Widerøe har fått slots for BGO-LCY og BGO-LGW

Re: Widerøe har fått slots for BGO-LCY og BGO-LGW

Nå kjenner jeg ikke til slottildelingssystemet men er ikke det overveiende sannsynlig at Widerøe får flere slots når Flybe-slottene ikke kommer i bruk? Vet administratorene påstår de fortsatt vil selge selskapet helt, men den fantasien må vel snart ta slutt?

Hvordan blir det nå med LCY-slot-ene nå som WF starter BGO-SEN? Håper de ikke går bort ifra disse.

Hvordan blir det nå med LCY-slot-ene nå som WF starter BGO-SEN? Håper de ikke går bort ifra disse.

Vet ikke, men W20 er vel fra sent oktober, SEN opereres vel på slottene de har for flyvninger fra KRS, og så flytter de sikkert flyvningene når de har slots på LCY (om de da ikke velger å avslutte dem, avhenger vel av markedet litt også) og gjeninnsetter KRS på SEN istedet (om de da ikke får flere slots pga at Flybe forsvinner).

Bare pur spekulasjon, men kan ikke forestille meg de foretrekker SEN fremfor LCY når de har et valg. Det ville ihvertfall vært ganske tonedøvt.

Heier definitivt på LCY-BGO, ville gjort ting mye enklere for meg (og mange andre), er en kjempemye enklere flyplass å forholde seg til. Har tro på at opplegget kan gå bra også -- med gode forbindelser videre til distriktene og mellomstore byer som Ålesund og Molde som ikke har direktefly til London pdd og der forbindelsen vil være både raskere og mer bekvem enn via OSL/CPH/AMS.

Nå er vel ikke slots på SEN noe problem?

En ulempe med LCY er vesentlig høyere luftfartsavgifter. Så hvem vet, blir ikke overrasket hvis de verken starter LCY eller LGW. De starter garantert ikke begge

Nå er vel ikke slots på SEN noe problem?

En ulempe med LCY er vesentlig høyere luftfartsavgifter. Så hvem vet, blir ikke overrasket hvis de verken starter LCY eller LGW. De starter garantert ikke begge

Altså, antar at de har mye bedre sjanse til suksess med LCY. Med avganger til SEN vil jeg si det er vanskelig å ta passasjerer om Norwegian starter opp igjen (som de nok gjør). På LGW går det nok OK men a) det er liten grunn til å velge WF over DY og b) de fikk færre slots på LGW enn LCY, vel til kun 1 (mot 2 på LCY) daglige.

Ser poenget med avgifter men det vil jeg tro veies opp av passasjerpotensialet! Se heller ikke helt bort fra eventuelle muligheter til å få til en codeshare med forbindelse videre med BAs store nettverk fra City. De har allerede godt samarbeide med Finnair...

Etter hva jeg klarer å Google meg frem til så ser det ut som ymse passasjeravgifter er rundt 500 kroner høyere på London City enn London Southend. Stemmer det, så er jo det et ganske betydelig beløp og krever en ganske høy økt betalingsvillighet, som jeg er usikker på om eksisterer i dette markedet?

Etter hva jeg klarer å Google meg frem til så ser det ut som ymse passasjeravgifter er rundt 500 kroner høyere på London City enn London Southend. Stemmer det, så er jo det et ganske betydelig beløp og krever en ganske høy økt betalingsvillighet, som jeg er usikker på om eksisterer i dette markedet?

Southend er billig av samme grunn som f.eks. Torp er billig. Dette er jo det Ryanair vokste seg store på. Stobart eier og subsidierer Southend med tanke på å etablere den som en lokalflyplass for de mest østre deler av London i tillegg til selve Southend.

Forstår logikken din men den ville også tilsi at utenlandske selskaper i større grad ville ha benyttet flyplasser som Torp for Oslo (ikke noe vondt om Torp).

Dette er egentlig mye av poenget mitt. De konkurrerer med Norwegian og/eller andre aktører som flyr til LGW/LHR. Da må de enten veldig mye lavere på pris eller tilby et produkt som er på linje med eller helst bedre enn konkurrentene.

Forøvrig: Ville jeg betalt 500 ekstra for å kommet til LCY enn SEN? Ja, definitivt. Man sparer nesten hele beløpet bare på tog etc. Pluss man sparer mye tid og har en mer behagelig opplevelse. Pluss forbindelsene videre til innenriksnettet som absolutt ikke skal ignoreres.

Så det er sagt bør jeg i London og har familie flere steder på Vestlandet. For meg betyr LCY at jeg vil bruke ruten så ofte som mulig og med SEN vil jeg nok sjelden eller aldri bruke den. Mine reisetider er ikke spesielt utypiske: 30 min til City (£4 på transport per pers) 60 til Gatwick (£8), 120 til Heathrow (£9)/ 90 min (£25) og 140-150 til Southend/Stansted (ca £20). Det er hver vei.

Southend ligger bare ikke særlig godt an for de fleste i London, og de skal helst ha litt trafikk herfra også. Er en grunn til at jeg kaller den Londons svar på Torp.

Til motsetning tiltrekker City seg folk med god råd lokalt på grunn av bekvemmelighet så man får automatisk en del helgeturer osv fra engelskmenn med på kjøpet.

Last edited:
Back