SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Status
Not open for further replies.
Da har jeg fått en mer detaljert oversikt over NCC. Det meste er vel allerede nevnt her.
Det blir implementert på samtlige ruter... (unntatt dansk innenriks)
IC rutene vil i det store og hele være det samme som i dag men med nye navn, SAS Plus passasjerer vil likevel ha noen fordeler som gjør den bedre enn Economy Extra i dag.
Bookingklasser (* = award) Ingen gardin, bare skilt. Ingen kompensasjon fra gammelt til nytt.
IC SAS Business (C): CDZI*(R), Plus (Y): JYSPBA, Go (M): EMHQVWUKLTOGX*(N)
Short SAS Plus (C): CDZJYSPBAI*(R), Go (M): EMHQVWUKLTOGX*(N)
Det stod ikke noe om award IC SAS Plus, så om det forblir P eller ikke vet jeg ikke.
Short: SAS Plus 200% opptjening EB, Go 100% opptjening.
Bag: SAS Business 2x32, Plus 2x23, Go 1x23 (Star RTW 2PC)
Priority-bagg og Lounge for SAS Plus og SAS Business. Lounge vil i en overgangsperiode være begrenset til SAS Business på Kontrakts-/Starlounger på SAS IC destinasjoner (alle unntatt EWR/ORD).
Ingen "middle seat free" for SAS Plus. Ingen standby upgrade mot poeng, heller ikke star confirmed upgrade.
Fast track for SAS Plus og SAS Business hvor SAS har tilbudet. Plus Wifi inkludert, Go betaler. Flighter under 40 minutter vil ha begrenset servering.
Implementering 9. juni, salgstart 1. juni.

Last edited:
Det eneste positive er vel at det kommer tilbake to klasser innenlands. Hva fikk man servert på business innenlands i "gamle dager", f.eks. på 45 minutter BGO-OSL? To timer OSL-TOS?

Det eneste positive er vel at det kommer tilbake to klasser innenlands. Hva fikk man servert på business innenlands i "gamle dager", f.eks. på 45 minutter BGO-OSL? To timer OSL-TOS?
Så vidt jeg kan erindre, har SK ikke hatt noen forskjell på service avhengig av billettype innenlands siden jeg begynte å fly (rundt 1975), så dette er noe nytt og spennende!?

Superhai: Noe informasjon om hvordan uttak av bonusreiser blir i forhold til poeng med det nye servicekonseptet? Blir det noe à Economy/Economy Extra i dag med tanke på satser?

Superhai: Noe informasjon om hvordan uttak av bonusreiser blir i forhold til poeng med det nye servicekonseptet? Blir det noe à Economy/Economy Extra i dag med tanke på satser?

Priser er ikke fastsatt, ihvertfall ikke offisielt - det kommer mer informasjon i løpet av mai. Det gjelder både ordinære og EuroBonus priser. Men bookingklassene skal være I og X, så partnere vil jeg regne med booker dette i henhold til deres Business Class- og Economy Class-tabell hhv.

Priser er ikke fastsatt, ihvertfall ikke offisielt - det kommer mer informasjon i løpet av mai. Det gjelder både ordinære og EuroBonus priser. Men bookingklassene skal være I og X, så partnere vil jeg regne med booker dette i henhold til deres Business Class- og Economy Class-tabell hhv.

Takker for svar, da får vi smøre oss med litt tålmodighet til den tid :)

Da er det jo nesten på grensen til ran, at de fortsatt selger c-klasse, som er betydelig dyrere enn eco extra, når de vet at dette er samme klasse om kort tid. Sjekket nettop en T/R OSL-BRU i slutten av juni, og den er 3000kr dyrere i business enn i extra. Når det kommer til reisetidspunkt er dette akkurat samme produkt.

Hvilken kabin regnes "SAS Plus" som, er det business eller economy? Sånn rent teknisk ifht. rebookinger, overbookinger med downgrades m.v.?

Jeg vil anta SAS regner det som "premium/business" for å unngå problemer med denne:
If a passenger is placed in a lower class than that for which a ticket was purchased, the airline must refund 30/50/75% of the cost of the ticket for type 1/2/3 flights.

Heisann!

Ett par spørsmål her ang de nye klassene på IC om noen kan hjelpe:

7 Juni reiser jeg med SK 907 via New York til Las Vegas, jeg har billlett i Eco Extra og regner med alt her er som "vanlig" da siden forandringene blir implementert 9 juni..?

Men hjem den 14 Juni med SK908 flyr jeg da i SAS Plus (tidligere Eco Extra), hva vil dette medføre av forandringer med hensyn til inflight mat, drikke, service etc??

Har ikke helt forstått forskjellen her, mulig jeg oppgraderer til Business om det er plass, og er da servering etc der lik den i dag også etter 9 juni, eller kan man regne med en heving av standarden også der??

Kim

Så vidt jeg kan erindre, har SK ikke hatt noen forskjell på service avhengig av billettype innenlands siden jeg begynte å fly (rundt 1975), så dette er noe nytt og spennende!?
Hmm... interessant. Håper at det blir det nå, men vi får se. :)

Neste spørsmål - kan dette bety lounge/fast track på innenriks fra OSL? Tviler, men er spent på å få avklart disse spørsmålene.

Heisann!

Ett par spørsmål her ang de nye klassene på IC om noen kan hjelpe:

7 Juni reiser jeg med SK 907 via New York til Las Vegas, jeg har billlett i Eco Extra og regner med alt her er som "vanlig" da siden forandringene blir implementert 9 juni..?

Men hjem den 14 Juni med SK908 flyr jeg da i SAS Plus (tidligere Eco Extra), hva vil dette medføre av forandringer med hensyn til inflight mat, drikke, service etc??

Har ikke helt forstått forskjellen her, mulig jeg oppgraderer til Business om det er plass, og er da servering etc der lik den i dag også etter 9 juni, eller kan man regne med en heving av standarden også der??

Kim

IC blir fortsatt. 3 klasser

Hmm... interessant. Vi får se da. Neste spørsmål - kan dette bety lounge/fast track på innenriks fra OSL? Tviler, men er spent på å få avklart disse spørsmålene.

Tipper SAS vil, OSL sier nei pga de vil heller bruke arealet på tax-free butikker.

Det blir bare spekulering fra meg, men siden servicetilbudet på longhaul gikk gjennom en endring i fjor høst, så ser jeg for meg at det bare er navnet det blir endret på denne gangen.

Sånn rent teknisk ifht. rebookinger, overbookinger med downgrades m.v.?

Teknisk og for EU261 ingen av delene. I praksis blir alt regnet som Economy Class for ombookingsformål bortsett fra C,D,Z,I ("Business" award, pluss de som tidligere har booket Business og de dyreste billettene i Plus). Ufrivillig downgrades skal svært sjelden være nødvendig siden man heller vil flytte skillet og oppgradere (man taper ikke seter slik som man gjør med dagens konsept), det vil også være ordning med meal-voucher hvis man må sette noen bak skillet av en eller annen årsak ut over dette. Ellers så gjelder reglene som før.

Bortsett fra rebranding, så skal alt være sånn noenlunde det samme skriver de. Du får på EWR tilgang til Lounge og Priority-bagasje (samt fast-track men avtalene er ikke helt på plass ennå), men om du allerede er EBG så har vel det mindre betydning.

Hvis jeg forstår dette rett, betyr det at jeg med en billett i Economy Extra (SAS Plus) fra San Francisco via København til Bergen får tilgang til lounge både i SFO og CPH :)?

Hvis jeg forstår dette rett, betyr det at jeg med en billett i Economy Extra (SAS Plus) fra San Francisco via København til Bergen får tilgang til lounge både i SFO og CPH :)?

Ja, men avtalen med Loungen i SFO er ikke ferdig forhandlet så avhengig av tidspunkt så er det ikke sikkert du får dette.

Takker for svar :-) Er ikke før i starten av juli, så jeg krysser fingrene for at det er på plass. Ellers er loungetilgang i CPH glimrende bare det..

Ja, men avtalen med Loungen i SFO er ikke ferdig forhandlet så avhengig av tidspunkt så er det ikke sikkert du får dette.

Sikker på dette? Jeg kan aldri tenke meg at UA slipper inn en med SK Plus billett (som betyr economy i USA) i sin lounge for et domestic leg med UA på økonomi.

Status
Not open for further replies.
Back