Re: SAS kabinansatte har "faglig møde"
Godt poeng. Jeg synes det er blitt en generell holdning i samfunnet at folk i servicebransjen er blitt "tjenerskap" for nyrike som ikke helt hvordan de skal oppføre seg. Utviklingen går i retning av at fagforeningene faktisk vil ha større betydning framover enn hva de har hatt i et par tiår. Da går det mer på rettigheter, arbeidsvilkår, sikkerhet (HMS) enn lønn. Det er en negativ utvikling mot tilstander som var for 100 år siden og det er ikke bra.
Jeg får litt inntrykk av at mange her synes det er helt iorden at selskapene utnytter lover og regler til det fulle for å presse de ansatte, men nåde de ansatte om de benytter seg av de virkemidler de har. Jeg vet ikke hvilke krav som stilles til en evt. streik i Danmark, men såvidt jeg vet er det ikke ulovlig med disse "faglige møtene"? At det er frustrerende for både passasjerer og ledelse har jeg forståelse for, men de følger vel spillereglene og det er ledelsen og klar over.
Godt poeng. Jeg synes det er blitt en generell holdning i samfunnet at folk i servicebransjen er blitt "tjenerskap" for nyrike som ikke helt hvordan de skal oppføre seg. Utviklingen går i retning av at fagforeningene faktisk vil ha større betydning framover enn hva de har hatt i et par tiår. Da går det mer på rettigheter, arbeidsvilkår, sikkerhet (HMS) enn lønn. Det er en negativ utvikling mot tilstander som var for 100 år siden og det er ikke bra.