Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort
Haha. Bare fordi man innfører et (latterlig) gebyr (som de fleste andre selskaper allerede har) så konkluderer du med at SAS nærmer seg stupet? Skal de ha bedre cash-flow finnes det definitivt mer effektive grep enn dette.
Flightdeck, jeg tror du overser den store bildet.
SAS hadde en valg, nemelig den mellom a betydelig forbedre sitt produkt og kreve höyre priser eller om a holde sitt produkt uendred og innförer all mulige gebyrer.
Begge varianter leder til ökte inntekter, men med en meget viktig forskjell. Konkurranse-kraften synker dersom man innförer disse gebyrer og star over a forbedre sitt produkt. Og innen kort tid sitter man igjen i en situasjon hvor konkurransen presser prisene, de egne revenue synker og man ma innföre nye gebyrer for a kunne kompensere de tapene som kommer fra priskrigen med de diverse LCC'er. Dette er en kamp som man kan ikke vinne. LH Italia har pa en imponerende vis bevist at en lagacy vil tape.
Det finnes seg en klart grunn hvorfor disse arabiske selskaper er suksess-fullt. De tilbyr service og lever opp til dette de lover. Dette delen av marked eksisterer forsatt, men det blir stadig mindre forsynet med nye produkter i Europa. Mange av de store europeiske selskaper tror de kan spare seg tilbake til lönnsomheten. Dette er en illusjon. De man investere, de ma forbedre sitt produkt og öke prisene slik at deres revenues gar opp. Ellers blir de toast over tida, fordi de kan ikke vinne denne kampen med lave priser + gebyrer mot LCC'er.
SAS har gjord sitt valg. De vil fokussere pa pris. Ikke en helt nytt produkt som kan konke ut en Norwegian, EasyJet, Air Berlin eller noen annen. Bare Harry-priser og gebyrer. Jeg har mine tviler at det vil rekke, fordi en BA e.g. vil stjele mange pax som har lyst til mer service, mer plass og mer komfort. Og disse pax vil betale BA en betydelig premium for deres produkt. Og pa den andre side sitter de diverse LCC'er. Mens i midten sitter SK og undrer seg hvordan de andre aktörer klarer a stjele pax fra deres turf...
Ikke kredittkort gebyr i seg selv er problemet, men den veien som SAS gar

ld