SAS kutter på BGO-LGW?

Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Selvfølgelig er tilbudet der - men kommersielt er det uinteressant. Volumet av de som skal videre er minimalt. Det er lokaltrafikken man må satse på og hvis den svikter er det ikke liv laga uansett.
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Og planespotter1234, vi er en gjeng som har flydd rundt i Europa nesten uten noen form for gjennomgående billetter i 7-8 år nå, og ikke en gang har vi opplevd noe krøll. Selvsagt velger vi ikke så tighte connection times som hvis en har gjennomgående billetter, men er man på tur så er man på tur.
fair nok, hver sine prioriteter
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

De fleste gangene jeg har flydd inn/ut av LGW, det enten være planlagt eller bare dit det viste seg å være plass, så har det vært buss til/fra LHR alle gangene unntatt én.
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Hvis man som london'er kan velge, er ikke Gatwick dårlig! Det er enkelt å komme seg ut med toget (dobbelt så dyrt som heathrow) og mindre køer etc. Allikevel føler jeg flyplassen er litt mindre seriøs (også pga flyselskapene som flyr dit), særlig etter at BAA måtte selge. Hvis jeg kan velge reiser jeg helst fra Heathrow, men man skal ikke rakke ned på Gatwick heller (om destinasjonen er London, vel å merke). Samtidig har jeg alltid lurt på hva i huleste SAS holder på med når de flyr alt til Heathrow, unntatt BGO-LGW. (ja det er umulig å få slots). De burde fått seg en kveldsslot på LHR og kjørt 4x Bergen, 2x Trondheim og 1x Kristiansand eller noe sånt :)
(men det kommer aldri til å skje fordi de trenger å feede OSL og CPH, rart en ikke kan fly TRD/TOS-ARN-LHR forresten :P)
*lovådrømme*
 
Last edited:
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Vel, vi er 6 stk som tar morgenflighten til dy fra Bergen, venter 3 timer og flyr videre til las vegas med virgin i sommer. Kjenner flere som har gjort det på denne måten, så stemmer nok ikke helt det du sier. Problemet er jo klart at man mangler rettigheter om noe skulle skje.. Men noen er villige til å ta den risken. Er verdt det etter min mening når man ankommer sluttmålet sitt mye raskere på denne måten og slipper det idiotisk kjedelige innenlands bytte i new york/philly eller Detroit. Men vi kan jo ikke alle være enige :)
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Skulle ha med en quote i posten over, men trykket vist litt feil. Lgw er flott om den tilbyr flighter videre dit du skal.
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Hvem er det som har behov for å holde seg til en allianse? Jeg vil si ingen av oss normale. De eneste det måtte være tilbringer mer en 10% av sin arbeidstid i fly - og slike er det ikke mange av. Oss andre dødlige oppnår aldri å komme over den magiske 30.000 poeng-grensen før poengene begynner å gå ut på tid etter fem år.

Med et slikt tilbud fra de to flyplassene og ekstremt billige hotel som nærmeste nabo (Travelodge kan man få helt ned i £19 per rom per natt) er det bare velge og vrake hva hjertet begjærer uten noen tanke på måtte alliere seg i det hele tatt.

Og planespotter1234, vi er en gjeng som har flydd rundt i Europa nesten uten noen form for gjennomgående billetter i 7-8 år nå, og ikke en gang har vi opplevd noe krøll. Selvsagt velger vi ikke så tighte connection times som hvis en har gjennomgående billetter, men er man på tur så er man på tur.

Kjaere deg... Foer det foerste er Heathrow over dobbel saa stor som Gatwick og dersom du kikker paa listen, er det verdt aa merke seg frekvensene.

Jeg er overbevist over at det finnes statistikker over hvor mange nordmenn som drar videre fra Galtevik, klart det er mulig, men menig mannen i gata reiser ikke slik. Han/hun lager ikke reiserturer som knoll og tott paa tur, han kjoeper en reise fra OSL eller ett annet sted i Norge til destinasjonen han/hun skal til, ikke separat bestilling. Det er faktisk mye mer normalt aa holde seg til en allianse enn aa kjoepe separate billetter fra separate carriers

Galtevik har masse trafikk som kommer til aa havne paa LHR dersom det noengang blir mer plass. Da er man en syden/LLC flyplass og det er selvsagt klart at folk som reiser med BA og naa skifter flyplass selvsagt foretrekker aa reise via en flyplass og ikke ta bussen.

Det er viktig aa ha paa seg de riktige brillene, Kurt, ikke flyspotterbrillene eller 0,1% av pax brillene. SAS gjoer det greit paa LHR, vi forsoeker aa finne grunnen til hvorfor de ikke gjoer det skarpt paa Galtevik. Den forklaringen har vi for lengst funnet
 
Last edited:
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

En liten korrigering Tommy777: Flyplassen heter Gatwick, ikke Galtevik.
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Jeg tror ikke det er så mange vanlige fritidsreisende som tenker over/bryr seg om hvilken allianse de reiser med, da ganske få av de i det hele tatt er medlem i et bonusprogram.
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Jeg tror ikke det er så mange vanlige fritidsreisende som tenker over/bryr seg om hvilken allianse de reiser med, da ganske få av de i det hele tatt er medlem i et bonusprogram.

Det er nok riktig, men de fleste fritidsreisende som må fly via en plass foretrekker å ha sammenhengende billetter. Og de som ikke gjør det er jo gjerne de som kun fokuserer på pris og reiser på ekstremt billige billetter og ikke spesielt verdifulle for flyselskapene
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Det er viktig aa ha paa seg de riktige brillene, Kurt, ikke flyspotterbrillene eller 0,1% av pax brillene. SAS gjoer det greit paa LHR, vi forsoeker aa finne grunnen til hvorfor de ikke gjoer det skarpt paa Galtevik. Den forklaringen har vi for lengst funnet

Med å sette likhetstegn mellom kvantitet og kvalitet, er du blitt for amerikansk Tommy. Det er faktisk destinasjoner du ikke kommer deg til fra Heathrow og spesielt til de nære områder. Fra Heathrow kommer du deg ikke til kanaløyene Jersey og Guernsey eller perlen i Irskesjøen, Isle of Man, men det gjør du via Gatwick. Alle disse destinasjonene er viktige selv for næringslivsfolk med ønske om bekvemligheter.

Det er forunderlig hvor mange som greier å navigere mellom selskaper, og det gjelder faktisk også til dels gamle tanter. I motsetning til de som er på jobbreiser, så har fritidsreisende fri tid og selv det å ha tid til å vente underveis. En hotellovernatting til £19 smerter ikke for å komme på en tidlig-flight ut fra Gatwick. Et godt eksempel på det er Virgin Atlantics flighter til Bridgetown som forlater LGW mellom 09:35 og 10:00 hvor Norwegians siste flight fra OSL passer som hånd i hanske. At en også flyr motfase (OSL-LGW på kveld og LGW-OSL på morgen/formiddag) gjør jo prisene desto mer hyggelig.

Både LHR og LGW opererer opp mot grensen hva de makter, men hvis en sammenligner 2009 med 2004 hadde LHR en nedgang i passasjertallet på 1 million, mens LGW hadde en tilsvarende oppgang på 1 million. 4. desember 2009 tok GIP over som eier av Gatwick, og de er allerede i gang med å fjerne flere av flaskehalsen. Den verste flaskehalsen er forunderlig nok ikke rullebanebegrensningen, men det har vært oppstillingsplass for flyene. Åtte nye slike vil være klar i løpet av en måneds tid ved North Terminal.

Men Gatwick er jo uvesentlig for SAS siden de satser jo bare på forretningsreisende.
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Enig med du Kurt. Jeg har overnattet mange ganger på Gatwick, både på Travellodge og på Le Meridien. Siste er selvfølgelig et bra sted, og at man slipper å gå utendørs er jo absolutt en fordel.

Men jeg foretrekker nå å reise videre samme dag, og da er et morgenfly fra Norge et stort pluss. Så rekker jeg for eksempel VS til Bridgetown, som du bruker som eksempel.

Kanskje dårlig forbindelse er en av årsaken til at bl.a. Karibien aldri har blitt noen stor hit i Norge. På Barbados så yrer det av engelskmenn, men nordmenn møter man sjeldent eller aldri. Og med gode flyforbindelser så hadde man kanskje kunnet "avlaste" Thailand noe.
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

Men ingentling av det dere nevner hjelper SAS nevneverdig. Kveldsfly til LGW er for så vidt greit, men det blir jo i så fall fryktelig lenge å vente på returen.
 
Re: SAS kutter på BGO-LGW?

SAS sin avgang er tilrettelagt for forretningsreisende, og om få vil reise med den så er det de selv som er skyld i det.
 
Back
Top