SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Status
Not open for further replies.
Men det er også slik at vi ikke per i dag har mulighet til å vise hver enkelt person hva som er tilgjengelig. Men vil man ha noe, så får man det. Så enkelt er det.

Forstår ikke helt. Vise? Presenteres ikke hele utvalget i den vesle menyen?

"Vil man ha noe, så får man det." hehe...
Dette produktet vil jeg kjøpe når det lanseres!

Loven kan ikke SAS endre på på egen hånd.

Helt klart og åpenbart for alle, ja, du har rett.
Likevel, ingen later til å kunne redegjøre overbevisende for hva lovreglene faktisk er. Samt hvordan én aktør (BU) i flere år kunne omgå (?) denne. Ei heller om hvorvidt eller når reglene i så fall ble endret.

Det er vel dét vi undres over i denne forbindelse?

Dessuten, SAS - som en tung nasjonal næringsaktør - har da lobbyert og puffet på lovregler før? Og ganske nylig, vil jeg påstå?

Last edited:
Det er noe helt annet en å klage på at det ikke er gratis alkohol på Norsk innenriks, som jeg refererte til der.

Bare for å klargjøre;) jeg mente ikke å klage på at dette, for meg var det bare interessant å høre om dette. Jeg var fornøyd med servicen i Go, dog gleder jeg meg neste gang til å prøve Plus.;)

Reagerer paa uttalelsen at det aa gi bort alkohol ikke er tillatt innenriks Norge. Flere nevner "endelig fredag" og lounger på OSL. Ja, det er en stund siden, men jeg reiste sammen med en EBP for ca. 3 år siden og han fikk gratis alkohol innenriks Norge. er jo noen EBP som sikkert kan bekrefte dette her inne.

Så enten bryter SAS loven for sine beste kunder eller så farer noen med humbug..

Heisann!

Bare for å klargjøre: Om man bruker en standard norsk skjenkebevilling på innenriks, er det ikke tillatt å gi bort alkohol gratis. Dette gjelder selv bruk av bonger og "gaver"..

Men om flyet du er ombord i kanskje er registrert i Danmark eller Sverige, eller om skjenkebevillingen SAS bruker ikke er norsk, burde det ikke være noe problem..

Men dette er nok et tema som kan diskuteres og man kan få 10 forskjellige svar om, uavhengig av hvem man spør om hvilke forskrifter man skal forholde seg til. Den gratis alkoholen på lounger i Norge er forbeholdt utenlandsreisenede og utenfor "tollsonen", og derfør er det vel ikke noe problem der..

Kim

Likevel, ingen later til å kunne redegjøre overbevisende for hva lovreglene én aktør (BU) i flere år kunne omgå (?) denne.

Jeg vet ikke hvor interessert folk er i akkurat det. Siden dette er snakk om bevillinger og hvordan disse er formulert spesifikt, så må man gå ganske detaljert inn i materialet for å få klarhet til hvorfor ting har vært slik de har vært. I tillegg så er dette igjen regulert av forskrifter og lover. En del av disse kan strekkes ganske langt, og en del vurderinger trenger ikke å være gjort slik lovgiver hadde i mente, og derfor kan uttalelser eller nye forskrifter og lover ha kommet til. Du kan selv se når lovene er endret hos www.lovdata.no

Reagerer paa uttalelsen at det aa gi bort alkohol ikke er tillatt innenriks Norge. Flere nevner "endelig fredag" og lounger på OSL. Ja, det er en stund siden, men jeg reiste sammen med en EBP for ca. 3 år siden og han fikk gratis alkohol innenriks Norge. er jo noen EBP som sikkert kan bekrefte dette her inne.

Så enten bryter SAS loven for sine beste kunder eller så farer noen med humbug..

SAS har via oss ansatte flere ganger brutt loven, og gitt bort til Pandion, meg selv inkludert.
Noe som myndighetene har reagert på, og gitt SAS en advarsel for.
Derfor, med det det nye konseptet har SAS vært mer klare på dette med alkohol innenriks ovenfor ansatte.
Hvordan BU i sin tid gjorde dette kan ikke jeg svare på. Men vet at reglene rundt skjenkebevilling i lufta har endret seg flere ganger de siste ti årene. Skjenkebevillingen til SAS sier at det ikke er lov å gi bort alkohol, ei heller selge dette til rabatert pris, som er i henhold til skjenkeloven ellers i landet.
I Norge er det heller ikke lov å servere alkohol før klokken 0900 på morgenen, I Sverige er tiden 1100.

Forstår ikke helt. Vise? Presenteres ikke hele utvalget i den vesle menyen?

"Vil man ha noe, så får man det." hehe...
Dette produktet vil jeg kjøpe når det lanseres!

Alt av servering (altså hva du måtte ønske) er gratis/inkludert på SAS-Plus. Så dette er allerede lansert, for lenge siden.

Til det første, så er det bare å lese hva du selv skrev som jeg svarte på så kanskje du forstår. Lykke til.

Rare greier gitt: I SAS var (er) det ingen tvil om at gratis alkohol ikke kan tilbys på domestic. Likevel gjorde Braathens nettopp dette (før de gikk konk) på sine "Endelig fredag"-flyvninger samt i loungen, som i all hovedsak var for innenriksreisende.

Reagerer paa uttalelsen at det aa gi bort alkohol ikke er tillatt innenriks Norge. Flere nevner "endelig fredag" og lounger på OSL.

Hvordan BU i sin tid gjorde dette kan ikke jeg svare på. Men vet at reglene rundt skjenkebevilling i lufta har endret seg flere ganger de siste ti årene. Skjenkebevillingen til SAS sier at det ikke er lov å gi bort alkohol, ei heller selge dette til rabatert pris....

Generelt sett er det ikke lov å selge alkohol med rabatt. Var i dialog med et hotell om happy-hour på øl en gang vi hadde en gruppe på rundt 100 personer boende der en uke. De hadde de ikke lov til. Regner med at SAS rammes av dette da man har en pris på alkoholen, men med 100% rabatt for "Go". Reglene var nok litt annerledes i sin tid med BU, men de slogte vel heller ikke den alkoholen så ble derfor ikke rammet av rabattregelen.

Generelt sett er det ikke lov å selge alkohol med rabatt. Var i dialog med et hotell om happy-hour på øl en gang vi hadde en gruppe på rundt 100 personer boende der en uke. De hadde de ikke lov til. Regner med at SAS rammes av dette da man har en pris på alkoholen, men med 100% rabatt for "Go". Reglene var nok litt annerledes i sin tid med BU, men de slogte vel heller ikke den alkoholen så ble derfor ikke rammet av rabattregelen.

Er det virkelig ikke lov med rabatterte priser? På min nåværende og tidligere arbeidsplass har vi hatt egne fredagspilspris på forskjellige utesteder i Oslo. Også er det personal og venne priser.. Brytes loven over en lav sko?

I forhold til SAS Plus, ifm min reise til London i forrige uke, ble det noe tullball på innsjekkingsautomaten, så jeg ble tildelt sete ved gate. Dette ble da sete 1F, som var i SAS Plus delen av kabinen.

Tenkte ikke noe mer over det, annet enn litt ekstra benplass, helt til jeg skulle kjøpe meg noe å spise... Ba om det jeg skulle ha og var klar til å betale, men det måtte jeg visst ikke :p

Kjekt :)

Er det virkelig ikke lov med rabatterte priser? På min nåværende og tidligere arbeidsplass har vi hatt egne fredagspilspris på forskjellige utesteder i Oslo. Også er det personal og venne priser.. Brytes loven over en lav sko?
Jeg er ingen ekspert, men du ser hva SAS-representanten skriver over, og jeg tror heller ikke hotellet vi benyttet løy for oss.

§ 8-12. Forbud mot omsetning med rabatt. Det er forbudt for innehavere av salgsbevilling å gi spesielle rabattilbud ved omsetning av alkoholholdig drikk.
http://www.lovdata.no/all/hl-19890602-027.html#8-12

Jeg er ingen ekspert, men du ser hva SAS-representanten skriver over, og jeg tror heller ikke hotellet vi benyttet løy for oss.

Fra Håndbok i alkoholloven, side 144 (kommentarer til § 8-12.Forbud mot omsetning med rabatt):

Forbudet gjelder ikke ved skjenking av alkoholholdig drikk. Det kan derfor gis spesielle tilbud for eksempel for en bestemt tid på dagen (såkalt ”happy hour”) eller ved bruk av klippekort. Det må imidlertid påses at skjenkestedets eventuelle rabattilbud ikke kommer i strid med alkoholreklameforbudet.

Det er nok reklameforbudet som gjør at SAS ikke kan dele ut gratis alkohol.

I Håndbok i alkoholloven står det (side 149) om §9-2: "Også utdeling av gratis alkohol ved kjøp av en vare eller tjeneste er forbudt, for eksempel utdeling av gratis champagne ved bestilling av hotellrom."

Alkohollvens §9-2 første ledd er:
Reklame for alkoholholdig drikk er forbudt. Forbudet gjelder også reklame for andre varer med samme merke eller kjennetegn som drikk som inneholder over 2,50 volumprosent alkohol. Slike varer må heller ikke inngå i reklame for andre varer eller tjenester.

Dette er ikke første gang alkoholloven tolkes ekstremt strengt, men dette er nesten litt overraskende også fra den kanten.

Uavhengig av regelverket, er det å forstå som forskjellig rabatt når man for noen bookingklasser får alkohol inkludert i prisen mens andre ikke får dette inkludert? Det er jo ikke slik at det nødvendigvis er gratis, men det er inkludert i prisen (selv om man ikke kan reklamere med dette).

Edit: Jeg ser at gustavf sitt innlegg kan belyse dette, men sliter vel også med å se at ordlyden i loven gir en slik føring. Man skulle vel tro at man kan gi alkohol inkludert i prisen hvis man ikke reklamerer med dette?

Last edited:
Det ser også ut som den delen av paragrafen har vært uendret siden 1990, men noen med tilgang til betalt Lovdata får eventuelt sjekke. At teksten er uendret, betyr jo ikke at Helsedirektoratets tolkning er uendret.

Men loungen i dag er i internasjonal sone, og derigjennom ikke innbefattet av dette regelverket.

Hva er da grunnen til at spriten ikke settes frem før 1300 i loungen?

Alkohollovens brstemmelser, og norsk regelverk for øvrig, gjelder vel som hovedregel enten man er i internasjonal sone eller ikke? Jeg kan i hvert fall ikke finne noe unntak for annet enn salg av alkoholholdig drikke. I kommentarene til alkoholloven 3-1a (som gjør unntak fra alkohollovens regler for salg av avgiftsfri alkohol på flyplasset) i Håndbok til alkoholloven er det faktisk presisert at unntaket i 3-1a kun gjelder salg av avgiftsfri alkohol, ikke skjenking.

Last edited:
Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Hva er da grunnen til at spriten ikke settes frem før 1300 i loungen?

Alkohollovens brstemmelser, og norsk regelverk for øvrig, gjelder vel som hovedregel enten man er i internasjonal sone eller ikke? Jeg kan i hvert fall ikke finne noe unntak for annet enn salg av alkoholholdig drikke. I kommentarene til alkoholloven 3-1a (som gjør unntak fra alkohollovens regler for salg av avgiftsfri alkohol på flyplasset) i Håndbok til alkoholloven er det faktisk presisert at unntaket i 3-1a kun gjelder salg av avgiftsfri alkohol, ikke skjenking.

Det vet jeg ikke, men skal forsøke å finne ut av det.
Jeg har kun sett korrespondansen i forhold til skjenking, og salg av alkohol om bord.

Skjenking ombord omfattes av en statlig skjenkebevilling for fly. Med mindre det er noen unntak jeg ikke har fått med meg, kreves det vanlig kommunal skjenkebevilling for lounger og serveringsteder på flyplassen, uavhengig av om disse ligger på innland eller utland.

Status
Not open for further replies.
Back