SAS kopierer Ryanair... igjen

Status
Not open for further replies.
Re: SAS annonserer spania-flighter til 0,-

Og jeg synes nå det er påfallende at man bestandig skal dra inn Ryanair som en stakkars målskive hver gang? De har seg selv å takke med å lyve i annonsene sine, ha idiotiske reklamekampanjer og være idiot på et generelt plan. Det har noe med image å gjøre.

Og du sier det jo selv - de drar seg LITT. Litt. Mot "ryanair-triks" (billige reklametriks). Det er smakfullt da. Flybransjen er ikke lett, og at SAS har holdt seg så godt unna usmakfulle, billigtriks er grunnen til at de ikke tolkes feil.

Nå har det seg vel slik at Ryanair skytes på for det meste de foretar seg. Er det noen med hånden på hjertet som kan skrive at det ikke ville blitt reagert om det ikke var SAS, men Ryanair som hadde samme annonsen...? Det er vel bare snakk om å påpeke en viss inkonsekvens i argumentasjonen. Mange som er positivt innstilt eller nøytrale til FR vil kanskje hevde at man må være like lite tilstede for å ikke forstå helheten i FRs annonser som enkelte her hevder at man må være for å ikke forstå at dette er prisen for flyreisen. At man liker SAS betyr jo ikke at man må legge det kritiske blikket på hyllen.

Dette blir OT, men lyver FR i sine annonser?

Last edited:
Her var det mye kverulering gitt. Uansett, jeg tviler på at SAS har gjort dette med den hensikt å få folk til å tro at billetten koster 0 kr. Det ville både vært ulovlig og meningsløst med tanke på selskapets prisstrategi.

Her var det mye kverulering gitt. Uansett, jeg tviler på at SAS har gjort dette med den hensikt å få folk til å tro at billetten koster 0 kr. Det ville både vært ulovlig og meningsløst med tanke på selskapets prisstrategi.

Ja, det kan man si.

Jeg tviler vel i forlengelsen av dette på at Ryanair med vitende og vilje har til hensikt å lure sine kunder gang på gang, men det forhindrer jo ikke at X antall debattanter stadig poengterer i hvor stor grad FR lurer sine kunder hele tiden...;) Tror du forøvrig at en slik annonse med Ryanair som utgiver har blitt forbigått i stillhet her inne?

Last edited:

Og jeg synes nå det er påfallende at man bestandig skal dra inn Ryanair som en stakkars målskive hver gang? De har seg selv å takke med å lyve i annonsene sine, ha idiotiske reklamekampanjer og være idiot på et generelt plan. Det har noe med image å gjøre.

Og du sier det jo selv - de drar seg LITT. Litt. Mot "ryanair-triks" (billige reklametriks). Det er smakfullt da. Flybransjen er ikke lett, og at SAS har holdt seg så godt unna usmakfulle, billigtriks er grunnen til at de ikke tolkes feil.

Du kunne ikke utdype dette litt nærmere? Jeg lurer litt på hvordan et selskap som gjør så mye dumt kan være et av Europas største og som har pasasjerer som vender tilbake gang etter gang. Hadde folk følt seg rundlurt og hadde det vært stor missnøye rundt selskapet hadde de neppe eksistert lenger?!

Du kunne ikke utdype dette litt nærmere? Jeg lurer litt på hvordan et selskap som gjør så mye dumt kan være et av Europas største og som har pasasjerer som vender tilbake gang etter gang. Hadde folk følt seg rundlurt og hadde det vært stor missnøye rundt selskapet hadde de neppe eksistert lenger?!

Sannheten er vel snarere den at folk som kjøper billett hos Ryanair vet i stor grad NØYAKTIG hva de gjør, og klarer å trykke seg gjennom regnestykket på egenhånd, uten at noen andre skal fortelle de at de er idioter, som lar seg lure igjen og igjen.

For det er jo tross alt nettopp det denne annonsen i bunn og grunn handler om, nemlig å prøve å fortelle FR og DY sine potensielle kunder at de ikke klarer å gjøre regnestykket sitt selv, og at de derfor kommer mye billigere ut med SAS når alle ekstrakostnader er tatt med.

Sannheten er vel snarere den at folk som kjøper billett hos Ryanair vet i stor grad NØYAKTIG hva de gjør, og klarer å trykke seg gjennom regnestykket på egenhånd, uten at noen andre skal fortelle de at de er idioter, som lar seg lure igjen og igjen.

For det er jo tross alt nettopp det denne annonsen i bunn og grunn handler om, nemlig å prøve å fortelle FR og DY sine potensielle kunder at de ikke klarer å gjøre regnestykket sitt selv, og at de derfor kommer mye billigere ut med SAS når alle ekstrakostnader er tatt med.

Eller kanskje de ber kundene gjøre et magert forsøk på å regne. Mange regner generelt lite på hva de betaler for ting, og mange sjekker aldri priser hos flere leverandører

Selv synes jeg flyannonser er unødvendig, det er 8 år siden jeg kjøpte billett som følge av en annonse. De fokuserer altfor mye på pris og for lite så alle de andre grunnene vi måtte ha for å velge et selskap.

Eller kanskje de ber kundene gjøre et magert forsøk på å regne. Mange regner generelt lite på hva de betaler for ting, og mange sjekker aldri priser hos flere leverandører

Kanskje har du rett i dette, men samtidig så kan jeg ikke slutte å undre meg over disse kundene som fortsetter å fly med f.eks. FR selv dersom de erfarer at prisen de betaler er høyere enn de er villige til å betale og høyere enn konkurrerende aktørers priser. Folk lever jo ikke helt i sin egen lille boble og leser sikkert både aviser og snakker med andre, og tilegnet seg vel en viss informasjon. Hvis man ikke tror at folk lærer basert på informasjonsflyt i media og annet så er vel også slike annonser fåfengte i utgangspunktet.

Last edited:

Selv synes jeg flyannonser er unødvendig, det er 8 år siden jeg kjøpte billett som følge av en annonse. De fokuserer altfor mye på pris og for lite så alle de andre grunnene vi måtte ha for å velge et selskap.

Her er vi i hvert fall 100% enig!

Sist jeg følte meg lurt av annonseringen til et flyselskap, var dengang SAS påstod at de relanserte service.

Etter det har jeg flydd (litt) med SAS og ser ikke noe mer service der enn hos konkurrenten, kanskje med unntaket av frokost på morgenflighter.

Om man leser annonsene så står det:

SALG til Spania.

Så ramses opp en rekke ting andre tar avgift for til kroner null hos SAS.

På enkelte andre, litt samme budskap men her skrives det: Åpent kjøp, kroner ,- alltid hos SAS.

Om dette er vanskelig, ja vel.
Om man vil missforstå, så gjør man det.

Om dette er vanskelig, ja vel.
Om man vil missforstå, så gjør man det.

Tro nå for all del ikke at alle som ytrer seg kritisk ikke forstår hva dette dreier seg om, men la oss huske denne diskusjonen neste gang spørsmålet om hvor lite kundene til f.eks. Ryanair forstår. Når det gjelder SAS så mener mange at dette må være opplagt for potensielle kunder, mens når det er snakk om andre flyselskaper så er det ikke måte på hvor mye hjelp kundene må ha til å forstå helheten.

Siden ingen svarer på mitt spøsmål så svarer jeg selv: Hadde dette vært en annonse fra Ryanair så hadde vi hatt side opp og side ned om hvor villedende dette er. Det er litt av poenget her.:)

For ordens skyld: Jeg har ingen problemer med å forstå hverken FR, DY eller SAS sine annonser.

Last edited:

Tro nå for all del ikke at alle som ytrer seg kritisk ikke forstår hva dette dreier seg om, men la oss huske denne diskusjonen neste gang spørsmålet om hvor lite kundene til f.eks. Ryanair forstår. Når det gjelder SAS så mener mange at dette må være opplagt for potensielle kunder, mens når det er snakk om andre flyselskaper så er det ikke måte på hvor mye hjelp kundene må ha til å forstå helheten.

Siden ingen svarer på mitt spøsmål så svarer jeg selv: Hadde dette vært en annonse fra Ryanair så hadde vi hatt side opp og side ned om hvor villedende dette er. Det er litt av poenget her.:)

For ordens skyld: Jeg har ingen problemer med å forstå hverken FR, DY eller SAS sine annonser.

Jeg er enig I at forum DNA'en nok hadde vært mer kritisk til en annonse FRA Ryanair - men når det er sagt er vi på side 3 i denne tråden, så vi har vel fått side opp og ned om hvovidt dette er villedende eller ikke. Selv har jeg aldri helt forstått SAS sin markedsføring - med et unntak: Indianeren på fjellet som ser opp på en passerende 767 og maler "Janne Fargene"

Jeg er enig I at forum DNA'en nok hadde vært mer kritisk til en annonse FRA Ryanair - men når det er sagt er vi på side 3 i denne tråden, så vi har vel fått side opp og ned om hvovidt dette er villedende eller ikke. Selv har jeg aldri helt forstått SAS sin markedsføring - med et unntak: Indianeren på fjellet som ser opp på en passerende 767 og maler "Janne Fargene"

Det er korrekt. Jeg synes imidlertid bare at det hadde vært flott, både for diskusjonens del og for den generelle sakligheten på forumet, at enkelte kanskje hadde innsett at man pålegger enkelte selskaper helt andre krav enn andre selskaper. Mye av diskusjonen her går jo på at dette jo er noe heeeelt annet (inkl mine innlegg).

Jeg vil vel hevde at dette er like mye eller like lite villedende som mange av FRs reklamer. En slik innrømmelse sitter nok langt inne hos mange her, og enn så lenge så synes jeg det er underholdende å påpeke slikt.;) Jeg setter selvsagt ting på spissen.

Man kan vel si at annonsen er uklar i sin kommunikasjon, all den tid den forårsaker 3 sider med diskusjon - som igjen betyr at vi oppfatter den ulikt.

Kanskje SAS burde tenke på dette ved utsendelse av neste avisreklame?

Man kan vel si at annonsen er uklar i sin kommunikasjon, all den tid den forårsaker 3 sider med diskusjon - som igjen betyr at vi oppfatter den ulikt.

Kanskje SAS burde tenke på dette ved utsendelse av neste avisreklame?

Tja. Jeg tror nok man kunne fjernet 8-10 innlegg som er ment mer som en påpekning av det jeg nevner i mine innlegg enn som en misforståelse eller uklarhet. Poenget er vel at dersom man mener at FRs noe ufullstendige annonser er uklare så burde man nok synes det samme om denne. Jeg har vel aldri reagert på FRs annonser, og reagerte heller ikke som sådan på denne. En "fra pris" hadde nok forhindret tidsbruk fra min side...;)

Jeg synes stort sett FR sine annonser er ganske så klare, samme gjelder DY (for de som husker hva jeg har skrevet om dette tidligere, så regner jeg med at de i alle fall husker at jeg ikke alltid bare har SAS briller på)
Jeg synes denne kampanjen er fin, da SAS` største konkurenter (DY og FR) i Skandinavia tar betalt for endel av de samme tjenestene. Flott at dette markedsføres.
Bør den være mer klar, jeg for en syens den er klar nok.
Men enkelte må vel ha det enda klarere.

Så ramses opp en rekke ting andre tar avgift for til kroner null hos SAS.
Kan du nevne noen andre som tar betalt for setevalg ved innsjekking? ;)

Ellers har enda ingen klart vise til en annonse (uansett bransje) hvor man tilbyr ett produkt og kun viser en pris som er for noe annet.

Jeg vil vel hevde at dette er like mye eller like lite villedende som mange av FRs reklamer.
Nå er faktisk situasjonen slik at differansen mellom pris oppgitt i annonse og pris man faktisk må betale er mindre for Ryanair enn for SAS. Det burde være et tankekors for mange. :D

Kan du nevne noen andre som tar betalt for setevalg ved innsjekking? ;)

Ellers har enda ingen klart vise til en annonse (uansett bransje) hvor man tilbyr ett produkt og kun viser en pris som er for noe annet.

Så langt jeg vet er det ingen i verden som tar avgift for det, ennå.
Men flere som tar ekstra avgift for setereservasjon, å betale med kredittkort, bagasje etc.

Videre så viser annonsene til at SAS nå har kampanjetilbud på reiser til Spania.
Med en note som forteller at det er priser som innkluderer det meste.

Men som sagt, vil man missforstå, så gjør man åpenbart det ;-)

Status
Not open for further replies.
Back