SAS kopierer Ryanair... igjen

Status
Not open for further replies.
Dette er en tidsbegrenset kampanje hvor barn kun betaler skatter og avgifter, og kan skjønne at det da er mer hensiktmessig og reklamere med 0 + skatter og avgifter enn å ha en lang liste med de forskjellige avgiftene til hver destinasjon, hvis det er slik at de er variable.

Langt de fleste kampanjer er tidsbegrensede, så om det er et legitimt argument så ville man kunne benyttet dette som unnskyldning veldig ofte.

Har lite sans for markedsføring hvor prisen 0 + skatter og avgifter, og det er jo heller ikke noe SAS bruker til vanlig heller. Dette er en tidsbegrenset kampanje hvor barn kun betaler skatter og avgifter, og kan skjønne at det da er mer hensiktmessig og reklamere med 0 + skatter og avgifter enn å ha en lang liste med de forskjellige avgiftene til hver destinasjon, hvis det er slik at de er variable.
Det er helt riktig at dette er nytt fra SAS og det var derfor jeg startet tråden. SAS har vel en tanke bak å prøve en helt ny måte å beregne og annonsere prisen på. Om dette slår ann vil vi antagelig se mere av dette fra SAS.

At det er mer hensiktsmessig for SAS å skrive 0,- hjelper fint lite så lenge det er lovstridig, og det gjør det heller ikke noe mindre dobbeltmoralsk fra SAS sin side.

Kommer man ikke på noen måte å formidle tilbudet på som ikke er lovstridig, får man heller la være, så enkelt er det.

Langt de fleste kampanjer er tidsbegrensede, så om det er et legitimt argument så ville man kunne benyttet dette som unnskyldning veldig ofte.

Godt poeng, det ville nok vært 'sunnere' markedsføring hvis man heller hadde brukt "Barn betaler kun skatter og avgifter på reiser i sommer" som du sier istedenfor tung bruk av "0".

Men det er nok en gang slik at "0" har en betydelig bedre tiltrekningskraft og at reklamen på den måten tiltrekker seg mer oppmerksomhet og får bedre gjennomslagskraft. Men om det forsvarer denne typen markedsføring som kan oppfattes som villedende? Nei.

At barn kun betaler "skatter og avgifter" er faktisk også villedende i dette tilfellet. Da jeg prøvde å gjøre en bestilling så jeg at de regnet med "servicehonorar" på 30 kr også for barnebiletten. Dette kan vel ikke omtales som skatt eller avgift.

attachment.php

Attachments

• sas.PNG
    sas.PNG
    6 KB · Views: 414
At barn kun betaler "skatter og avgifter" er faktisk også villedende i dette tilfellet. Da jeg prøvde å gjøre en bestilling så jeg at de regnet med "servicehonorar" på 30 kr også for barnebiletten. Dette kan vel ikke omtales som skatt eller avgift.

attachment.php

Servicehonoraret vet du like godt som alle andre her inne er lovpålagt. Prøv et bedre argument...

Det er jo en avgift

Så du mener at denne reklamen er helt uproblematisk? Servicehonoraret er forøvrig ikke en avgift. Det er kanskje enda mindre en avgift enn fuel surcharge'en (som kanskje fortsatt er innbakt i "skatter og avgifter"?).

Forøvrig sier SAS selv følgende om servicehonoraret:
"SAS skulle naturligvis gjerne ha vært dette beløpet foruten, men er underlagt en domsavgjørelse i dansk Høyesterett som pålegger oss å kreve inn og å synliggjøre kostnaden ved å bestille en reise på nettet. NB: Dette honoraret er alltid inkludert i de prisene SAS markedsfører i eksterne medier." (min utheving)

Last edited:
Så du mener at denne reklamen er helt uproblematisk? Servicehonoraret er forøvrig ikke en avgift. Det er kanskje enda mindre en avgift enn fuel surcharge'en (som kanskje fortsatt er innbakt i "skatter og avgifter"?).

Ja, jeg mener det.

Noen avgift er det vel strengt tatt ikke, men det er en obligatorisk komponent som må inkluderes for alle billetter, ref Høyesterettsdommen i Danmark, diskutert bl.a. her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=56094&page=2

Nå skal ikke jeg gå inn i denne diskusjonen.
Men for å oppklare en ting, som jeg trodde de mest ivrige i denne tråden virkelig hadde fått med seg, angående service honoraret.

Dette er noe SAS, gjennom en rettsak ble pålagt å legge på.
Det ble også bestemt at denne avgiften ikke kan bakes inn i noen annen pris, som f.eks skatter og avgifter. Den skal stå som seperat punkt.
Denne avgiften er noe SAS i sin tid kjempet mot, men altså tapte.

Så fortsett gjerne diskusjoen om prisen på kroner 0,- er riktig eller ikke.
Men hold dere for gode til å trekke inn servicehonoraret som det heter i dette.
Dere vet alle så utrolig mye bedre en det.

Så fortsett gjerne diskusjoen om prisen på kroner 0,- er riktig eller ikke.
Men hold dere for gode til å trekke inn servicehonoraret som det heter i dette.
Dere vet alle så utrolig mye bedre en det.

SAS sier at dette honoraret alltid er med i de priser de markedsfører i eksterne medier. Er det tilfellet her? Det er ikke en skatt og det er ikke en avgift. Det er en synliggjøring av kostnaden ved selve bookingen.

Likner litt på en ny hakkepåRonertaastråd synes nå jeg da. Trådstarter poengterer riktignok at reklamen er nokså Ryanair-aktig. De sa jo også en liten periode at de IKKE skulle fokusere på pris ;-)

"SAS best i gebyrtest
Mange flyselskaper velter det ene gebyret etter det andre på passasjerene sine. I gebyrtesten Norsk Familieøkonomi har gjennomført får SAS terningkast seks fordi alt er inkludert i de annonserte prisene.

Det blir stadig flere gebyrer for flyreisende. Norske passasjerer risikerer å måtte betale ekstra for å sjekke inn, sende bagasje og å velge sete i flyet. Mange må også betale gebyrer for å få betale flyselskapet for flyreisen sin. Det viser en ny undersøkelse Norsk Familieøkonomi har gjennomført.

- Mange føler at de blir lurt når det som så ut til å være en billig billett ender opp med å koste mye mer. Hos oss er alt inkludert i den annonserte prisen, men det er ofte vanskelig for forbrukerne å sammenlikne priser når konkurrenter opererer med en slags nettopris i annonsene sine, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS. "

http://m.sas.no/adimo4/Site/sasno/mob/default.aspx?p=1018&t=h401

Jeg synes absolutt denne kampanjen kan være verdt å ta opp og diskutere. Synes ikke i utgangspunktet det er noe galt med den, men man skal virkelig gå stille i dørene med å kritisere FRs kampanjer dersom dette er den nye strategien til SAS. Tror ikke akkurat Ryanair hadde sluppet unna kritikk for en slik annonse. Ellers er det jo en god kampanje men jeg skjønner ikke fokuset på "0". Det stemmer liksom ikke med profilen SAS ønsker å rendyrke i andre sammenhenger.

Er bestillingsgebyret per person eller per bestilling? I sistnevnte tilfelle er det vel uproblematisk, ettersom tilbudet uansett forutsetter at barnet reiser i følge med en voksen.

Som jeg dokumenterer ovenfor er bestillingsgebyret per person. Det er en bestilling for flight én vei, bare i tilfelle noen skulle lure.

Litt dumt spørsmål sikkert, men jeg spør allikevel.

Jeg vet det er skrevet at det er lovpålagt servicegebyr i Danmark (hvor stort det skal være kan sikkert diskuteres). Har vi samme lovverk i Norge og Sverige?
MÅ man ha servicegebyr? Hvilken lov står det i, og hva ville vært konsekvensen for et firma (i eller utenfor flybransjen) som ikke tok servicegebyr av sine kunder?

Jeg har kjøpt flybillett til 1 krone hver vei. Kortet mitt belastet for 2 kroner. Ikke mer, ikke mindre. Flyselskapet sponset skatter/avgifter. Ulovlig?
Jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å være frekk eller provosere.

Imm

Status
Not open for further replies.
Back