SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Det blir belastet kunden i alle salgskanaler sies det i artikkelen, så det blir jo å gjelde wf.no også.

Kostnaden er det WF som tar, så der har ikke SAS noe å si. Tidligere pleide jeg å kjøpe KL-billetter gjennom WF for bl.a. å spare gebyret.

Jeg tror Widerøe kommer med gebyr fordi de får beskjed fra Stockholm.


Det å håndtere penger koster penger uansett. Alle typer transaksjoner koster noe, det er noe alle som driver butikk vet. Der er en del av kostnadene man legger til grunn når man beregner ett budsjett. For en LCC er det forventet, der kjøper du en plass på flyet, alt annet koster ekstra, men for SAS som slår på stortromma at "alt er inkludert hos oss" forsvinner all troverdighet, selv fra ihugga SAS fan

Mens ved buy-on-board så oppfordrer de til kredittkortbetaling, og er dte noe som koster så er det små kredittkorttransaksjoner. Det viser vel at det er billigere å håndtere kredittkort enn kæsj tross alt.
 
Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Kostnaden er det WF som tar, så der har ikke SAS noe å si. Tidligere pleide jeg å kjøpe KL-billetter gjennom WF for bl.a. å spare gebyret.

Jeg tror Widerøe kommer med gebyr fordi de får beskjed fra Stockholm.

Samme gjorde jeg ang. KL-billetter... Men tror som deg at Stockholm overstyrer WF her -- bestillingsgebyrene er jo også samordnet.

EDIT: Og da vet jeg plutselig ikke om WF er like attraktivt som reisebyrå for meg...
 
Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

For dem som sammenligner med LCC'er som DY så er faktisk ikke det helt fair. Jeg har sett på dummy-booking med DY nå og AmEx gebyret er bare fast 40,-.

2,2% på den bookingen ville vært ca 120,-. Bestiller man nå en business t/r med SAS til USA for eksempel så vil gebyret fort bli 5-600,-.
 
Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Det er jo andre som tar kredittkortgebyr, men er det andre som tar gebyr for bruk av sine egne cobrandede kredittkort?

Hos Norwegian er det for eksempel gratis.
 
Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Vældig OT, men jeg tror ikke du skal regne med at han selv har valgt at "forlade skuden".

I tillegg forsvant CK for noen uker siden

In fact, en rekke av de som virkelig har noe å bidra med har hoppet av og har landet senior jobber i bedrifter med stor suksess.

Jeg kjenner personlig Anders og mange flere. Alle de jeg kjenner som har forlatt, hadde jeg ansatt på sekundet
 
Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Men: Kan man betale med noe annet enn kredittkort da?
Ja, debetkort, dvs. kort som trekkes rent fra konto uten å være kredittkort, i tillegg finnes pre-pay kredittkort. Nå er det jo usikkert hva det blir til her, men en del aksepterer "pre-pay kredittkort" som et debetkort gebyrmessig, og DY har jo som kjent løsning for debetkorthåndtering så SAS får (sikkert) til det samme hvis de vil.
 
Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Ja, debetkort, dvs. kort som trekkes rent fra konto uten å være kredittkort, i tillegg finnes pre-pay kredittkort. Nå er det jo usikkert hva det blir til her, men en del aksepterer "pre-pay kredittkort" som et debetkort gebyrmessig, og DY har jo som kjent løsning for debetkorthåndtering så SAS får (sikkert) til det samme hvis de vil.

Takk!

Dette ble litt feil av SAS, spesielt når de driver med 0,- reklamer hele tiden..
Så det betyr at ved neste salg, vil en billett til New York til 3999,- koste 3999,- + 200-300kr?
Hvis dette er tilfelle: kjipt!
 
Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Det værste med dette er ikke at SAS innfører et gebyr eller noe. Et eller annet sted må pengene komme fra, men det jeg misliker er at vi stadig får et mer uoversiktelig bilett-marked der det er umulig å se hva det faktisk koster før man er igjennom hele prosessen.

Det bør være en regel fra f.eks forbrukermyndigheter som definerer hva som skal være inkludert i en pris og som de er pliktige til å bruke når de reklamerer, så kan vi igjen sammenlikne priser. For det er ingen tvil om at det er veldig "gunstig" for Norwegian å kunne reklamere med en pris for så å ta gebyrer i fleng etterpå. Folk er gjerne ikke mer langsiktige enn at de ser utelukkende på bilettprisen, for så å ikke ta så nøye på tierne i ettertid. Så ser SAS seg nødt til å følge etter både Norwegian og mange andre med det resultat at markedet blir vanskeligere for meg som forbruker.

Så tipset til myndighetene må være å sette opp en standardisert person som skal ut og reise med X-antall kilo i kofferten og fast seteplass, fiks ferdig og betalt på den mest alminnelige måten (kredittkort), så slipper vi disse frustrasjonene og konkurransen får bedre kår.
 
Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

De ønsker jo å "synliggjøre" kostnadene for kunden. Det er jo imidlertid dette DY har fremhevet i lang tid og som SAS har brukt tid til å torpedere... Men ja, man kunne garantert tenkt litt lure tanker ved å heller bake dette inn i prisen.

Begge deler vil jo "synliggjøre" kostnaden. Det er bare litt om hvordan man forteller det. :)

-A
 
Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Så tipset til myndighetene må være å sette opp en standardisert person som skal ut og reise med X-antall kilo i kofferten og fast seteplass, fiks ferdig og betalt på den mest alminnelige måten (kredittkort), så slipper vi disse frustrasjonene og konkurransen får bedre kår.
Jeg reiser mest på helgeturer og trenger da ikke innsjekket bagasje. Prisen vil bli unødig høy om dette skal inn i en standardpris.

Og for setevalg er produktene veldig forskjellige. Norwegian tilbyr betalt reservasjon før innsjekking og gratis setevalg ved innsjekking, SAS tilbyr kun gratis setevalg ved innsjekking (med mindre man har gullkort eller flyr med enkelte ruter utenom Europa) og Ryanair tilbyr betalt for nødutgang, frontseter eller prioritert ombordstigning og ellers fri seating som man velger ved ombordstigning. Man kan altså velge sete gratis hos alle disse. Skal man regne med den prisen eller skulle man here regne med prisen av noe som ikke alle tilbyr?
 
Last edited:
Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Jeg reiser mest på helgeturer og trenger da ikke innsjekket bagasje. Prisen vil bli unødig høy om dette skal inn i en standardpris.

Og for setevalg er produktene veldig forskjellige. Norwegian tilbyr betalt reservasjon før innsjekking og gratis setevalg ved innsjekking, SAS tilbyr kun gratis setevalg ved innsjekking (med mindre man har gullkort eller flyr med enkelte ruter utenom Europa) og Ryanair tilbyr betalt for nødutgang, frontseter eller prioritert ombordstigning og ellers fri seating som man velger ved ombordstigning. Man kan altså velge sete gratis hos alle disse. Skal man regne med den prisen eller skulle man here regne med prisen av noe som ikke alle tilbyr?

Enig med mye av dette. Norwegians setevalgopplegg er overlegent for fritidsreisende.

Har ingen prinsipielle problem med kredittkortavgift så lenge man tilbyr minst en gratis allment akseptert mulighet for å betale (=debetkort), men dette her passer ikke inn i SASs profil i det hele tatt.
 
Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Valgfrie tilleggsoptions som bagasje, setevalg osv. mener jeg det er en selvfølge
at bør være valgfritt og ikke inkludert i prisen på økonomibilletter.

Når det gjelder betalingsgebyr, fueltillegg, diverse offentlige avgifter etc ting man vannskelig kan komme
unna bør disse være inkludert i prisen etter min mening.

Tror SAS er på feil spor nå. De kan ikke vinne priskampen mot DY.

W
 
Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Så tipset til myndighetene må være å sette opp en standardisert person som skal ut og reise med X-antall kilo i kofferten og fast seteplass, fiks ferdig og betalt på den mest alminnelige måten (kredittkort), så slipper vi disse frustrasjonene og konkurransen får bedre kår.

Jeg reiser mest på helgeturer og trenger da ikke innsjekket bagasje. Prisen vil bli unødig høy om dette skal inn i en standardpris.


Nå tolker jeg Spaceman Spiffs forslag slik at man kan reklamere med en pris, men også må oppgi en "standardpris" for sammenligningens skyld. Eks som taxiene (hvertfall i Sverige har) "jämförpris", som er en pakke med 10km/15min/påslag . (Man må ikke ta taxi 10 km selv om det oppgis en "jämförpris" som tilsvarer 10 km). Nå har også EU tenkt i de baner tidligere: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91049
 
Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Valgfrie tilleggsoptions som bagasje, setevalg osv. mener jeg det er en selvfølge
at bør være valgfritt og ikke inkludert i prisen på økonomibilletter.

Når det gjelder betalingsgebyr, fueltillegg, diverse offentlige avgifter etc ting man vannskelig kan komme
unna bør disse være inkludert i prisen etter min mening.

Tror SAS er på feil spor nå. De kan ikke vinne priskampen mot DY.

W


Her kommer du inn pa problemet.

SAS har en meget enkelt problem: De far ikke den pris fra kunden som de trenger a ha for a drive lönnsomt. Na kan man selvsagt öke prisen (via gebyrer), men dette vil bare före til lavere demand.

SK sitt problem er produkt. Dette er for svak og for lik til LCC'ene og derfor er kundene ikke villige a betale en premium. Ergo ma man ikke innföre nye gebyrer men heller i bred stil forbedre produkt.

Slik som SK driver na, er de konk innen 18 maneder.
 
Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Nå har de ihvertfall fått forsiden på vg.no.
Og mener fortsatt at de vil være et gebyrfritt selskap.. Jaja
 
Back
Top