• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS kabinansatte har "faglig møde"

Re: SAS kabinansatte har "faglig møde"

"Virkeligheten" er at prisene er for lave. I de fleste andre bransjer justerer man OPP prisene hvis man ikke tjener nok. Det nytter ikke å kutte mer hos de ansatte snart, for det er ikke mer igjen å kutte. Ja, bransjen er internasjonal, men alt kan ikke løses med outsourcing til billigere land og utflagging heller.

Hvorfor kan det ikke fly`s med internationalt crew og internasjonalt flag ? Hvorfor er det så billig å reise på cruise ? Ikke mange Norske flagg igjen i shipping

Skal vi ikke bare outsource oss alle da? Finnes alltid noen som kan gjøre jobbene våre billigere.

Mange forbrukere har ofte medlidenhet for de ansatte når de streiker.

Når man resolutt legger ned arbeidet uten forvarsel, så er det ikke mye medlidenhet å hente fra "the public." Man skulle jo tro at det ville være i de ansattes interesse å ha en viss form for støtte i de kravene man kommer med.

Dette har vært nevnt i tidligere diskusjoner, men Lufthansa pilotene var klare på at det å forsøke å få noen som helst forståelse blant "the public" var bortkastet energi. At piloter er overbetalt busssjåfører og kabinbesetning ditto servitører er allerede så innarbeidet i befolkningen at man ikke kan møte det med fornuftige argumenter. Jeg merker jo selv når jeg snakker med kjente at de har et helt forkvaklet syn på både lønn og vilkår jeg arbeider under. Se litt på hva som er typiske kommentarer på nettaviser når en mulig streik blant piloter kommer opp. "Til pass for dem" "På tide pilotene settes på plass" osv.

Trur det er det vi er i ferd med å gjøre….

Syns du det er en fin utvikling? Hvor skal Statens inntekter komme fra, hvis vi selger alt til utlandet og outsourcer alle jobbene våre? Vi kan ikke alle være selvstendig næringsdrivende med enkeltmannsforetak.

Jeg tror ikke det er poenget. Jeg tror poenget er at dette er en ordning som virker veldig uforutsigbar, i motsetning til streikevåpnet som er en institusjonalisert del av forhanldingsprosessen mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene. Streik er helt legitimt, men for de fleste andre land så er ordningen med disse ad hoc faglige møter helt ukjent. På meg virker det også som om de kan komme i stand for omtrent hva det måtte være av årsaker - i alle fall om man skal tro det som står i media om årsakene til de ulike faglige møtene man har. Jeg har vel også et inntrykk fra en del dansker her inne og andre steder at denne typen "faglige møter" i liten grad brukes i andre bransjer. Om det stemmer vet jeg ikke.

Det er helt riktig, men sålenge det er lovlig i Danmark kan vi vise så lite forståelse vi bare vil, men det er endel av spillet i Danmark og det må alle leve med fram til regelverket evt. skulle bli endret. Det blir jo det samme som andre diskusjoner rundt skatt, kontraktsansatte m.m. et politisk anliggende.

Syns du det er en fin utvikling? Hvor skal Statens inntekter komme fra, hvis vi selger alt til utlandet og outsourcer alle jobbene våre? Vi kan ikke alle være selvstendig næringsdrivende med enkeltmannsforetak.

Ikke mye skatteinntekter fra SAS uansett. Jeg mener internasjonal aktivitet må ha internasjonale vilkår. Se på hvordan Norsk industri sliter i et internasjonalt marked. Dog er effektiviteten på de fleste Norske fabrikker så god at det kompenserer endel for høye lønninger. Dog er både aviation og shipping en annen bransje, og her hjelper det lite å synse. Vi må tenke med hodet og ikke med maven - ikke lett men det må til Tror ingen vil betale jevnt over 30 - 50 % mere for billettene sine for å få servert juice fra en dansk servitør som egentlig ønsker å drive møtevirksomhet.

Tror ingen vil betale jevnt over 30 - 50 % mere for billettene sine for å få servert juice fra en dansk servitør som egentlig ønsker å drive møtevirksomhet.

Regner med at det var en kommentar fra maven og ikke hodet?

Nå snakket jeg ikke om flybransjen spesielt, men ikke mye skatteinntekter fra SAS? 35 milliarder i forskjellige skatter og avgifter de siste ti årene.. Norwegian derimot, som flytter mer og mer virksomhet ut, bidrar mindre og mindre. Med piloter på kontrakt her i landet også vil jo arbeidsgiveravgift osv. forsvinne også.

Du sier det hjelper lite å synse, så åpner du en setning rett etterpå med "tror"...

Jeg har full forståelse for at de ansatte som blir utsatt for kutt og nedskjæringer, ønsker og har behov for å si i fra. Så lenge en streik eller aksjon er varslet på forhånd har jeg ingen problemer med det, men når ting kommer rett på så blir situasjonen for oss kunder helt håpløs.

Nå er jeg for andre gang på rad fanget midt i kaoset av disse faglige møtene, og må ærlig si at jeg har begynt å planlegge reisene mine så mye som mulig utenom CPH. Det er veldig synd for det CPH er en flyplass jeg trives veldig godt med å fly transfer via. For SAS Danmark så er ikke situasjonen holbar med slike plutselige faglige møter hvis kundene svikter, ingen kunder, ingen intekt, ingen lønn.

Kanskje pipa hadde fått en annen låt om det var de norske kabinansatte som skulle bli 'tvangsoverført' til Jettime eller Cimber...

Ser da ut til at trafikken på CPH går rimelig normalt. What is all the drama about ?

Så et fornuftig spørsmål fra en som skal med 06.00 til CPH fra TRD i morgen tidlig:

Er det planlagt noen felles Morgenmad blant de ansatte på CPH eller "faglig møde" i morgen?

Life must go on, så da må det ombookes her...

Kim

Det positive med disse faglige mødene er at SAS og ikke minst kundene krever at CPH droppes som hub. Forsetter dette tror jeg CPH er minst av de nordiske hovedstedene. Det som er skremmende er at danskene ikke skjønner langtidsvirkningen av det de driver med.

Jeg som mange andre forstår ikke hvordan det kan tjene saken deres å til stadighet gjøre livet vanskelig for kundene. En varslet (og evt. langvarig) streik vil jo kunne ramme SAS økonomisk i like stor grad, og gi kunden mulighet til å booke med andre selskaper.

Last edited:

Jeg som mange andre forstår hvordan det kan tjene saken deres å til stadighet gjøre livet vanskelig for kundene. En varslet (og evt. langvarig) streik vil jo kunne ramme SAS økonomisk i like stor grad, og gi kunden mulighet til å booke med andre selskaper.

Jeg kan godt forstå det. Det er egentlig litt som å spille poker. Du spiller og taper hver eneste hånd. Stacken din blir bare mindre og mindre, og til slutt er du egentlig ikke redd for å gå all-inn fordi det er rett og slett ikke så mye igjen å tape..

Jeg kan godt forstå det. Det er egentlig litt som å spille poker. Du spiller og taper hver eneste hånd. Stacken din blir bare mindre og mindre, og til slutt er du egentlig ikke redd for å gå all-inn fordi det er rett og slett ikke så mye igjen å tape..

Jeg mistenker egentlig at SAS ledelsen som har ansvaret for å kutte kostnader ler hele veien til forhandlingsbordet for hver aksjon. Jeg kan ikke på noen som helst måte se hvordan de danske fagforeningene vinner støtte blant kundene, blant politikere, blant ledelse, eller noen andre.

Men det er mine 5cent.

Jeg får litt inntrykk av at mange her synes det er helt iorden at selskapene utnytter lover og regler til det fulle for å presse de ansatte, men nåde de ansatte om de benytter seg av de virkemidler de har. Jeg vet ikke hvilke krav som stilles til en evt. streik i Danmark, men såvidt jeg vet er det ikke ulovlig med disse "faglige møtene"? At det er frustrerende for både passasjerer og ledelse har jeg forståelse for, men de følger vel spillereglene og det er ledelsen og klar over.

Gjør de det? Ifølge linken i post #1 så var den "overenskomststridig" dog relatert til ramp(e)guttene sitt møte tidligere på dagen.

Gjør de det? Ifølge linken i post #1 så var den "overenskomststridig" dog relatert til ramp(e)guttene sitt møte tidligere på dagen.

Ja, iforhold til handling gjør det det. Det burde isåfall få konsekvenser for de det gjelder, men jeg regner med at myndighetene er like tafatte her som når selskapene begår overtramp.
Interessant at en dansk side omtaler det som streik. Man er vel ikke helt enig i hva det skal kalles i Danmark heller tydeligvis :)

Ser ut til at Cabin Crew på SK2885 har "faglig møde" på TRD i dag også.. Cockpit vært klar en time nå, men ingen i kabinen har dukket opp..

Siste var at de skulle vært her 07.05, men nå driver man å ringer for å finne ut hvor de er..

Arggghh..

Edit: nå kl 07.32 kom det 2 crew.. Snart på vei håper jeg

Kim

Last edited:
Back