SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Status
Not open for further replies.
Akkurat, takk for info om dette. Hadde ikke fått det med meg. ;) Da så jeg riktig igår da.;)

Ble nok også litt forvirret av at det ble servert gratis alkohol LYR-TOS og så etter mellomlandingen var endret.;)

Det er forvirrende, og idiotisk.
Men når lover og regler er slik må man bare følge etter. Men ikke alltid like lett å forklare dette til alle.

Det er forvirrende, og idiotisk.
Men når lover og regler er slik må man bare følge etter. Men ikke alltid like lett å forklare dette til alle.

Er det noen som har sett uttalelsen fra Helsedirektoratet om dette? Jeg har forsøkt å finne noe, men er ikke noen ekspert i OEP-søk.

På SAS sine sider om "På reisen i Norge" står det at det ikke (engang) selges alkohol innenlands. Er dette av kostnadsmessige årsaker, eller er dette også forbudt?

SAS har statlig skjenkebevilling i Norge for alkohol opp til 22%, alkohol over dette (gruppe 3) er forbudt å servere på fly og tog.

SAS har statlig skjenkebevilling i Norge for alkohol opp til 22%, alkohol over dette (gruppe 3) er forbudt å servere på fly og tog.

Men på nettsiden står det bare at "alkohol" ikke selges innenlands i Norge.

I gamle dager lå jo lungene før den internasjonale delen av flyplassen og EBG hadde da tilgang til loungene også på innenriks. Husker at det ble servert øl og vin den gangen i lungene. Mulig reglene har endret seg siden da for alkoholservering?

Relativt begrep dette med "gamle dager", ser jeg... :D
Tenker du på Braathens 'gamle' lounge på innenriks-siden på Gardermoen? De var handling agents for BA, og BAs LHR passasjerer ble vel også henvist dit, mener jeg huske?

Rare greier gitt: I SAS var (er) det ingen tvil om at gratis alkohol ikke kan tilbys på domestic. Likevel gjorde Braathens nettopp dette (før de gikk konk) på sine "Endelig fredag"-flyvninger samt i loungen, som i all hovedsak var for innenriksreisende.

To the topic: FCO-OSL for få dager siden. SAS Plus var to rader. Smekk fullt. Der kunne man velge mellom wraps og, ja, wrap-lignende ting fra den bitte, bitte-lille Europa-menyen. Samt potetgull/muffins. Jeg var ikke alene om å ha kjøpt niste i avgangshallen...

Relativt begrep dette med "gamle dager", ser jeg... :D
Tenker du på Braathens 'gamle' lounge på innenriks-siden på Gardermoen? De var handling agents for BA, og BAs LHR passasjerer ble vel også henvist dit, mener jeg huske?

Rare greier gitt: I SAS var (er) det ingen tvil om at gratis alkohol ikke kan tilbys på domestic. Likevel gjorde Braathens nettopp dette (før de gikk konk) på sine "Endelig fredag"-flyvninger samt i loungen, som i all hovedsak var for innenriksreisende.

To the topic: FCO-OSL for få dager siden. SAS Plus var to rader. Smekk fullt. Der kunne man velge mellom wraps og, ja, wrap-lignende ting fra den bitte, bitte-lille Europa-menyen. Samt potetgull/muffins. Jeg var ikke alene om å ha kjøpt niste i avgangshallen...

Lover og regler har ofte en tendens til å endre seg på 10-12 år. Ikke minst vedrørende alt som har med flybransjen og skjenkeloven å gjøre.

Når det gjelder europaflighter, så skal du på SAS-Plus kunne velge alt fra menyen. Det vil si salat, sandwich, wraps, snacks, muffins og hva som ellers er tilgjengelig i menyen.

Hehe, godt poeng.

Mulig SAS har fått klar melding fra Mckinsey konsulentene som kokte sammen Plus konseptet om at fri alko på norske ruter til være spikern i kista for bolaget...

Men på nettsiden står det bare at "alkohol" ikke selges innenlands i Norge.

Jeg tror du har gjentatt det ihvertfall tre ganger. :D
Så vidt jeg vet er det bare på svensk innenriks på morgenen (før 11) som det ikke er salg av alkoholdig drikke.

Når det gjelder europaflighter, så skal du på SAS-Plus kunne velge alt fra menyen. Det vil si salat, sandwich, wraps, snacks, muffins og hva som ellers er tilgjengelig i menyen.

Gjorde dette torsdag og mandag. OSL-NCE var det 4 personer på 7 rader i Plus. Forsynte meg med wraps, et par musserende, kaffe, sjokolade og et par konjakk. Meget oppmerksomt og bra crew. Så ut til å være fullt i Go. NCE-OSL hadde 4 personer på 3 rader, da ble det wraps, rødvin, kaffe, konjakk, muffins, vann og potetgull. Crewet helt på det jevne. Så ut til å være fullt i Go.

Reisefølget foretrekker visst direkte i Plus foran mellomlanding i ZRH/FRA i business, så da blir det vel det fremover. Smaksmessig er det omtrent på nivå med AF/KL/LH, men presentasjonen er selvsagt på et annet nivå.

Synes konseptet fungerer bra, og på alle mine plus-flighter har jeg kun hatt en person i midtsetet 1 gang (og da var flyet 100% fullt, til og med en på klapp)

Lover og regler har ofte en tendens til å endre seg på 10-12 år. Ikke minst vedrørende alt som har med flybransjen og skjenkeloven å gjøre.

Takk, vi har fått med oss dette. Poenget var at (sett fra passasjersetet) var menyen betydelig mindre enn forventet, eller beint fram skuffende. Ser at jeg glemte å nevne salatalternativet, ja. Den kom i en liten pappeske.
Det "som ellers er tilgjengelig i menyen" så vi lite til på denne tre timers flyvningen.

At lover og regler "har ofte en tendens til å endre seg" er en interessant måte å forklare ting på. Tror jeg forstår nå.

Takk, vi har fått med oss dette. Poenget var at (sett fra passasjersetet) var menyen betydelig mindre enn forventet, eller beint fram skuffende. Ser at jeg glemte å nevne salatalternativet, ja. Den kom i en liten pappeske.
Det "som ellers er tilgjengelig i menyen" så vi lite til på denne tre timers flyvningen.

At lover og regler "har ofte en tendens til å endre seg" er en interessant måte å forklare ting på. Tror jeg forstår nå.

Det er noe helt annet en å klage på at det ikke er gratis alkohol på Norsk innenriks, som jeg refererte til der.
Utvalget på SAS-plus er det mange og delte meninger om, og det vil garantert justeres. Men det kommer skremmende få tilbakemeldinger på dette. Tenker da på mat og utvalg.
De jeg selv har snakket med er stort sett fornøyde, ikke alle naturligvis, men de fleste.
Jeg personlig mener utvalget alt for stusselig, og må justeres.

Men det er også slik at vi ikke per i dag har mulighet til å vise hver enkelt person hva som er tilgjengelig. Men vil man ha noe, så får man det. Så enkelt er det.

Jeg tror du har gjentatt det ihvertfall tre ganger. :D
Så vidt jeg vet er det bare på svensk innenriks på morgenen (før 11) som det ikke er salg av alkoholdig drikke.

Det er ganske artig å se hvor komplisert man kan gjøre ting.
Jeg er forvirret over regler med ufattelig mange unntak.
Dette er jo bare noe.
"vi har.... Men ikke på innenriks, og kun for de med... Og kun før klokka, hvis men på langrutene hvis du reiser...

Og da snakker jeg ikke bare om pluss/go.
Men hele greiene. Noen som kjenner seg igjen?

Det er ganske artig å se hvor komplisert man kan gjøre ting.
Jeg er forvirret over regler med ufattelig mange unntak.
Dette er jo bare noe.

Det er jo ikke alt selskapet er herre over selv ... Sjenkebevilgninger kan være kompliserte. For eksempel var det en periode USAirways måtte la være å servere alkohol mens man fløy over New Mexico fordi de manglet en godkjennelse ..

Status
Not open for further replies.
Back