SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

På SK fra OSl-TRD i går ettermiddag spesifiserte crew over høytaleren:

"Ang vann så er dette gratis i Pluss, men dette må kjøpes i GO, kr 25 med eller uten bobler..."

Så ikke noe gratis der nei. Men greit at de uansett sier fra, men her er det som alle sier forskjell fra crew til crew og flight til flight.. For ukonsekvent og dårlig det!

Kim
 
På SK fra OSl-TRD i går ettermiddag spesifiserte crew over høytaleren:

"Ang vann så er dette gratis i Pluss, men dette må kjøpes i GO, kr 25 med eller uten bobler..."

Så ikke noe gratis der nei. Men greit at de uansett sier fra, men her er det som alle sier forskjell fra crew til crew og flight til flight.. For ukonsekvent og dårlig det!

Kim

Tja, det var da voldsomt til masing for et glass vann eller ikke et glass vann. Når de deler ut varmt vann, med kaffe og TV, virker det rett og slett ekstremt smålig å ikke kunne dele ut et glass vann. Det er nå slik jeg ser det. Da ville jeg ha mer forståelse for at de begynner å ta betalt for kaffe, egentlig. Eller at de på turer under timen bare kutter all servering i GO, så kan plusskundene stappe i seg muffins og vann.
 
Tja, det var da voldsomt til masing for et glass vann eller ikke et glass vann. Når de deler ut varmt vann, med kaffe og TV, virker det rett og slett ekstremt smålig å ikke kunne dele ut et glass vann. Det er nå slik jeg ser det. Da ville jeg ha mer forståelse for at de begynner å ta betalt for kaffe, egentlig. Eller at de på turer under timen bare kutter all servering i GO, så kan plusskundene stappe i seg muffins og vann.

Det benyttes ikke flaskevann i kaffe. Vann til kaffe/te kommer fra flyets vanntank (gratis) Det er vann av så dårlig kvalitet at det ikke kan drikkes ukokt.
 
Last edited:
Det benyttes ikke flaskevann i kaffe. Vann til kaffe/te kommer fra flyets vanntank (gratis) Det er vann av så dårlig kvalitet at det ikke kan drikkes ukokt.

Joda, jeg vet det, men en dunk med 1,5-10 liter vann på flaske er vel ikke det avgjørende for blårussen her - det er vel inntektene av salg av vann til NOK 25,- som er det avgjørende i regnskapet, ikke utgiften på NOK, 1-2-3,- til vannet.
 
Joda, jeg vet det, men en dunk med 1,5-10 liter vann på flaske er vel ikke det avgjørende for blårussen her - det er vel inntektene av salg av vann til NOK 25,- som er det avgjørende i regnskapet, ikke utgiften på NOK, 1-2-3,- til vannet.
Men de ser ikke ut til å selge mer enn 2 flasker per flight. Da hadde de tjent mere på å ta betalt for kaffen.
 
De har jo vridd og vendt på nesten alt innen produktet, kan ikke skjønne hvorfor kaffen skal være hellig.
Det er kaffe og avis (og bagasje) som skiller SK og DY for kunder uten status.. Det vil nok rokke ved konseptet SK som fullserviceselskap om dette forsvinner, selv om servering er nitrist sammenliknet med andre *A.
 
Ja, da kommer de nok til å endre konseptet igjen. Det er vel fortsatt et par hundre ansatte i SAS' konseptendringsteam?

I inflight service avdelingen til SAS er to stk. En som jobber med konsept og en meal planner. I tillegg er det 2 som jobber med om bord rutiner, en long haul og en for short haul. Thats it.
Dette med vann er også krystallklart kommunisert fra SAS, men det er dessverre kolleger som enten ikke evner å forstå eller ikke vil forstå hva selskapet har sagt og bestemt. Derfor blir det dessverre forvirring hos kundene.
 
Dette med vann er også krystallklart kommunisert fra SAS, men det er dessverre kolleger som enten ikke evner å forstå eller ikke vil forstå hva selskapet har sagt og bestemt. Derfor blir det dessverre forvirring hos kundene.

Jeg mener det var en kabinansatt som skrev på forumet for en tid tilbake at de skulle spørre om man ville kjøpe en flaske vann, svarte man nei ville man fremdeles få et glass. Stemmer dette og evt. er denne praksisen endret nå?
 
Last edited:
Jeg mener det var en kabinansatt som skrev på forumet for en tid tilbake at de skulle spørre om man ville kjøpe en flaske vann, svarte man nei ville man fremdeles få et glass. Stemmer dette og evt. er denne praksisen endret nå?

Det er riktig, man skal spørre om man vil kjøpe en flaske. Om ikke skal man gi et lite glass vann.
 
Noterte meg at jeg i plus fikk et "comfort kit" som kan sies å være en scale down version av det som gis ut i Biz, har ikke fått dette før, er dette endel av det nye servicekonseptet eller er det bare jeg som ikke har fulgt med tidligerE?
 
Noterte meg at jeg i plus fikk et "comfort kit" som kan sies å være en scale down version av det som gis ut i Biz, har ikke fått dette før, er dette endel av det nye servicekonseptet eller er det bare jeg som ikke har fulgt med tidligerE?

Ja, dette er forholdsvis nytt. Dvs. det er en gjeninnføring etter et opphold på et par (?) år. Jeg har alltid likt skoposen som tingene kommer i :)
 
Her på fredagen var det kun servering av kaffe/te til passasjerer i Plus mellom Oslo og Kristiansand.

Vi i Go fikk en liten sjokolade istedenfor. Jeg håper det var en naturlig forklaring på dette og ikke et nytt konsept..
Det er riktignok en relativt raskt tur men jeg setter pris på en kopp varm drikke uansett.
 
Ja, dette er forholdsvis nytt. Dvs. det er en gjeninnføring etter et opphold på et par (?) år. Jeg har alltid likt skoposen som tingene kommer i :)

For min del reddet tannkosten meg da min egen ble igjen i Norge, så helt greit oppleg
 
Her på fredagen var det kun servering av kaffe/te til passasjerer i Plus mellom Oslo og Kristiansand.

Vi i Go fikk en liten sjokolade istedenfor. Jeg håper det var en naturlig forklaring på dette og ikke et nytt konsept..
Det er riktignok en relativt raskt tur men jeg setter pris på en kopp varm drikke uansett.


På de korteste rutene har det ofte vært annonsert at det kun er kaffe/te/sjokkis servering. Skulle ikke forundre meg om de kommer til å annonsere dette, for å skape et mer forutsigbart produkt.

Tar man av fra 04 på KRS og lander på 01L på OSL så er flytiden sjeldent mye mer enn 30 minutter.
 
På de korteste rutene har det ofte vært annonsert at det kun er kaffe/te/sjokkis servering. Skulle ikke forundre meg om de kommer til å annonsere dette, for å skape et mer forutsigbart produkt.

Tar man av fra 04 på KRS og lander på 01L på OSL så er flytiden sjeldent mye mer enn 30 minutter.

Normalt har det vært kaffe/te + sjokolade til Plus og kaffe/te til Go.
Dette er første gang jeg har opplevd at kun Plus får kaffe/te..

Serveringen mellom OSL og KRS er vel forøvrig ganske variert, men har aldri sett at de ikke har hatt tid til å gå igjennom hele flyet med vogna.

Begynner å bli en smule skralt:

Alltid med SAS:
* Frokost før kl 9
* Gratis avis
* Gratis kaffe&te
* Eurobounspoeng (såvidt...)
* Innsjekket bagasje

Ryker innsjekket bagasje er vi på DY-nivå..
I tillegg ser det ut til at det nesten er slutt på smågaver til småunger på flyet.

Og jeg ser det som svært langt frem i tid med fasttrack og lounge på Kjevik :D
 
Normalt har det vært kaffe/te + sjokolade til Plus og kaffe/te til Go.
Dette er første gang jeg har opplevd at kun Plus får kaffe/te..

Serveringen mellom OSL og KRS er vel forøvrig ganske variert, men har aldri sett at de ikke har hatt tid til å gå igjennom hele flyet med vogna.

Begynner å bli en smule skralt:

Alltid med SAS:
* Frokost før kl 9
* Gratis avis
* Gratis kaffe&te
* Eurobounspoeng (såvidt...)
* Innsjekket bagasje

Ryker innsjekket bagasje er vi på DY-nivå..
I tillegg ser det ut til at det nesten er slutt på smågaver til småunger på flyet.

Og jeg ser det som svært langt frem i tid med fasttrack og lounge på Kjevik :D

+1

Det er bingo om hva man får på den ruten. Sist kjøpte jeg oppgradering på OT.(er ikke EBG). Men kun te og kaffe ble servert :headbang Nå fikk jeg riktignok brukt både lounge og fast-track, men uansett veldig dårlig....
 
Back
Top