SAS kutter på BGO-LGW?

Hickok

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
SAS kutter på BGO-LGW?

Denne ruten ble kuttet til 4 ukentlige for en tid tilbake, og fra høstprogrammet ser det ut til at de er nede i 2 ukentlige (tors og søn). Stemmer dette? I så fall har DY nå like mange daglige på denne ruten som SK har ukentlige. Trist utvikling, men forståelig.
 
Last edited:
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Ser ut som det stemmer ved et raskt overblikk på sas.no.
Men med de prisene norwegian til tider har hatt på London ruten
fra Bergen skjønner jeg de gir seg. flydd denne ruten selv et utall ganger
og det har blitt norwegian hver gang, pga store prise forskjeller såklart.
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Så lenge en blir tilbydd omtrentlig eksakt det samme produktet på kveldsavgangen, med unntak av at DY har avgang en halvtime tidligere, noe som teller i DY sin favør, så er det klart at valget er enkelt når DY tilbyr priser som stort sett er klart lavere. Med 25% bonuspoeng, så er det helt uinteressant å bry seg om disse også. Jeg skjønner derfor godt at folk velger DY fremfor SAS på denne ruten.
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Og naar man ender i Galtevik uten mulighet for videre connections er det enda mer forstaaelig
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Gatwick har da mange bra destinasjoner. Selv reiser vi derfra når vi skal til Barbados. Og tidligere har vi måtte overnatte der på grunn av dårlig forbindelse fra Norge. Det er det slutt på nå. Og det gleder meg stort!
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Gatwick har da mange bra destinasjoner. Selv reiser vi derfra når vi skal til Barbados. Og tidligere har vi måtte overnatte der på grunn av dårlig forbindelse fra Norge. Det er det slutt på nå. Og det gleder meg stort!

Galtevik har ett elendig utvalg av destinasjoner i forhold til LHR. Klart man har et knippe sydendestinasjoner og noe annet tjafs, men stort sett ingenting er marketed i Norge eller via Star Alliance.

Face it, de aller aller fleste som reiser til LGW eller STN ender sin reise i London og naar prisene til DY er suverent billigst, produktet er tilnaermet likt og man mottar kun rask i bonuspoeng, sliter til og med lojale meg med aa velge SAS i en slik situasjon
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Face it, de aller aller fleste som reiser til LGW eller STN ender sin reise i London og naar prisene til DY er suverent billigst, produktet er tilnaermet likt og man mottar kun rask i bonuspoeng, sliter til og med lojale meg med aa velge SAS i en slik situasjon

* ding ding *
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Reiser man f eks med DY's morgenfly og ankommer Gatwick på morningen har man et enormt utvalg av connection-mulighter.

Både til 'sydendestinasjoner', long-haul og Europeiske storbyer!
Bare å ta en titt på 'Gatwick departures' så finner man at det er utrolig mye mer enn 'sydenfly'!
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Reiser man f eks med DY's morgenfly og ankommer Gatwick på morningen har man et enormt utvalg av connection-mulighter.

Både til 'sydendestinasjoner', long-haul og Europeiske storbyer!
Bare å ta en titt på 'Gatwick departures' så finner man at det er utrolig mye mer enn 'sydenfly'!

LOL, ja, det gaar mange fly fra Galtevik. Det er jo en grunn til at det ligger en flyplass der. De long haul selskapene som ikke faar plass paa LHR, maa ta til takke med Galtevik. Aa paastaa noe annet blir helt tullete.. Hadde det vaert plass, hadde VS og BA flydd deres leasuredestinasjoner fra LHR og da er det kun charter igjen langt. Ellers er det stort sett Thomson, Easy etc som flyr til Galtevik. Ikke noe vits aa sminke flyplassen til aa vaere noe mer enn hva den er.

Poenget er at det aa kjoepe gjennomgaaende billetter til de aller fleste avganger fra Galtevik gaar ikke uten videre komplikasjoner. Har ikke statistikken, men jeg tipper at mens majoriteten av LHR passasjerene skal videre, er det kun en liten broekdel som booker separat billett videre fra Galtevik og at de aller aller fleste terminerer sin reise paa LGW.

Derfor sliter SAS avgangen fra Bergen. Hadde den gaatt til LHR hadde historien vaert noe helt annet
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Denne ruten ble kuttet til 3 ukentlige for en tid tilbake, og fra høstprogrammet ser det ut til at de er nede i 2 ukentlige (tors og søn).

Ruten skal gå med to ukentlige avganger - torsdager og søndager - fra 18. november til 17. februar. Etter dette blir det fire ukentlige avganger, med den vanlige SAS-modellen for lavfrekvente flyvninger med avganger mandager, torsdager, fredager og søndager.
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

De flyr fortsatt BGO-LGW på Fredager den 16 Juli right?

Ja, les posten over.

For øvrig har aldri SAS kuttet ned til tre ukentlige avganger på denne ruten, slik det hevdes i første post. SAS kuttet ned til fire ukentlige i 2008. Det er godt mulig SAS kan tjene penger på en slik kveldsrunde til Gatwick på de mest trafikkerte dagene i uken. Men skal det bli noe mer enn en rute for leisurepassasjerer og tilfeldige forretningsreisende, må SAS flytte ruten fra Gatwick til Heathrow med en liknende modell som brukes på Stavanger-Heathrow.

SAS har jo vært flinke med å sikre seg slots på Heathrow - Stockholm har økt fra seks til syv daglige, mens Helsinki først ble flyttet fra Stansted til Heathrow og nå økes ruten fra en til to daglige avganger. Göteborg, København og Oslo har holdt seg på samme nivå med to, seks og fem daglige avganger.

Dette vil nok bare skje om Norwegian også stjeler de mange connectionpassasjerer fra Bergen til Heathrow via Stavanger, Oslo og København.
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Galtevik har ett elendig utvalg av destinasjoner i forhold til LHR. Klart man har et knippe sydendestinasjoner og noe annet tjafs, men stort sett ingenting er marketed i Norge eller via Star Alliance.

Tror du må få deg briller som virker Tommy777. Greit nok er det ikke så mange flighter til USA fra Gatwick, men hvem vil reise til det landet da? Fra Gatwick kan du fly til 206 destinasjoner, mens fra Heathrow kommer du deg bare til 183 destinasjoner.

Her er lister over destinasjonene til hver flyplass i alfabetisk orden, og dermed kan dere selv avgjøre hvilken flyplass som er mest intessant for deg:

London-Gatwick
Aalborg, Aberdeen, Accra, Agadir, Ajaccio, Akureyri, Alghero (Sardinia), Alicante, Almeria, Amsterdam, Antalya, Antigua, Arrecife, Aruba, Athens, Atlanta
Banjul, Barbados, Barcelona, Bari, Basle, Bastia, Belfast City, Belfast International, Bergen, Bergerac, Berlin Schoenefeld, Bermuda, Biarritz, Billund, Boa Vista, Bodrum, Bologna, Bordeaux, Brussels, Budapest, Burgas
Cagliari, Calgary, Calvi (Corsica), Cancun, Cape Verde Islands, Catania, Chambery, Chania, Charlotte, Cincinnati, Cologne (Bonn), Copenhagen, Corfu, Cork, Cozumel, Cunagua
Dalaman, Dhaka, Djibouti, Doha, Dubai, Dublin, Dubrovnik, Dusseldorf
Edinburgh
Faro, Fez, Figari, Florence, Frederichton, Fuerteventura, Funchal
Geneva, Genoa, Gerona, Gibraltar, Glasgow, Grenada, Guernsey
Halifax, Harare, Hassi Messaoud, Havana, Helsinki, Heraklion, Holguin, Hurghada
Ibiza, Innsbruck, Inverness, Isle of Man, Istanbul, Izmir
Jersey
Kalamata, Kavalla, Kefallinia, Kiev (Borispol), Kingston, Knock (Connaught), Kos, Krakow
La Rochelle, Lanzarote, Larnaca, Las Palmas, Las Vegas, Leeds Bradford, Lemnos, Lisbon, Ljubljana, Luxembourg, Luxor, Lyon
Madrid, Mahon, Malaga, Male, Malta, Manchester, Marrakech, Marseille, Mexico City, Milan (Linate), Milan (Malpensa), Minsk, Mitilini, Mombasa, Monastir, Montego Bay, Montpellier, Montreal, Munich, Murcia, Mykonos
Nantes, Naples, New York (JFK), Newcastle, Newquay, Nice
Olbia, Orlando (International), Orlando (Sanford), Oslo, Ottawa
Palermo, Palma, Paphos, Philadelphia, Pisa, Plymouth, Ponta Delgada, Port Of Spain, Porto, Prague, Preveza, Pristina, Puerto Plata, Pula, Punta Cana
Reus, Reykyavik, Rhodes, Riga, Rome (Ciampino), Rome (Fiumicino), Rotterdam
Salzburg, Samana El Catey, Samos, Santa Cruz, Shannon, Sharm El Sheikh, Skiathos, Sofia, Split, St Kitts, St Lucia, St Petersburg, Stavanger, Stockholm
Taba, Tallinn, Tampa, Tangier, Tenerife (South), Thessaloniki, Thira, Tirana, Tivat, Tobago, Toronto, Toulouse, Tripoli, Tromso, Tunis, Turin
Valencia, Vancouver, Varadero, Varna, Venice, Verona, Vienna, Volos
Zagreb, Zakynthos, Zurich

London-Heathrow
Aberdeen, Abu Dhabi, Abuja, Accra, Addis Ababa, Ahmedabad, Aleppo, Algiers, Almaty, Amman, Amritsar, Amsterdam, Ashkhabad, Athens, Atlanta, Auckland
Bahrain, Baku, Baltimore, Bandar Seri Begawan (Brunei), Bangalore, Bangkok, Barcelona, Basel, Beijing, Beirut, Belfast City, Belfast International, Belgrade, Berlin (Tegel), Bilbao, Bishkek, Boston, Brussels, Bucharest (Otopeni), Budapest, Buenos Aires
Cairo, Calgary, Cape Town, Casablanca, Chennai, Chicago (O'Hare), Cleveland, Cologne (Bonn), Colombo, Copenhagen, Cork
Dallas/Fort Worth, Damascus, Dammam, Dar-Es-Salaam, Delhi, Denver, Detroit, Dhaka, Doha, Dubai, Dublin, Dusseldorf
Edinburgh, Edmonton, Eindhoven, Entebbe
Frankfurt, Freetown, Funchal
Geneva, Gibraltar, Glasgow, Gothenburg, Grand Cayman
Halifax, Hamburg, Hanover, Helsinki, Hong Kong, Honolulu, Houston, Hyderabad
Islamabad, Istanbul Ataturk, Izmir
Jeddah, Johannesburg
Karachi, Khartoum, Khartoum, Kiev (Borispol), Kolkata, Kuala Lumpur, Kuwait
La Coruna, Lagos, Larnaca, Las Vegas, Lisbon, Los Angeles, Luanda, Lusaka, Lyon
Madrid, Malaga, Male, Malta, Manchester, Marrakech, Mauritius, Melbourne, Mexico City, Miami, Milan (Linate), Milan (Malpensa), Minneapolis, Montreal, Moscow (Domodedovo), Moscow (Sheremetyevo), Mumbai, Munich, Muscat
Nairobi, Nassau, New York (JFK), New York (Newark), Newcastle, Nice
Osaka (Kansai), Oslo (Gardermoen), Ottawa
Palma, Paphos, Paris (CDG), Philadelphia, Phoenix, Portland, Porto, Prague, Providenciales
Raleigh-Durham, Reykjavik, Rio De Janeiro (Galeao), Riyadh, Rome (Fiumicino), Rotterdam
Salzburg, San Diego, San Francisco, Sanaa, Sao Paulo, Seattle (Tacoma), Seoul, Seville, Seychelles, Shanghai (Pudong), Shannon, Singapore, Sofia, St Johns, St Petersburg, Stavanger, Stockholm (Arlanda), Stuttgart, Sydney
Taipei, Tangier, Tashkent, Tbilisi, Tehran, Tel Aviv, Tokyo (Narita), Toronto, Toulouse, Tripoli, Tunis
Vancouver, Venice, Vienna, Vigo
Warsaw, Washington (Dulles)
Yerevan
Zagreb, Zurich
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Men hvor mange av de videreforbindelsene er med Star Alliance?

Jeg er sikker på at en rute BGO-LHR hadde blitt en suksess, men kanskje ikke med nok forretningstrafikk til å rettferdiggjøre å ta opp gode slottider på LHR.
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

London-Gatwick
Aalborg, Aberdeen, Accra, Agadir, Ajaccio, Akureyri, Alghero (Sardinia), Alicante, Almeria, Amsterdam, Antalya, Antigua, Arrecife, Aruba, Athens, Atlanta
Banjul, Barbados, Barcelona, Bari, Basle, Bastia, Belfast City, Belfast International, Bergen, Bergerac, Berlin Schoenefeld, Bermuda, Biarritz, Billund, Boa Vista, Bodrum, Bologna, Bordeaux, Brussels, Budapest, Burgas
Cagliari, Calgary, Calvi (Corsica), Cancun, Cape Verde Islands, Catania, Chambery, Chania, Charlotte, Cincinnati, Cologne (Bonn), Copenhagen, Corfu, Cork, Cozumel, Cunagua
Dalaman, Dhaka, Djibouti, Doha, Dubai, Dublin, Dubrovnik, Dusseldorf
Edinburgh
Faro, Fez, Figari, Florence, Frederichton, Fuerteventura, Funchal
Geneva, Genoa, Gerona, Gibraltar, Glasgow, Grenada, Guernsey
Halifax, Harare, Hassi Messaoud, Havana, Helsinki, Heraklion, Holguin, Hurghada
Ibiza, Innsbruck, Inverness, Isle of Man, Istanbul, Izmir
Jersey
Kalamata, Kavalla, Kefallinia, Kiev (Borispol), Kingston, Knock (Connaught), Kos, Krakow
La Rochelle, Lanzarote, Larnaca, Las Palmas, Las Vegas, Leeds Bradford, Lemnos, Lisbon, Ljubljana, Luxembourg, Luxor, Lyon
Madrid, Mahon, Malaga, Male, Malta, Manchester, Marrakech, Marseille, Mexico City, Milan (Linate), Milan (Malpensa), Minsk, Mitilini, Mombasa, Monastir, Montego Bay, Montpellier, Montreal, Munich, Murcia, Mykonos
Nantes, Naples, New York (JFK), Newcastle, Newquay, Nice
Olbia, Orlando (International), Orlando (Sanford), Oslo, Ottawa
Palermo, Palma, Paphos, Philadelphia, Pisa, Plymouth, Ponta Delgada, Port Of Spain, Porto, Prague, Preveza, Pristina, Puerto Plata, Pula, Punta Cana
Reus, Reykyavik, Rhodes, Riga, Rome (Ciampino), Rome (Fiumicino), Rotterdam
Salzburg, Samana El Catey, Samos, Santa Cruz, Shannon, Sharm El Sheikh, Skiathos, Sofia, Split, St Kitts, St Lucia, St Petersburg, Stavanger, Stockholm
Taba, Tallinn, Tampa, Tangier, Tenerife (South), Thessaloniki, Thira, Tirana, Tivat, Tobago, Toronto, Toulouse, Tripoli, Tromso, Tunis, Turin
Valencia, Vancouver, Varadero, Varna, Venice, Verona, Vienna, Volos
Zagreb, Zakynthos, Zurich

Zagreb, Zurich
Så længe man ikke kan lave gennemgående billetter til disse destinationer, enten på grund af at man kommer ind med LCC uden interline eller fordi den videre forbindelse er med en LCC/charter operatør uden interline. er det ganske ligegyldigt. Jeg ville ikke turde binde an med connection på LGW, på seperate billeter.
Derfor er LGW reelt en Point to point destination.

Kommer man til LGW med DY er LGW en slutdestination
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Hvem er det som har behov for å holde seg til en allianse? Jeg vil si ingen av oss normale. De eneste det måtte være tilbringer mer en 10% av sin arbeidstid i fly - og slike er det ikke mange av. Oss andre dødlige oppnår aldri å komme over den magiske 30.000 poeng-grensen før poengene begynner å gå ut på tid etter fem år.

Med et slikt tilbud fra de to flyplassene og ekstremt billige hotel som nærmeste nabo (Travelodge kan man få helt ned i £19 per rom per natt) er det bare velge og vrake hva hjertet begjærer uten noen tanke på måtte alliere seg i det hele tatt.

Og planespotter1234, vi er en gjeng som har flydd rundt i Europa nesten uten noen form for gjennomgående billetter i 7-8 år nå, og ikke en gang har vi opplevd noe krøll. Selvsagt velger vi ikke så tighte connection times som hvis en har gjennomgående billetter, men er man på tur så er man på tur.
 
Last edited:
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

i disse asketider....
Og LH er en litt annen historie en å kjøpe en ny tck AMS-London om det glapp
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

LOL, ja, det gaar mange fly fra Galtevik. Det er jo en grunn til at det ligger en flyplass der. De long haul selskapene som ikke faar plass paa LHR, maa ta til takke med Galtevik. Aa paastaa noe annet blir helt tullete.. Hadde det vaert plass, hadde VS og BA flydd deres leasuredestinasjoner fra LHR og da er det kun charter igjen langt. Ellers er det stort sett Thomson, Easy etc som flyr til Galtevik. Ikke noe vits aa sminke flyplassen til aa vaere noe mer enn hva den er.


For min del spiller det ingen verdens rolle hvorfor flyplassen ligger der, og om selskapene er der fordi de ikke får plass et annet sted.
Jeg bryr meg om tilbudet som er for å ta meg dit jeg vil, og av og til så er det Gatwick som er den destinasjonen som passer meg best.
Som KGL sier, så er det kanskje ikke så flusst med avganger fra LGW til USA. Men for min del så er det mange mange reisemål som kommer lengre opp på listen enn USA.
Jeg liker meg godt på Gatwick, og skulle ønske det var et bedre tilud til flyplassen fra Norge. Om det er Star Alliancen eller andre, det gir jeg fullstendig bingen i.

Godt vi er forskjellige alle sammen.
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

En annen ting som gjør Gatwick OK er at den er vel representert med flere av selskapene i sandkassen. Selv har jeg flydd QR ut derfra flere ganger.

-A
 
Back
Top