SAS kutter i cockpit!

Ser at det står "i likhet med andre selskaper" - hvordan er erfaringer fra de andre som flyr med to foran?

Ser ut til at det gjelder rutene til CHI,NYC og WAS. DEL og DXB har blitt fløyet med to i cockpit siden i fjor høst. StandBy skriver at PEK også er med to, mens TYO og SEA fremdeles skal fly med tre. Dette er jo de to lengste rutene. BKK nevnes ikke, men om PEK er med to burde vel ikke BKK trenge tre?

Veldig positivt at dette endelig gikk gjennom! FLOTT

Cockpit sparer 700 mill SEK i året med den nylig inngåtte avtalen. 2 mann på EWR og IAD. Muligens ORD på et senere tidspunkt. Lønnsnedgang, bortfall av en lang rekke tillegg og bare to dager fri etter en arbeidsøkt. Man har forsøkt med to mann i cockpit på EWR før. Utreise vestover på dagtid, 24 timer stopp med dårlig søvn. Så hjemreise østover på natta. Det gikk "åt skogen". Andre selskap har enten 48 timer på utestasjon eller så flyr de vestover om natta mens man er uthvilt og hjem på dagtid. Nå snakker jeg om europeiske selskap. Vi får se hvordan det går. C/A'ene skal i allefall prøve å holde cockpit våken med å ringe hvert 20. minutt i følge papirene jeg har. SAS velger en løsning som ligner på Swiss, som etter en opprinnelig periode med 17-18% sykefravær, nå har stabilisert seg på noe under 10%.
Vi får et overskudd på over 130 piloter som må håndteres på en eller annen måte.

Stein, tror du grunnen til at det stabiliserte seg i Swiss er at pilotene ble vant til aa jobbe paa denne maaten etter en stund?

Cockpit sparer 700 mill SEK i året med den nylig inngåtte avtalen. 2 mann på EWR og IAD. Muligens ORD på et senere tidspunkt. Lønnsnedgang, bortfall av en lang rekke tillegg og bare to dager fri etter en arbeidsøkt. Man har forsøkt med to mann i cockpit på EWR før. Utreise vestover på dagtid, 24 timer stopp med dårlig søvn. Så hjemreise østover på natta. Det gikk "åt skogen". Andre selskap har enten 48 timer på utestasjon eller så flyr de vestover om natta mens man er uthvilt og hjem på dagtid. Nå snakker jeg om europeiske selskap. Vi får se hvordan det går. C/A'ene skal i allefall prøve å holde cockpit våken med å ringe hvert 20. minutt i følge papirene jeg har. SAS velger en løsning som ligner på Swiss, som etter en opprinnelig periode med 17-18% sykefravær, nå har stabilisert seg på noe under 10%.
Vi får et overskudd på over 130 piloter som må håndteres på en eller annen måte.

Kan det tenkes at man kan bruke disse 130 piloter på å få inn flere langdistansemaskiner ? Ligger det noe slikt i kortene i forhandlingene ?

Men! Noe skjer mellom 22. januar og 25. februar...følg med!

Så, om de sitter med 130 piloter som evt. skal plasseres i nye langdistansefly: Hvor mange fly kan man snakke om da, om de nye flyene skal fly en tur/retur-flight i døgnet, med to i cockpit?

Eller: Hvor mange piloter ansettes det som regel "per fly"?

Back