurte ikke heller etter noe annet enn vann.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top