SAS kopierer Ryanair... igjen

Status
Not open for further replies.
Re: SAS annonserer spania-flighter til 0,-

Det er to kategorier som kan misoppfatte en slik reklame:
-De som misforstår med vilje
-De som er såpass lite oppegående at de ikke kommer til å bestiller flybilletter på egenhånd uansett

Kan ikke forstå at man kan tolke dette annerledes bortsett fra folk som har ønsketenkning at SK gir ut grstis billetter. Men noe bør man forstå er umulig...
Det er faktisk ikke uvanlig at flybilletter blir tilbudt til både 50 øre eller 0 kr, men så kommer det gebyrer for slikt som innsjekket bagasje og betaling. Skal man kun lese det som faktisk står i denne annonsen så får man her altså både flybillett og en innsjekket koffert for tilsammen 0 kr og ser man på hva andre har tilbudt er dette på ingen måte noen umulighet.

Så når det står "Alltid med SAS... bla bla bla... Kr 0.-" så er billettene gratis, alltid?

Sorry men jeg kan ikke se at man skal tolke annonsen slik at billetten er gratis. Det eneste jeg savner i teksten er "Fra kr. xxx".

Når man gjør som du sier og faktisk leser det som står i annonsen så står det "Alltid med SAS" før prisen, legg merke til ordet "alltid". Alle skjønner jo umiddelbart at ikke det gjelder billettprisen.

Dette kan vel ellers samligne med en bilannonse. "Juletilbud på Ford Focus. Alufelger, motorvarme og vinterjul kr. 0"

Så når det står "Alltid med SAS... bla bla bla... Kr 0.-" så er billettene gratis, alltid?

Sorry men jeg kan ikke se at man skal tolke annonsen slik at billetten er gratis. Det eneste jeg savner i teksten er "Fra kr. xxx".

Når man gjør som du sier og faktisk leser det som står i annonsen så står det "Alltid med SAS" før prisen, legg merke til ordet "alltid". Alle skjønner jo umiddelbart at ikke det gjelder billettprisen.

Dette kan vel ellers samligne med en bilannonse. "Juletilbud på Ford Focus. Alufelger, motorvarme og vinterjul kr. 0"

Jeg vil heller si det kan sammenlignes med " julesalg på Ford Focus. 0 kr!"
Hvorpå det med liten tekst under tallet står "for alufelger, motorvarmer og vinterhjul".

Den som ikke skjønner at billettene IKKE koster kr 0, misforstår med vilje, eller må være lettere tilbakestående... Står jo klart at det er bagasje, setevalg og 24t kjøp som koster kr 0....

Tja... Det er ikke spesielt vanskelig å forstå at det er tilleggstjenestene som koster 0 kr, men det er litt spesielt å nevne pris kun på tilleggstjenestene. Jeg tviler i grunnen ikke på at noen misforstår, men neppe så mange som misforstår med vilje.

Ville ikke det enkleste bli å la Forbrukerombudet få saken på sitt bord for evt. juridisk vurdering, og så ta saken videre derfra ved behov? Dersom ombudet konkluderer med "ikke villedende" kan saken legges død, dersom de konkluderer "villedende" kan SAS endre sine annonser eller kjøre saken gjennom en juridisk kvern?

Det er to kategorier som kan misoppfatte en slik reklame:
-De som misforstår med vilje
-De som er såpass lite oppegående at de ikke kommer til å bestiller flybilletter på egenhånd uansett

Tja, jeg vet ikke. Det første eksempelet som er gitt her virker vel greit nok, mens det andre kanskje er noe mer uklart (selv om alle som har sett tidligere annonser med 0 i gebyrer for SAS nok skjønner at dette ikke er prisen på selve flyreisen). Jeg synes at kanskje det er litt spesielt å reklamere for en tjeneste hvor den eneste prisen som oppgis er prisen for tilleggstjenestene. For bilannonser, som noen har nevnt her, vil det typisk stå en "fra pris" i en fotnote.

Last edited:

Sake er vel den at man må lese hele teksten, og ikke bare det med stor skrift.
I første øyekast ser det for meg ut som SAS tilbyr billetter til 0 kroner.
Jeg faller i så måte inn under kategorien dum.

Men når jeg leser det med liten skrift forstår jeg at førsteinntrykket var feil.
Det har sikkert en effekt i det å bli sett blandt all annen reklame.

Hvorfor de ikke forteller hva flyreisen kan koste er for meg et under. Det er viktigere for meg som kunde å vite enn hva tilleggstjenester koster.
Tilleggstjenester som jeg kanskje ikke en gang kommer til å benytte meg av.

En annen ting, som jeg har nevnt før, er at når SAS fokuserer så veldig på dette med 0 kroner i gebyrer for alt, så gjør de det umulig å kunne endre på konseptet.
Eksempelvis: hvis man fant ut at man ville la kostnaden for bagasjeforsendelse bli belastet de som reiser med bagasje, og at man kunne få økte inntekter på dette...
Hvordan i all verden skulle man kunne innføre et gebyr?

Men nå har sikkert ikke SAS planer om å gjøre det uansett.
.

Last edited:

Hvorfor de ikke forteller hva flyreisen kan koste er for meg et under.
.

Her er det ikke snakk om en enkelt destinasjon, men flere, saa derfor er det ikke naturlig aa legge ut enkeltpriser. Man kunne sagt f.eks. fra 999, men hvis ikke prisen gjelder paa alle destinasjonene blir det villedende.

Nei gitt - her sliter jeg med aa foele meg forurettet. Jeg koser meg heller med miniatyrflasken med 18 aars myrvann jeg fikk for kr. 0.- sammen med helflasken av 12-aaringen - som foroevrig var paa tilbud ...

Her er det ikke snakk om en enkelt destinasjon, men flere, saa derfor er det ikke naturlig aa legge ut enkeltpriser. Man kunne sagt f.eks. fra 999, men hvis ikke prisen gjelder paa alle destinasjonene blir det villedende.

På sas.no har de lagt ut "Fra 649 kroner" i reklamebanneret.

attachment.php

Jeg er ganske sikker på at tekst har falt ut i denne annonsen, og at den skulle vært lik den som er på papir. Dermed er det en ikke-sak, for den er litt vanskeligere å forstå. Men enhver tulling burde forstå at SAS ikke alltid selger billetter til kr 0,- ;) Da er man i så fall bare kverulant.

En annen ting, som jeg har nevnt før, er at når SAS fokuserer så veldig på dette med 0 kroner i gebyrer for alt, så gjør de det umulig å kunne endre på konseptet.
Eksempelvis: hvis man fant ut at man ville la kostnaden for bagasjeforsendelse bli belastet de som reiser med bagasje, og at man kunne få økte inntekter på dette...
Hvordan i all verden skulle man kunne innføre et gebyr?

Jeg tviler vel på at SAS har planer om det, men skulle de bestemme seg for noe slikt, er jeg helt sikker på at markedsavdelingen finner en måte å endre budskap på.

Jeg tviler vel på at SAS har planer om det, men skulle de bestemme seg for noe slikt, er jeg helt sikker på at markedsavdelingen finner en måte å endre budskap på.

Det er vel ikke mer enn et år siden de sa at deres kunder helt klart ikke ønsket å åpne for ringing på flyene heller, så ingenting er umulig.

Når det er sagt kan jeg ikke fatte og begripe hvordan man kan tolke disse annonsene til at SAS selger flybilletter for 0,-.

Men det betyr ikke at jeg syns dette budskapet føles spesielt korrekt. Med alt maset deres om ekstra tjenester for kr 0,- så vil nok de fleste forvente en kopp kaffe og en pose nøtter. Og kanskje at vanlige dødelige faktisk kan velge seter. Men det er nå en annen sak.

Og kanskje at vanlige dødelige faktisk kan velge seter.

Det kan vi jo, helt gratis, hvis man skal tro på annonsen (i det minste på flyplassen ved innsjekk. Velg 23E eller 21B...)

Det kan vi jo, helt gratis, hvis man skal tro på annonsen (i det minste på flyplassen ved innsjekk. Velg 23E eller 21B...)
Men hos mange av konkurrentene kan man gjøre det før innsjekking. Samtlige tilbyr jo gratis setevalg ved innsjekking så det blir merkelig at SAS skal annonsere at det koster 0 kr hos dem. Da er det naturlig å anta at 0kr må vise til noe annet... for eksempel billettpris.

At noen bruker ordet "alltid" i annonsen trenger ikke vise tilbake i tid, det kan være en ny strategi om at slik skal de alltid være fremover.

Når det er sagt kan jeg ikke fatte og begripe hvordan man kan tolke disse annonsene til at SAS selger flybilletter for 0,-.
De annonserer for ett produkt og oppgir en pris. Som sagt har jeg fremdeles tilgode å se andre (uanhengig av bransje) som annonserer på samme måte.

He he. Jeg må jo le litt av dere her inne også. Hadde Ryanair lagt ut en tilsvarende reklame, uten å fortelle hva flybilletten til syvende og sist skal koste, så hadde de fått som ørene flagret her inne. Når SAS drar seg litt mot de samme virkemidlene som Ryanair bruker, selv om saken egentlig er helt omvendt, så er alt helt greit, og de som ikke skjønner det må være idiot.

Jaja, jeg får vel gjøre som Bizflyer oppfordrer til, og åpne meg en øl. Man er da tross alt i syden!

Jeg er ganske sikker på at tekst har falt ut i denne annonsen, og at den skulle vært lik den som er på papir. Dermed er det en ikke-sak, for den er litt vanskeligere å forstå. Men enhver tulling burde forstå at SAS ikke alltid selger billetter til kr 0,- ;) Da er man i så fall bare kverulant.

Det er vel den annonsen som rulle på nettsteder. Jeg har ikke sett noen norske papiraviser så jeg vet ikke hvordan papirutgavene er. Kall det gjerne kverulering, men jeg ser for meg visse kommentarer dersom selskap D stilte med reklame hvor det stod: Fly til Spania. Alltid kr 80,- (for baggasje) med prisen i vesentlig større font enn kvalifiksjonen, og denne prisen som eneste annonserte pris...;)

Som Discus skriver er det vel ikke et problem å bare inkludere en "fra pris".

Edit: Jeg ser Hickok har hatt samme tanke som meg... :-)

Last edited:

He he. Jeg må jo le litt av dere her inne også. Hadde Ryanair lagt ut en tilsvarende reklame, uten å fortelle hva flybilletten til syvende og sist skal koste, så hadde de fått som ørene flagret her inne. Når SAS drar seg litt mot de samme virkemidlene som Ryanair bruker, selv om saken egentlig er helt omvendt, så er alt helt greit, og de som ikke skjønner det må være idiot.

Jaja, jeg får vel gjøre som Bizflyer oppfordrer til, og åpne meg en øl. Man er da tross alt i syden!

Og jeg synes nå det er påfallende at man bestandig skal dra inn Ryanair som en stakkars målskive hver gang? De har seg selv å takke med å lyve i annonsene sine, ha idiotiske reklamekampanjer og være idiot på et generelt plan. Det har noe med image å gjøre.

Og du sier det jo selv - de drar seg LITT. Litt. Mot "ryanair-triks" (billige reklametriks). Det er smakfullt da. Flybransjen er ikke lett, og at SAS har holdt seg så godt unna usmakfulle, billigtriks er grunnen til at de ikke tolkes feil.

Status
Not open for further replies.
Back