SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Re: SAS justerer ombordproduktet

4 flighter med SAS GO denne uken på Europa.
Jeg drikker alltid kaffe og vann, og skal ha det selv om jeg må betale for det.
Men igjen da. Alle 4 flyene ble det både kaffe og gratis vann med en smil.

Litt off topic.
Men det ble opplyst ombord på et av flyene at en av passasjerene hadde nøtteallergi. Da ble det ikke solgt mat fra tralla i det hele tatt.
Er ikke det litt voldsomt, eller er det vanlig ?

Litt off topic.
Men det ble opplyst ombord på et av flyene at en av passasjerene hadde nøtteallergi. Da ble det ikke solgt mat fra tralla i det hele tatt.
Er ikke det litt voldsomt, eller er det vanlig ?
Det er veldig vanlig, egentlig. Jeg opplevde det ned eller opp fra (husker ikke) ATH tidligere denne mnd, i tillegg på BGO-OSL i går.

Er naturligvis en "billig" forsikring, for hvis noen får en allergisk reaksjon kan det fort koste mye med nødlanding. I tillegg er det jo det mennesklige med at det blir feil å utsette noen for en slik fare.

Det vil komme en korreksjon i menyen, hvor det vil stå "til konsum om bord"
Det er en økende tendens til at folk ber om MYE, for å bare fylle baggen sin å ta med videre.
Men å få en 2-3 vin på en lang tur skal ikke være noe problem.

Jeg reiste Sas Pluss til Amsterdam, mange oppgraderinger en fredags ettermiddag. Ikke nok med at de oppgraderte skulle drikke "kvoten" sin og mer, men de bestilte og ga videre bak i flyet til kompisene sine i Go..

Vurderte å si ifra til Kabinsjefen, men lot det være..

Jeg reiste Sas Pluss til Amsterdam, mange oppgraderinger en fredags ettermiddag. Ikke nok med at de oppgraderte skulle drikke "kvoten" sin og mer, men de bestilte og ga videre bak i flyet til kompisene sine i Go..

Vurderte å si ifra til Kabinsjefen, men lot det være..

Det er da kabinsjefen bare skal la det skje også komme å be om kredittkortet til han i plus etterpå. :-)

Blir trolig en tur med SAS til Tokyo i Plus i januar/februar neste år. Er det noen som har erfaring fra Plus interkontinentalt i det siste? Får man fortsatt gratis alkoholholdig drikke både før og til maten? Informasjonen på sas.no er litt vanskelig å tolke:

Din reise i SAS Plus innledes med at vi serverer en drink og snacks før middag. Til middag serveres forrett, varmrett (du kan velge mellom to alternativer), samt en god dessert med kaffe eller te.

Jada, gratis drikke både før servering og til maten i Plus.

Blir trolig en tur med SAS til Tokyo i Plus i januar/februar neste år. Er det noen som har erfaring fra Plus interkontinentalt i det siste? Får man fortsatt gratis alkoholholdig drikke både før og til maten? Informasjonen på sas.no er litt vanskelig å tolke:
Obs! Obs!
I kjent SAS-stil er snacks (chips, muffins etc.) inkludert i prisen med SAS Plus på OSL-CPH , mens i SAS Plus mellom CPH-NRT må det betales for all snacks.

Jeg reiste med plus fra ewr til osl i starten av juni, da var både drikke og snacks gratis hele veien. Men kan fort være at det er forskjell fra crew til crew?

Jeg reiste med plus fra ewr til osl i starten av juni, da var både drikke og snacks gratis hele veien. Men kan fort være at det er forskjell fra crew til crew?
Det er etter min siste Plus-tur, så kanskje de har tatt til fornuften? Forskjellig serviceregler fra crew til crew er jo også en SAS-spesialitet, og kan følgelig heller ikke utelukkes.

Haha, morsomt å lese!

I Plus på OSL-EWR i April måtte jeg ogå betale for snacks, dvs når de skulle ha penger sendte jeg det tilbake.. Sendte klage i ettertid og fikk da beskjed om at snacks selvsagt skulle være gratis.. Så er nok variabelt fra crew til crew.. Til info fikk jeg gratis snacks på veien hjemover...

Kim

Hentet fra SAS.no, og reiser i SAS Plus for resten av verden (longhaul):

"Vi byr på et herlig varmt måltid. Din reise i SAS Plus innledes med at vi serverer en drink og snacks før middag. Til middag serveres forrett, varmrett (du kan velge mellom to alternativer), samt en god dessert med kaffe eller te. Mellom måltidene kan du alltid får juice, vann og snacks. Før landing serveres et lettere kaldt eller varmt måltid eller frokost. "

Der har du det svart på hvitt, så print ut og ta med ombord om dragene nekter..

Kim

Tror det er en ny regel som pålegger cabincrew å spørre om man vil betale for snacks, svarer man nei får man det gratis.... ;)

Last edited:

Står vel ganske klart at du kan snacks i Plus på interkontinentale reiser

Vi byr på et herlig varmt måltid. Din reise i SAS Plus innledes med at vi serverer en drink og snacks før middag. Til middag serveres forrett, varmrett (du kan velge mellom to alternativer), samt en god dessert med kaffe eller te. Mellom måltidene kan du alltid får juice, vann og snacks. Før landing serveres et lettere kaldt eller varmt måltid eller frokost.

http://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/reiser-i-resten-av-verden/sas-plus/

Tror det er en ny regel som pålegger cabincrew å spørre om man vil betale for snacks, svar man nei får man det gratis.... ;)

Ja, det skulle ikke forundre meg!

Uansett så er det rimelig håpløst at det kan være så forskjellig. Som passasjer blir det vankelig å vite hva slags produkt man har betalt for.

Ja, det skulle ikke forundre meg!

Uansett så er det rimelig håpløst at det kan være så forskjellig. Som passasjer blir det vankelig å vite hva slags produkt man har betalt for.

Enig, men SAS tjener nok noen ekstra kroner på det - jeg er ikke av typen som begynner å diskutere en flaske vann. Men så var det dette med inntekt vs omdømme da.

Står vel ganske klart at du kan snacks i Plus på interkontinentale reiser

Vi byr på et herlig varmt måltid. Din reise i SAS Plus innledes med at vi serverer en drink og snacks før middag. Til middag serveres forrett, varmrett (du kan velge mellom to alternativer), samt en god dessert med kaffe eller te. Mellom måltidene kan du alltid får juice, vann og snacks. Før landing serveres et lettere kaldt eller varmt måltid eller frokost.

http://www.sas.no/alt-om-reisen/ombord/reiser-i-resten-av-verden/sas-plus/

Betyr det at man må betale for drinker mellom måltider? Får vel ta med lommelerka..

Måtte betale for snacks i plus til Washington i juni. All drikke er derimot gratis, også etter måltid. Dette i henhold til menyen i stollommen...

Haha, mange forskjellige erfaringer her! Litt trist, men tydeligvis ikke samme praksis på alle flyvninger altså. Men jo, tenker jeg printer ut fra hjemmesiden som foreslått. Og tar med noen miniatyrflasker og noe snacks for sikkerhets skyld. Men hvem vet, innen min tur til neste år kan jo konseptet ha endret seg igjen. Har vel også hørt rykter om at amenity kit er på vei tilbake til Plus.

Tror det er en ny regel som pålegger cabincrew å spørre om man vil betale for snacks, svarer man nei får man det gratis.... ;)

Sikkert samme regelen de bruker på alkoholholdige drikker på innland... :)

Back