• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS kabinansatte har "faglig møde"

Re: SAS kabinansatte har "faglig møde"

Jeg får litt inntrykk av at mange her synes det er helt iorden at selskapene utnytter lover og regler til det fulle for å presse de ansatte, men nåde de ansatte om de benytter seg av de virkemidler de har. Jeg vet ikke hvilke krav som stilles til en evt. streik i Danmark, men såvidt jeg vet er det ikke ulovlig med disse "faglige møtene"? At det er frustrerende for både passasjerer og ledelse har jeg forståelse for, men de følger vel spillereglene og det er ledelsen og klar over.

Godt poeng. Jeg synes det er blitt en generell holdning i samfunnet at folk i servicebransjen er blitt "tjenerskap" for nyrike som ikke helt hvordan de skal oppføre seg. Utviklingen går i retning av at fagforeningene faktisk vil ha større betydning framover enn hva de har hatt i et par tiår. Da går det mer på rettigheter, arbeidsvilkår, sikkerhet (HMS) enn lønn. Det er en negativ utvikling mot tilstander som var for 100 år siden og det er ikke bra.

Ser ut til at Cabin Crew på SK2885 har "faglig møde" på TRD i dag også.. Cockpit vært klar en time nå, men ingen i kabinen har dukket opp..

Siste var at de skulle vært her 07.05, men nå driver man å ringer for å finne ut hvor de er..

Arggghh..

Edit: nå kl 07.32 kom det 2 crew.. Snart på vei håper jeg

Kim

Så dere landet 09:20 i CPH.
Regner med at passasjerene ikke var så veldig glade i kabinbesetningen på denne turen?

(...) Men for at streik skal fungere som et godt verktøy i arbeidslivet, så må det også brukes med måte.

Helt enig, men her har også arbeidsgiver et like stort ansvar for å servere anstendige forslag og rimelig forhandlingsvilje slik at ikke arbeidstakerne ser seg nødt til å streike for å beholde trygge vilkår.

Hvis arbeidsgiver hele tiden presser de ansatte til det ytterste hva gjelder vilkår, vil gjentatte streiker redusere opinionens støtte og forståelse, og da blir både arbeidstaker og arbeidsgiver enda mer skadelidende av streik. Terskelen for å streike blir dermed kanskje langt høyere enn hva som er bra for å kunne få et godt og redelig arbeidsliv. Måtehold må komme fra begge sider.

Heisann!

Var veldig sene ja, kom ikke avsted før nærmere 08.00 fra TRD.

Crewet var svensk, og de opplyste ombord at årsaken til at de var sene var at de jobbet 14 timer dagen før pga "faglig møder" i København. Dermed måtte CC ha 14 timers hvile før de fikk fly igjen sa piloten.

Var hyggelige crewet, merket heller ikke noe til noen kommentarer. men vi var bare 2 foran Plus også da, resten satt bak rad 7, så hørte ikke om noen sa noe der..

Kim

Dårlig kommunisert, da .. dette skal jo stasjonen få beskjed om.

Back